سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان چند تَرَک تنها آسیب بناهای تاریخی خراسان

یادمان

چند تَرَک تنها آسیب بناهای تاریخی خراسان

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی اعلام کرد: براساس بررسی‌های انجام شده در محدوده‌ی قرار گرفته روی گسل زلزله، خوشبختانه آسیب جدی به ابنیه تاریخی قرار گرفته در این محدوده وارد نشده است.

محمدحسین زارع صفت در گفت‌وگو با ایسنا گفت: به بناهای قرار گرفته در محدوده‌ی شهرستان‌های تربت جام، خواف، تایباد، سرخس، فریمان و دیگر مناطق قرار گرفته در محدوده گسل زلزله، خوشبختانه آسیب جدی به ابنیه تاریخی وارد نشده است و فقط در یکی، دو مورد گزارش به دست‌مان رسیده که درز ترک‌های قبلی در تعدادی از ابنیه‌ی تاریخی پیشرفتی جزئی داشته‌اند.

او با تأکید بر اینکه تقریبا همه بناهای تاریخی ارزشمند قرار گرفته در محدود گسل زلزله مانند رباط شرف، بابا لقمان،هَزار احمد جامی و خواف آسیبی ندیده‌اند، گفت: تقریبا همه ابنیه اصلی بررسی شده‌اند، مگر این‌که در حالت احتمالات یک حمام یا یک خانه روستایی در موقعیت نامناسب مکانی قرار گرفته باشد که امکان بررسی آن وجود نداشته است.

وی همچنین تأکید کرد: درباره وضعیت آستان قدس رضوی نیز به ما هیچ گزارشی اعلام نشده است. حتما این مکان نیز تحت کنترل کامل قرار دارد و امیدواریم که به هیچ کدام از مردم و بناهای تاریخی خسارت جانی و مالی وارد نشده باشد.

زارع‌صفت همچنین درباره عکسی که از ترک‌های بازار رضا در شهر مشهد منتشر شده و به زلزله امروز صبح نسبت داده شده است، بیان کرد: ‌بازار رضا جزو آثار تاریخی و ثبت‌شده در فهرست آثار ملی نیست و وضعیت ان به سازمان میراث فرهنگی ارتباطی ندارد.

علت عمده تخریب حمام گلشن بارندگی است نه زلزله

محمدرضا پهلوان، مدیرکل روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این زمینه به ایسنا گفت: پس از وقوع زلزله به همه مسئولان شهرستان‌ها اعلام کردیم که همه بناهای قرار گرفته در محدوده مرزی خود را بررسی کنند و احیانا اگر آسیبی به آن‌ها وارد شده به ما اعلام کنند.

او اظهار کرد: در حال حاضر فقط یک مورد تخریب در حمام گلشن گزارش شده که در نیشابور قرار دارد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا که پرسید؛ گفته شده این تخریب به دلیل بارندگی‌های چند روز گذشته در نیشابور است، بیان کرد: البته درصد بیشتر تخریب آن مربوط به بارندگی‌های چند روز گذشته است، اما زلزله نیز روی درصد تخریب آن تأثیر گذاشته است.

به گزارش ایسنا، در ساعت ۱۰:۳۹ صبح امروز (چهارشنبه، ۱۶ فروردین‌ماه) زمین‌لرزه‌ای به وسعت ٦ ریشتر بخش‌هایی از خراسان رضوی را لرزاند و براساس گزارش‌های اولیه، این زمین‌لرزه هشت روستا را درگیر کرده است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید