جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تاریخ یافته‌های باستان شناسی تمدن ایرانیان در جیرفت

یافته‌های باستان شناسی

تمدن ایرانیان در جیرفت

برگرفته از فر ایران

مهدی‎نورعلی شاهی

آخرین حلقه‏ی تردید باستان شناسان در باره‎ی وجود تمدنی باستانی در جیرفت، با کشف یک لوح کامل خطی در این محوطه باستانی از بین رفت تا در کتاب‎های تاریخی جهان، بسادگی از جیرفت ایرانیان به عنوان تمدنی بزرگ یاد کنند.

روز گذشته تمامی دغدغه‎های باستان‎شناسان برای ثبوت فرضیه وجود تمدن در جیرفت باستانی جای خود را به امید داد تا نادر علی‏دادی سلیمانی، رییس پژوهشکده بین‎المللی باستان‎شناسی جیرفت، خبر کشف لوحی خطی را در پی کاوش‎های علمی در محل تپه‏‎ی کنار صندل جنوبی تایید کند که به عقیدی او، کمک شایانی می‎کند. درازای این لوح خطی آجری 11، پهنای آن 7 و ضخامتش 2 سانتیمتر است.

به گفته‎ وی، این تنها لوح خطی است که به صورت کامل تا کنون در این محوطه کشف شده است. او می‎گوید:

این لوح خطی که دارای 5 سطر خط و هر سطر دارای 12 حرف است، به منظور رمز گشایی تصویری برای خط شناسان معروف دنیا ارسال شده است. به عقیدی کارشناسان  باستان‎شناسی، این لوح به احتمال زیاد یک فرمان شاهی است که سال‏ها زیر خاک مدفون بوده است.

کارشناسان باستان‎شناسی جهان تا کنون برای اثبات وجود یک تمدن باستانی در این منطقه، تنها نبودن خط را بهانه‎ای برای نبود تمدن باستانی در این منطقه می‎دانستند.

هالی پیت‎من، باستان‎شناس برجسته‏ی آمریکایی که چند فصل را در این منطقه به کاوش پرداخته است، در این باره می‎گوید: کاوش‎های باستان‎شناسی در این منطقه به ثبوت مراتب دیوانی و شهر‎نشینی و آیین‎های باستانی در این منطقه منجر شده است: اما خط که کامل کننده‎ این حلقه برای اثبات یک تمدن باستانی است، باید در این منطقه یافت می‎شد تا این زنجیره کامل شود.

علی‏دادی در پایان به نکته‎ای اشاره می‎کند که شاید دیگر جای هر گونه شکی را درباره وجود تمدن در این محوطه باستانی مرتفع می‎کند. او با افتخار می‎گوید:

تا کنون در محوطه‎های باستانی جیرفت هیچ‎گونه ابزار جنگی کشف نشده  و این نشان دهنده صلح و آرامش در زمان فرمانروایی پادشاه آن دوران است.

شاید این جمله کامل کننده حلقه تمدنی جیرفت ایرانیان بود، چه آن که لوحی خطی پیدا شود و چه آن که پیدا نشود.

 

گردهمایی باستان‌شناسان جهان دربارۀ تاریخ تمدن ایران

با حضور باستان‎شناسان ایرانی و خارجی در کنگره‏ی باستان‎شناسی خاور نزدیکِ کهن در اسپانیا، تازه‎ترین مطالعات باستان‎شناسی فلات مرکزی، غرب و جنوب کشور با نگاهی به زندگی بشر در سرزمین ایران از دوره‏ی پیش از تاریخ تا دوره‎های اسلامی بررسی می‎شود.

لیلی نیاکان یکی از باستان‎شناسان شرکت کننده در این کنگره و سرپرست کاوش‎های باستان شناسی دشت قزوین در این باره گفت:

 عمده مقالات این کنگره که به ایران مربوط می‎شود، توسط باستان شناسان ایرانی و دیگر باستان‎شناسان شرکت کننده در این همایش که از کشورهای خاور نزدیک به اسپانیا سفر می‎کنند، ارایه شده است.

در این همایش حدود 18 باستان شناس سوری درباره ایران صحبت می‎کنند و قرار است مقاله‎های زیادی درباره‏ی‎ تاریخ تمدن ایران در کنگره باستان شناسی اسپانیا توسط دیگر باستان‎شناسان خارجی خوانده شود.

کنگره باستان‎شناسی خاور نزدیک کهن در اسپانیا روز گذشته در شهر مادرید آغاز شد و قرار است در این کنگره معماری دوره‎ی قاجار و معماری کاخ آیینه‎ی گلستان نیز بررسی شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید