پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی میراث معنوی یونسکو پیگیر ثبت جهانی نستعلیق است

یونسکو پیگیر ثبت جهانی نستعلیق است

سرپرست کمیسیون ملی یونسکو از پیگیری این نهاد برای ثبت جهانی خط نستعلیق به نام ایران خبر داد.

"سعدالله نصیری قیداری" در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، درباره‌ی پیگیری کمیسیون ملی یونسکو برای ثبت جهانی خط نستعلیق، اظهار کرد: بخشی از کارها شامل پیگیری اقدامات با هدف ثبت جهانی یک هنر و به نتیجه رساندن آن بر عهده‌ی کمیسیون ملی یونسکو است و بخش‌های دیگری مثل فراهم کردن فرم‌های مربوط، تکمیل پرونده و جمع‌آوری مستندات، به دستگاه‌های اجرایی مربوط می‌شود که در این زمینه با ما همکاری می‌کنند.

او ادامه داد: ثبت خط نستعلیق که یکی از افتخارات ما در حوزه هنر است، از جمله‌ی این کارهاست. دوستان ما پرونده‌های مربوط را جمع‌آوری کرده‌اند تا در مسیر قانونی‌اش پیگیری شود و به نتیجه برسد. ثبت یک اثر هنری، کاری عادی نیست و به کارشناسان باتجربه و خوب و داوری‌های سخت نیاز دارد و ارزیابی‌های سختگیرانه‌ای در مسیر آن وجود دارد.

نصیری همچنین بیان کرد: خوشبختانه به اندازه کافی آثار خوب و قابل دفاع داریم تا در حد سهمیه‌ای که برای‌مان تعیین شده است، بتوانیم در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهیم. ما موارد بسیاری در لیست انتظار یونسکو برای ثبت جهانی داریم که باید به‌تدریج روی پرونده‌های آن‌ها کار شود.

او افزود: یونسکو فهرست‌های متفاوتی در حوزه ثبت آثار دارد که یکی از آن‌ها، ثبت میراث مستند است. نسخه‌های خطی در این فهرست قرار می‌گیرند. ما معمولا نسخه‌های ارزشمند را جمع‌آوری و به یونسکو معرفی می‌کنیم تا ثبت جهانی شوند.

به گزارش ایسنا، در اکسپوی 2015 میلان «خط نستعلیق» در پاویون امارات متحده‌ی عربی معرفی شد. از سوی دیگر، کتاب نفیسی هم منتشر شده بود با نام «مینیاتور» که با همان عنوان جلد و متن ابتدایی آن، مشخص می‌کرد به معرفی هنر مینیاتور آذربایجانی می‌پردازد. این اتفاق‌ها در حالی رخ داد که در زمان برگزاری اکسپوی میلان و حتی بعد از آن، واکنش درخور توجهی از سوی مسؤولان ایرانی در اعتراض به این‌گونه اقدامات دیده نشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه