جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان جیرفتی‌ها 30 شی باستانی را باز گرداندند

یادمان

جیرفتی‌ها 30 شی باستانی را باز گرداندند

مردم جیرفت و روستاهای اطراف در ادامه بازپس دادن اشیا تاریخی که در کاوش‌های غیرمجاز در این منطقه به دست آمده 30 قطعه شی باستانی را به پایگاه میراث فرهنگی و گردشگری تحویل دادند.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | Air Jordan Sneakers

 

محوطه‌های باستانی جیرفت که به بهشت گمشده باستان شناسان شهرت یافته در استان کرمان جای گرفته و جزو غنی‌ترین محوطه‌های باستانی جهان است. طی سال گذشته در جریان کاوش‌های باستان‌شناسی و حفاری‌های غیرمجاز گسترده، آثاری از هزاره سوم پیش از میلاد از این منطقه به دست آمده‌است.

«نادر علی داد سلیمانی»، کارشناس باستان شناسی میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان گفت:  «اشیایی که از سوی مردم تحویل داده شده اشیا سنگی و سفالی مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد هستند که به عنوان اشیاء حوزه هلیل رود شناخته می‌شوند و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.»

او گفت:  «در بین اشیا تحویل داده شده چند شی شاخص از جمله ظرفی سفالی وجود دارد که روی آن نقش یک انسان دیده می‌شود که ما پیش از این با این نقش روی ظروف سفالی روبه‌رو نبوده‌ایم»

به گفته سلیمانی اشیا تحویل داده شده شامل اشیا آیینی تزیینی و ظروف مصرفی بوده‌اند.

طی یک سال و نیم پیش و بعد از شروع فعالیت‌های گسترده برای آگاه سازی مردم از اهمیت اشیاء باستانی جیرفت بیش از 100 قطعه ظرف سفالی و سنگی از سوی مردم ساکن اطراف محوطه‌های باستانی جیرفت در اختیار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قرار گرفته است.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری قصد دارد برای تشویق افراد و جلوگیری از غارت بیشتر اشیا تاریخی این منطقه اسامی کسانی که اشیا را تحویل می‌دهند، روی شی نصب کنند. در حال حاضر در موزه جیرفت ویترین‌هایی وجود دارد که اشیا تحویلی مردم در آنها نگهداری می‌شود.

از حدود یک سال و نیم پیش و پس از گسترش بسیار زیاد حفاری‌های غیرمجاز در محوطه‌های باستانی جیرفت و قاچاق اشیا باستانی این منطقه به خارج از کشور، وزارت اطلاعات و دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان جیرفت با همکاری پلیس بین‌المللی و بخش حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تحرکات وسیعی را برای شناسایی، دستگیری و بازگرداندن اشیای جیرفت از حراجی‌های دنیا آغاز کردند. تاکنون بیش از 120 شی جیرفت به کشور بازگردانده شده است.

طی سه فصل کاوش در محوطه‌های باستانی جیرفت باستان‌شناسان ایرانی و بین‌المللی توانسته‌اند بقایای معماری بیش از 180 اثر مهر باستانی و آثار خط را در این محوطه کشف کنند.

به اعتقاد یوسف مجید زاده سرپرست هیأت کاوش در جیرفت، شکل‌گیری تمدن در محوطه‌های باستانی این منطقه همزمان با محوطه‌های باستانی بین‌النهرین در عراق آغاز شده است.

برگرفته از فر ایران

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید