جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تاسیسات زیربنایی ابیانه مانع ثبت آن می‌شود؟

یادمان

تاسیسات زیربنایی ابیانه مانع ثبت آن می‌شود؟

ماجرا از آن جایی شروع شد که سید احمد نجیبی، مدیر پایگاه میراث فرهنگی روستای ابیانه با انتشار یادداشتی با عنوان "لزوم اصلاح تأسیسات خدماتی ابیانه"، صحبت از  متناسب نبودن تأسیسات خدمات رسانی با بافت تاریخی ابیانه به میان آورد و اینکه سیمای این روستا توسط تصویر ناهمگون و آزار دهنده عناصری چون کابل‌های برق، تلفن، علمک و کنتور گاز، مخدوش شده است.

adidas calabasas cream factory san jose menu - GZ3194 - adidas Ultra Boost 2021 White Multicolor | Buy now Converse RUN STAR MOTION HI - 171545C

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، روستای ابیانه در سال 1354با شماره ثبت ۱۰۸۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید، اما در حال حاضر تاسیسات خدماتی ابیانه در بخش مرکزی نطنز برای این روستای تاریخی مساله مهمی شده است. نکته جالب توجه سخنان نقض و متفاوت مدیر پایگاه ابیانه با معاون فرهنگی سازمان میراث فرهنگی است؛ یکی خبر از قرارگرفتن ابیانه در لیست موقت ثبت جهانی می‌دهد، اما دیگری می‌گوید این اثر هیچ گاه در لیست ثبت جهانی قرار نگرفته است!

هر اثر تاریخی به ویژه وقتی ثبت ملی می شود طبیعتا باید مراقبت و حفاظت بیشتری و بهتری از آن انجام گیرد و وظیفه حفظ و صیانت از این اثر تاریخی و ملی جز بر عهده سازمان میراث فرهنگی نیست. وقتی به سراغ میراث فرهنگی نیز می رویم، مشکلات تاسیساتی این روستا را به ادوار قبلی ارجاع می دهد و مدیران آن زمان را مسوول این مشکلات می دانند.

سید احمد نجیبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان اظهار کرد: خدمات تاسیساتی روستای ابیانه از قبیل علمک‌های گاز، کابل‌های برق و تاسیسات مخابرات، هماهنگی و سنخیتی با  این روستای تاریخی ندارد.

وی افزود: تک تک این تاسیسات در دوره‌های مختلفی ایجاد شده، اما در آن زمان رویکرد این گونه بوده است که برای مردم رفاه و شرایط اجتماعی بهتر ایجاد شود.

 مدیر پایگاه میراث فرهنگی روستای ابیانه با بیان اینکه این روستا در لیست موقت ثبت جهانی قرار دارد، در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایسنا که چرا در زمان ایجاد زیرساخت‌های تاسیسات، میراث فرهنگی به فکر این قضیه نبوده است، گفت: والله چه بگویم؛ من که آن زمان نبوده‌ام و در مورد زمانی که نبوده‌ام، نمی‌توانم نظر بدهم. در مورد بسیاری از این تاسیسات قرار بر این بوده است که اجرای آنها با نظارت میراث فرهنگی باشد.

نجیبی پیرامون راهکارهای حل مشکل عدم سنخیت تاسیسات زیربنایی با منظره روستای ابیانه اظهار کرد: در حال مذاکره با شرکت‌های گاز، مخابرات و برق هستیم تا این مشکل حل شود. آنها نیز اعلام آمادگی کرده‌اند که کارگروه‌های کارشناسی به فراخور نیاز هر کدام از شرکت‌ها برای حل این مشکل تشکیل دهند و راهکارهای لازم را پیش بینی کنند.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه در مورد علمک‌های شرکت گاز مشکل این است که اگر علمک‌ها در داخل فضای بسته قرار گیرند، اشکالات ایمنی به وجود خواهد آمد. به عنوان راهکار می‌توان به این موضوع فکر کرد که آیا می‌توان برای آن فضا تهویه ایجاد کرد و باعث شد تا علمک‌ها در درون آن فضا قرار گیرند یا خیر؟ در مجموع باید تمهیداتی اندیشیده شود تا کنتور و علمک گاز از نظر ظاهری هماهنگی بیشتری با ظاهر روستای ابیانه داشته باشد.

ابیانه برای ثبت جهانی پیشنهاد نشده است

همچنین طاهری، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان نیز در این باره با بیان اینکه کابل برق و تلفن مانع ثبت جهانی نمی‌شود، به خبرنگار ایسنا گفت: هیچ وقت روستای ابیانه کاندیدای ثبت جهانی نبوده است، اما روستای ابیانه قابلیت ثبت جهانی شدن را دارد.

وی افزود: اما برای ثبت جهانی یک اثر تاریخی باید مراحلی طی شود. ابتدا باید نامزد ثبت جهانی به سازمان جهانی یونسکو پیشنهاد شود، سپس ارزیاب از سازمان جهانی اثر تاریخی را بازدید می‌کند و در صورتی که آن اثر قابلیت‌ها و ویژگی‌های مدنظر ارزیاب را داشته باشد، پرونده اثر تاریخی تهیه می‌شود و در نهایت ثبت جهانی خواهد شد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اضافه کرد: با وجود کابل‌های زیادی که در مسجد جامع اصفهان وجود داشت این بنای تاریخی ثبت جهانی شد. اگر جایی وجود دارد که شرایط ثبت جهانی برای آن فراهم است باید به ارزش آن پی ببریم و به ساماندهی تاسیسات زیرساختی آن کمک کنیم و اجازه ندهیم تا اتفاقی برای آن بیفتد.

طاهری با تاکید بر اینکه هیچ وقت روستای ابیانه برای ثبت جهانی پیشنهاد نشده است، اظهار کرد: در هر حال چه این اثر تاریخی در فهرست ثبت جهانی قرار بگیرد و چه نگیرد، این نابسامانی‌ها مناسب نیست.

وی تصریح کرد: باید دهیار روستای ابیانه بر این مسایل نظارت کند. باید ادارات مختلف در مناطق به ویژه در مناطق تاریخی مانند روستای ابیانه با هماهنگی میراث فرهنگی آن منطقه، به ارایه خدمات اقدام کنند.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در پاسخ به این پرسش که آیا نباید میراث فرهنگی در این خصوص با قاطعیت وارد عمل شود، گفت: ميراث فرهنگي وظايف مربوط به خود و مكاتبات لازم را با دستگاه‌هاي خدماتي انجام داده است، اما وقتي دستگاه‌هاي خدماتي نكات مدنظر ميراث را رعايت نکنند چه بايد كرد.

طاهري افزود: پايگاه ميراث فرهنگي روستاي ابيانه براي همين موارد و موضوعات تاسيس شده است، زماني كه پايگاه و كارشناس ميراث فرهنگي مستقر در روستا وجود داشته باشد، مسايل قابل كنترل خواهند بود. وجود پايگاه در روستاي ابيانه به معني يك قدم مثبت و يك كار با ارزش است.

وي تاكيد كرد: روستاي ابيانه پايگاه ميراث فرهنگي دارد و دهياري روستا براي هر اقدام بايد با این پايگاه هماهنگي لازم را انجام دهد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با بيان اينكه اتفاقاتي كه در گذشته افتاده است را نمي‌توان كاري كرد، گفت: اگر اكنون اتفاقي در روستا بيفتد بايد با آن برخورد شود.

طاهري با بيان اينكه انتقال برق به ابيانه به 50 سال پيش باز مي‌گردد، ادامه داد: پروژه گاز رساني به ابيانه نيز در چند سال گذشته و در بخشي از اين روستا انجام شد، اما گاز تازه وارد ابیانه شده است.

حالا باید دید که آیا موضوع مشکلات تاسیسات خدمات و عدم سنخیت آن با روستای تاریخی ابیانه حل خواهد شد و یا باز هم این روستای تاریخی با مشکل مواجه شده و مدیران بعدی تقصیرها را به گردن مدیرهای قبلی می‌اندازند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه