جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تپه‌ باستانی چوار، دپوی زباله و نخاله‌های ساختمانی

یادمان

تپه‌ باستانی چوار، دپوی زباله و نخاله‌های ساختمانی

«تپه باستانی چوار» واقع در ایلام یکی از آثار تاریخی است که قدمت بسیار زیادی دارد، اما به گفته اهالی این شهرستان، این مکان تاریخی هم اکنون به مکانی برای جمع‌آوری زباله تبدیل شده است.

JuzsportsShops , Achète, vends ou échange les vêtements, chaussures et accessoires que tu ne portes plus ! | nike shox agile for men sale in america today show - CQ4227 - Buy now Jordan AIR JORDAN XXXV - 004

نادر تیموری یکی از شهروندان بخش چوار در این خصوص در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: این تپه تاریخی سال‌هاست که به فراموشی سپرده شده است و اکنون به جایگاه زباله و آشغال تبدیل شده است، با وجود اینکه میراث فرهنگی و گردشگری استان قول داده بود که نسبت به پاکسازی و مرمت این اثر اقدام کند، اما با مکاتبات زیادی که با مسوولان مربوطه انجام شده تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه آثار تاریخی استان به مکانی برای قلیان کشیدن جوانان تبدیل شده است، افزود: با وجود اینکه این تپه تاریخی می‌تواند نقش بسیار مهمی در جذب گردشگر و اشتغال‌زایی داشته باشد، اما گویا میراث فرهنگی آن را به امان خدا رها کرده و اکنون به یک ویرانه تبدیل شده است.

علی حسینی، یکی دیگر از شهروندان در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: مسوولین مربوطه هیچ توجهی نمی‌کنند با وجود اینکه میراث فرهنگی خیلی وقت پیش، قول بازسازی و مرمت آن را داده است، اما اکنون به جایگاه امنی برای مارها و دیگر حیوانات خزنده و خطرناک تبدیل شده که گاهی هم مشکلاتی برای شهروندان ایجاد می‌کنند.

وی افزود:با این بی‌توجهی‌های ناخواسته تیشه به ریشه صنعت گردشگری استان می‌زنیم.

عبدالمالک شنبه‌زاده،معاون میراث سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری استان ایلام در این خصوص به خبرنگار ایسنا، گفت: تپه باستانی چوار متعلق به هزاره اول قبل از میلاد مسیح است که بیش از 3500 سال قدمت دارد.

وی با اشاره به اینکه این اثر تاریخی به فراموشی سپرده نشده است، تصریح کرد: کارهای زیادی در این زمینه برای کاوش آن انجام شده است.

شنبه‌زاده با بیان اینکه این تپه در سال 1382 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است، خاطرنشان کرد: در راس این تپه قبلا یک پاسگاه انتظامی مستقر بوده است و هم اکنون نیز مالکیت آن در اختیار نیروی انتظامی است که باید آن را از مالکیت این دستگاه خارج کرده وبعد نسبت به کاوش آن اقدام کنیم.

وی به پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌های مداوم در سال‌های اخیر برای رسیدگی به این تپه باستانی اشاره و عنوان کرد: کمبود اعتبار عامل اصلی عدم رسیدگی بیشتر به این اثر تاریخی بوده است.

شنبه‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در حال حاضر این تپه با نخاله‌های ساختمانی و آشغال‌های ریخته شده صحنه‌ای زننده را برای هر بیننده مجسم کرده است، لذا جمع‌آوری و پاک‌سازی این وضعیت بر عهده شهرداری است.

معاون میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام گفت: آثار تاریخی سطح استان رها نشده‌اند و هم اکنون کار مرمت و بازسازی آنها در حال انجام است و به طور جدی پیگری می‌شود.


شنبه‌زاده با بیان اینکه هم اکنون بیش از 10 اثر تاریخی و باستانی در سطح استان در حال مرمت و بازسازی هستند و می‌تواند نقش مهمی در اشتغال‌زایی و جذب گردشگر به استان داشته باشد، خاطرنشان کرد:آثاری تاریخی که کاربری بیشتری داشته باشند در موضوع مرمت در اولویت قرار دارند و امسال بیش از دو اثر باستانی مرمت، بازسازی و آماده واگذاری به بخش خصوصی است.


وی با بیان اینکه تاکنون برای مرمت و خدمات آب، برق و جاده به غار زینگان بیش از 720 میلیون تومان هزینه شده است، اضافه کرد: علاوه بر این بیش از 1300 اثر تاریخی و باستانی در سطح استان وجود دارد که کار مرمت و بازسازی آنها توسط میراث فرهنگی استان با همکاری دیگر دستگاه‌های مربوطه در حال انجام است.

شنبه‌زاده در پاسخ به سوال تبدیل شدن آثار تاریخی به مکانی برای دود کردن قلیان جوانان خاطرنشان کرد: جلوگیری از این کار در حوزه اختیارما نیست بلکه نیازمند همکاری نهادهای دیگری است که امیدوریم این مهم محقق شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید