سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی دیده‌بان خلیج فارس پارسی بودن خلیج را به فراموشی نسپاریم

دیده‌بان خلیج فارس

پارسی بودن خلیج را به فراموشی نسپاریم

برگرفته از فر ایران

پژمان اکبرزاده

در زمستان سال گذشته در پی تغییراتی که سازمان نشنال جئوگرافیک (National Geographic) در رابطه با نام خلیج‌پارس و جزایر سه گانه در نقشه‌های اینترنتی خود اعمال کرد. جامعه‌ی ایرانی ـ در داخل و خارج ـ با  شتابزدگی، پیروزی خود را در پیکار با این سازمان جشن گرفت و کار را پایان یافته، پنداشت.

تعدادی از نشریات پرتیراژ کانادایی، هم‌چون روزنامه ونکورسان (Vancouver Sun) نیز به پیروی از دولت خود، خلیج پارس را خلیج ع ر ب ی می‌خوانند و با دلایلی غیرمنطقی در برابر اعتراضات ایرانیان مستقل از سراسر جهان ایستادگی می‌کنند. جای بسی تاسف است که در این کشور، از سوی جامعه‌ی مهاجر ایرانی که اتفاقا از موقعیت ممتازی نیز برخوردار است جنبش قابل ملاحظه‌ای دیده نمی‌شود.

آخرین بیانیه‌ی وزارت دفاع کانادا که در آن رسما از نام ساختگی «‌‌خلیج ع ر ب ی» استفاده شده بود، در اسفند سال گذشته انتشار یافت و پس از اعتراض شدید شماری از ایرانیان مقیم داخل و خارج، نام «‌‌خلیج پارس» به مقاله وارد شد و «‌‌خلیج ع ر ب ی» در پرانتز جلوی آن قرار گرفت. کاری که نشنال جئوگرافیک در اطلس 2005 خود انجام داد و آن همه اعتراض را برانگیخت. وزیر امور خارجه کانادا، پیر استوارت پتیگر و نیز به تازگی زیر پوشش «‌‌‌دفاع از حقوق بشر در ایران» با رهبر یکی از احزاب به اصطلاح سازمان‌های جدایی‌طلب که دفتر آن در انگلستان واقع شده، رسما ملاقات کرده است.

حزبی که در دیدارگاه (وب‌سایت) رسمی خود، خلیج پارس را خلیج ع ر ب ی و خوزستان را عربستان می‌خواند! ... خوزستانی که در درازای هشت سال دفاع مقدس، هر آنچه داشت، بی‌درنگ فدای پاسداری از مرزهای ایران کرد جالب اینجاست که در چندین بیانیه‌ی این حزب، از خلیج‌پارس این‌گونه نام برده شده است: «‌‌خلیج ع ر ب ی که از سوی نژادپرستان ایران، خلیج پارس نامیده می‌شود ...»

اتحادیه اروپا نیز در پی پانزدهمین نشست رسمی خود با شورای همکاری خلیج ]پارس[ در پنج آوریل 2005 شانزده فروردین 1384، به پشتیبانی از مواضع غیرقانونی امارات متحده عربی در رابطه با جزایر سه گانه ایرانی پرداخته است.

این پشتیبانی، واکنش شدید گروه‌های مستقل ایرانی را در پی داشت که از آن جمله باید به دادنامه‌ای اینترنتی اشاره کرد که به کوشش دانیال پورخصالی (از هم‌میهنان مقیم ویرجینیا و عضو سازمان خلیج‌پارس) نگاشته شده و بخشی از آن چنین است:

«‌‌‌ ... وزرای مختار اتحادیه‌ی اروپا، بار دیگر از ادعای غیرقانونی ارضی امارات عربی نسبت به ایران پشتیبانی کرده‌اند. این پشتیبانی نامطبوع از امارات متحده‌ی عربی و تایید این‌که دو طرف باید به مذاکره نشسته و یا این‌که مورد را به داوری بین‌المللی منسوب دارند، خود برخلاف قوانین بین‌المللی است. در حقیقت دخالت بی‌جای اتحادیه‌ی اروپا، یک حرکت اهانت‌آمیز نسبت به تمامیت ارضی ایران است. ما از این اهانت چشم‌پوشی نخواهیم کرد و بر این باوریم که اینگونه دخالت‌های بی‌جا از سوی اتحادیه‌ی اروپا، تنها به ایجاد یک اولویت قانونی و توافق عام بین‌المللی از تایید این ادعای بی‌اساس منجر می‌شود و لذا باید شدیدا محکوم شود ...»

در این میان، یک خواننده‌ی ایرانی مقیم لس‌آنجلس ترانه‌ای با نام «‌‌دوبی، دوبی»‌ که در حقیقت نه یک ترانه بلکه یک آگهی تبلیغاتی برای سفر به امارات متحده عربی‌ را که ادعای خاک از ایران دارد، اجرا کرده است.

هم‌چنین در پی نام‌گذاری یک بزرگراه در ایران به نام «‌‌بزرگراه خلیج‌فارس» یکی از خیابان‌های شهر دوبی نیز به نام «‌‌خیابان خلیج ع ر ب ی» نام‌گذاری شده است.

کمپانی AME-info که به منبعی اطلاعاتی درباره اخبار بازرگانی خاورمیانه بدل شده و تبلیغات آن از مشهورترین شبکه‌های جهان، هم‌چون سی‌ان‌ان پخش می‌شود، رسما در تمام متن‌های خود از عبارت «‌‌خلیج ع ر ب ی» استفاده می‌کند.

اعتراضات ایرانیان مستقل به این کمپانی تاکنون هیچ نتیجه‌ای دربر نداشته است. قدرت این اعتراضات تنها استدلال علمی و مدارک تاریخی آن‌هاست ولی هنوز از پشتیبانی دولتی که حرف اول را در این راستا می‌زند هیچ خبری نیست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه