پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست کتاب‌شناخت کتاب‌ انتشار کتاب «فردوسی و شاهنامه در آن سوی مرزها»

کتاب‌

انتشار کتاب «فردوسی و شاهنامه در آن سوی مرزها»

برگرفته از تارنمای کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی

 

تحقیقی است مختصر و جامع از مطالب گوناگون در زمینه شاهنامه پژوهی شامل نسخه‌های خطی و چاپی، زندگینامه‌ها، ترجمه‌ها، تقلیدها و تتبعات فراوان دیگر کشورها درباره فردوسی و شاهنامه.

از گذشته‌های دور تاکنون، به ویژه از زمان هزاره فردوسی که در واقع سرآغاز فردوسی شناسی و تبیین ارزش‌های متعالی شاهنامه بود کتاب‌ها، مقالات و رساله‌های فراوان نوشته شده و این شاهکار بزرگ ادبی در عرصه‌ی انواع هنرها چون نقاشی، مینیاتور، تذهیب، خطاطی، خوشنویسی و سایر شقوق هنری موجب خلق آثار متعدد و متنوع فراوانی گردیده که فقط فهرست و سیاهه‌ای از اینگونه آثار هنری خود سلسله کتاب‌هایی را فراهم می‌آورد.

در سال‌های اخیر تحقیقات فراوانی درباره شاهنامه و فردوسی در ایران صورت گرفته اما منبع مفصلی درباره پژوهش‌ها و تحقیقات افراد آنسوی مرزها حتی ایرانیانی که در خارج از گستره‌ی این کهن بوم و بر به فردوسی پژوهی و شاهنامه شناسی مشغولند، به جز نام و آثار تعداد اندکی از آنان- وجود ندارد.

کتاب حاضر تحقیقی است مختصر و جامع از مطالب گوناگون در زمینه شاهنامه پژوهی شامل نسخه های خطی چاپی، زندگینامه‌ها، ترجمه‌ها، تقلیدها و تتبعات فراوانی که در دیگر کشورها درباره فردوسی و شاهنامه صورت گرفته است و شامل دو بخش است:

بخش اول- فردوسی و شاهنامه در شبه قاره
بخش دوم- فردوسی و شاهنامه در دیگر کشورها

هر بخش شامل نسخه‌های خطی و چاپی شاهنامه، مقلدان فردوسی، آثار تقلیدی شاهنامه، ترجمه‌های شاهنامه و منابع آنه، فردوسی در کتاب ها، فردوسی در بخشی از کتاب‌ها، فردوسی پژوهی در مقاله ها، فردوسی پژوهی در برخی از تذکره‌ها، فردوسی پژوهان، فردوسی و شاهنامه از دیدگاه بزرگان، بخشی از آثار ایرانیان در ارتباط با شاهنامه فردوسی و بعضاً تطبیقی.

در پایان نیز فهرست اشخاص، فهرست کتاب‌ها و فهرست مقالات آمده است.

«فردوسی و شاهنامه در آن سوی مرزها» تألیف ابوالقاسم رادفر در 594 صفحه است. این کتاب را انتشارات امیرکبیر در هزار نسخه منتشر کرده است و با شماره ثبت 495183 در کتابخانه شماره یک مجلس شورای اسلامی موجود است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه