سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان دستور قتل سیلک صادر شد!

یادمان

دستور قتل سیلک صادر شد!

معاون میراث‌فرهنگی کشور درحالی ساخت‌ وساز در حریم محوطه باستانی سیلک را البته با رعایت ضوابط، بلامانع اعلام کرد که باستان‌شناس با سابقه، هرگونه دخل و تصرف در حرایم محوطه‌های باستانی به خصوص سیلک را خلاف ضوابط و قوانین تعیین‌شده میراث‌فرهنگی دانست. از سوی دیگر مطالعات باستان‌شناسی بارها از وجود آثار تاریخی حتی در حرایم سیلک خبر داده‌است.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ معاون میراث‌فرهنگی کشور دستور قتل سیلک را صادر کرد. این جمله از آن مسعود علویان صدر است: «اعتقاد نداریم که حتما در حریم یک محوطه یا بنای تاریخی مانند سیلک کاشان نباید هیچ ساخت‌وسازی انجام شود، بلکه براساس ضابطه و با حفظ حرمت‌ها می‌توان ساخت‌وساز کرد» این درحالی است که برخی از مهمترین یافته‌های باستان‌شناسانی از حریم درجه 2 محوطه سیلک به‌دست آمده است.

 

اما خواسته‌ها و اقدامات شهرداری هم خالی از لطف نیست؛ این سازمان شهری گویی برای 7 هزار سال تاریخ و قدمت ایران دندان تیز کرده که درخواست بازنگری طرح حریم سیلک را داده‎است، طرحی که براساس ضوابط و قوانین میراث‌فرهنگی تدوین شده و جای هیچ شک و شبهه‌ای هم در آن نیست.

 
اما اینکه نظر شهرداری چرا  برای معاون میراث‌فرهنگی تا این حد از اهمیت برخوردار است که دستور  بازنگری حرایم سیلک را در اولویت قرار داده برای کارشناسان و دلسوزان میراث‌فرهنگی جای بررسی و  تامل دارد!

 
«صادق ملک شهمیرزادی»، باستان‌شناس پیشکسوت، درباره دستور ساخت و ساز در حریم درجه یک سیلک توسط مسئولان میراث‌فرهنگی می‌گوید: «معاون میراث‌فرهنگی کشور گویی هیچ آشنایی با اساسنامه میراث‌فرهنگی و ضوابط آن ندارد، در غیر اینصورت هیچگاه در رسانه‌ها اعلام نمی‌کرد که ساخت و ساز حتی با قوانین میراث‌فرهنگی قابل اجراست.»

 
این باستان‌شناس که چندین فصل کاوش در محوطه باستانی سیلک انجام داده ادامه می‌دهد: «تمامی محوطه سیلک مملو  از آثار شاخص و منحصربه‌فرد است چنانچه وقتی وسط تپه شمالی و جنوبی را 6 متر و 10 سانت کاوش کردیم به مسیر رودخانه‌ای برخوردیم که 6 هزار و 500 سال پیش از آنجا عبور می‌کرد.»

 
به‌گفته وی، طی 5 سالی که در  محوطه سیلک حضور داشتم اجازه ندادم آجر روی آجر گذاشته شود. حال چگونه است که نه‌تنها تپه‌ها با فنس‌کشی محدود و 38 هکتار زمین که متعلق به دولت است میان باغداران و زمین‌داران تقسیم می‌شود. وی می‌گوید: «البته بماند که از زمانی‌که سیلک را ترک کردم مسئولان با ایجاد امکانات رفاهی و ساخت چند دستگاه توالت کنار تپه اقدامات موثری در این محوطه انجام داده‌اند!»

 
این باستان‌شناس تاکید می‌کند: «در هیچ محوطه‌ای حرایم تغییر نمی‌کند مگر آن‌‌که مجلس شورای اسلامی بررسی کند و قوانین جدید تعیین شود. اما اینکه معاون میراث‌فرهنگی کشور مصوبه جدید مجلس را از کجا آورده که معتقد است در حرایم آثار باستانی می‌توان ساخت و ساز کرد جای تامل دارد؟»

 
مطالعات باستان‌شناسی در سیلک تا کنون نشان داده‌است که این محوطه باستانی در زمره مهمترین محوطه‌های باستانی جهان است که البته هنوز در فهرست میراث جهانی به ثبت نرسیده‌است. نخستین‌بار گریشمن فرانسوی این محوطه و دو قبرستان باستانی آن را کاوش کرد که نتایج درخشانی از آن بدست آمد. ادامه کاوش‌ها نشان داد که این محوطه باستانی بیش از 7 هزار سال تمدن را در خود پنهان کرده‌است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه