سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی دیده‌بان خلیج فارس نگاهی به سرزمین‌های اشغال شده به دست امارات - کشورهای خلیج‌فارس خوب می‌دانند «اشغالگر» واقعی کیست!

دیده‌بان خلیج فارس

نگاهی به سرزمین‌های اشغال شده به دست امارات - کشورهای خلیج‌فارس خوب می‌دانند «اشغالگر» واقعی کیست!

در روزهای اخیر، اظهارات و اقدامات ضدایرانی شیخ‌نشین امارات که همراهی دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس را نیز در پی داشته، به یکی از اخبار مورد توجه رسانه‌ها تبدیل شده است، حال آن که بر خلاف ادعاهای مطرح، این خود شیخ‌نشین امارات است که سابقه اشغالگری دارد و این سابقه بر دیگر کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس نیز پوشیده نیست.

به گزارش «تابناک»، امارات متحده عربی هر از چند گاهی با هدف فشار آوردن بر جمهوری اسلامی ایران و یا تحت‌الشعاع قرار دادن یک خبر مهم منطقه‌ای یا جهانی، ادعای سخیف خود، مبنی بر غیر ایرانی بودن جزایر سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و أبوموسی را مطرح می‌کند.

این ادعا در حالی است که هر فردی می‌تواند در کمترین زمان ممکن و با کمترین تلاش، سری به کتب تاریخی نیم قرن گذشته بزند، تا ببیند که حتی اعراب در کتب آن زمان خود، افزون بر اینکه این سه جزیره را ایرانی می‌دانستند، نام خلیج فارس را نیز به شکل درست آن می‌نوشتند.

بنا بر این گزارش، انتشار دست‌نوشته‌ای از «جمال عبدالناصر»، رهبر ملی‌‌گرای جهان عرب که در آن نام خلیج فارس را نوشته است نیز دلیلی دیگر برای اثبات این مدعاست.

اما نکته مهم این است که امارات متحده عربی در حالی ادعای خود را مطرح می‌کند، که خودش از چند دهه پیش، بخش چشمگیری از سرزمین کشور عمان را اشغال کرده و تا به امروز هم حاضر نیست آن را به این کشور پس بدهد.

بنابراین، اختلاف مسقط با أبوظبی بر سر این منطقه اشغال شده توسط امارات، همواره موضوع بحث و شکاف میان عمان و امارات متحده عربی بوده و روابط این دو کشور را نسبتاً تیره نگه داشته است.

در این گزارش آمده است، شبه‌جزیره «مسَندَم» که توسط امارات اشغال شده، استانی است در بخش شمالی کشور عمان که یک نوار ساحلی از خاک امارات متحده عربی به مسافت ۷۰ کیلومتر، این استان را از خاک عمان جدا ساخته ‌است. مساحت شبه‌جزیره مسندم نزدیک ۱۵ هزار کیلومتر مربع است. این استان چهره‌ای کوهستانی دارد و ارتفاع کوه‌های شبه‌جزیره مسَندَم از سطح دریا ۱۸۰۰ تا ۲۳۰۰ متر است.

 

بیشتر مساحت شبه‌جزیره مسندم کوهستانی بوده و بخش کوچکی از آن هموار است و یک نوار باریک و تنگ ساحلی تشکیل داده ‌است که با متمایل شدن به سمت امارت رأس‌الخیمه بر پهنایی آن افرزوده می‌شود.

در همین حال، سال گذشته، سازمان اطلاعات و امنیت عمان از بازداشت یک باند جاسوسی اماراتی در عمان خبر داد که انتشار آن خبر نیز بر تیره‌تر شدن روابط دو کشور افزود.

اکنون جا دارد به مقامات امارات متحده عربی و به ویژه وزیر خارجه این کشور گوشزد کنیم که به جای مطرح کردن ادعای واهی خود درباره جزایر ایرانی و خلیج فارس، زمین‌های عمانی را به صاحبان اصلی‌اش بازگردانند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه