سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی دیده‌بان خلیج فارس خویشتنداری ما باعث جری‌تر شدن امارات شده‌

دیده‌بان خلیج فارس

خویشتنداری ما باعث جری‌تر شدن امارات شده‌

یک استاد حقوق و امور بین‌الملل گفت: موضع‌گیری ایران در برابر امارات برمبانی ارزشی استوار بوده که در حقیقت یک نوع برخورد انفعالی است که باعث می‌شود آنها جری‌تر شده و هر روز بیش از گذشته اظهار نظر کنند و حتی رعایت نزاکت را نیز کنار بگذارند.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | Nike - Sportswear - Nike Tracksuits, Jackets & Trainers

داود هرمیداس باوند، استاد حقوق و امور بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار مهر درباره موضع‌گیری‌های نابجای امارات در پی سفر رئیس جمهور کشورمان به ابوموسی، گفت: جزایر ایرانی حاکمیت ایرانی دارد و هر ایرانی در هر مقامی که باشد می‌تواند به هر قسمتی از سرزمین خود سفر کند.

وی با اشاره به اینکه امارات متحده عربی بنا دارد از وضعیت منطقه‌ای و تنگناها سوء استفاده کند،‌تصریح کرد: آنها می‌خواهند با اتخاذ موضع‌گیریهای شدید از فضای خاص به وجود آمده در منطقه بهره‌برداری سیاسی کنند.

باوند در این باره که نتیجه مذاکرات 1+5 تا چه اندازه در موضع‌گیری‌های امارات نقش داشته‌است، خاطرنشان کرد: کشورهای عربی هرگاه که احساس می‌کنند ، امکان تعدیل در رابطه ایران با کشورهای غربی پدیدار می‌شود،‌ به شدت نگران شده و واکنش‌هایی نشان می‌دهند که تا حدودی احساسی است.

این کارشناس بین‌الملل با اشاره به اینکه این نوع از برخوردها تنها مربوط به امارات نیست، خاطرنشان کرد: اتحادیه عرب و کشورهای عربی تلاش می‌کنند از همه مسائل مانند تکنولوژی هسته‌ای،‌ مذاکرات، بسیج منطقه‌ای، شرایط بحرانی و تنگناهایی که به وجود می‌آید بهره‌برداری سیاسی کرده و واکنش‌های انفعالی از خود نشان دهند.

وی درباره نقش کشورهای غربی و به ویژه انگلیس در چنین رویکردهایی گفت: هر رویدادی که پدیدار می‌شود در معرض ارزیابی کشورهای ذیربط و ذینفع منطقه قرار می‌گیرد و اگر این امر را در جهت منافع خود تشخیص دهند، موضع‌گیری خواهند کرد. در این میان برخی کشورها حتی اگر خودشان نیز دخالتی در موضوع نداشته باشند اجازه ارزیابی و دخالت را به خود می‌دهند.

باوند درباره موضع‌گیری جمهوری اسلامی ایران در قبال این رفتارها نیز افزود: موضع‌گیری ایران برمبانی ارزشی بوده و نوعی سیاست خویشتن‌داری در پیش گرفته است که در حقیقت یک نوع برخورد انفعالی است که باعث می‌شود آنها جری‌تر شده و هر روز بیش از گذشته اظهار نظر کنند،‌از موقعیت‌ها استفاده کرده و حتی رعایت نزاکت را نیز کنار بگذارند.

این کارشناس درمورد کاهش روابط در سطح کاردار با امارات متحده خاطرنشان کرد: اصل بر این است که روابط با کشورها سازنده باشد اما زمانیکه کشورها خط مشی‌هایی اتخاذ می‌کنند که مبانی صحیحی ندارد،‌خویشتن‌داری و رعایت مبانی ارزشی در مورد آنها منتفی است.

وی همچنین درباره جایگاه جزایر سه‌گانه به لحاظ حقوقی در سطح بین‌الملل و ادعای امارات گفت: مبانی یک ادعا باید درست باشد و صرف ادعا دال بر تأیید آن نیست.

باوند تصریح کرد: مسئله جزایر سه‌گانه در گذشته بررسی شده و برای مدتی نیز بین ایران و انگلیس بر سر این موضوع اختلاف وجود داشته است .مذاکرات پی در پی صورت گرفته و طرف مذاکره نیز دولت انگلیس بوده است و البته هیچ‌گاه دخالت دولت انگلیس از طرف کشورهای عربی مورد انتقاد قرار نگرفته است.

وی تأکید کرد: آنچه انجام گرفته، همانطور که نماینده انگلیس نیز در شورای امنیت اذعان داشته است در جهت آرامش و امنیت منطقه بوده و ایران در همان زمان نیز تا جای ممکن از حقوق خود صرف نظر کرده است و بیش از این گذشتن از حقوق جایز نیست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه