جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان 750 اثر ثبت شده تاریخی در استان ایلام

یادمان

750 اثر ثبت شده تاریخی در استان ایلام

خبرگزاری مهر: مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام از وجود 750 اثر ثبت شده تاریخی در استان ایلام خبر داد.

991 - CN9671 - Blauw - Nike Air Max 1 By You Custom herenschoen - nike air max lays blue cheese commercial actor | IetpShops , New Balance 327 Moonbeam Leopard , men air max jordan 13 , 4011496719 , Where To Buy

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالمالک شنبه زاده صبح پنجشنبه در بازدید از آثار تاریخی استان اظهار داشت: پیشینه استقرار در کهن سرزمین ایلامیان به استناد مطالعات و کاوشهای باستانشناسی صورت گرفته در آن به خصوص در تپه‌هایی چون علی کش، چغا سفید، سبز، خزینه و…در دهلران و کزآباد و چشمه ماهی در هلیلان در هزاره‌های پیش از تاریخ و کاوشهای منسجم در استان و در شهر تاریخی سیمره مربوط به اواخر ساسانی و قرون اولیه اسلامی، پیشینه تاریخی آن را از هزاره هشتم ق.م تا قرون اولیه اسلامی به صورت تداوم دوره‌ها به اثبات رسیده است.

وی بیان داشت: استان ایلام مهد تمدن 10هزارساله‌ای است که در لایه لایه “تپه علی کش” در شهرستان دهلران می توان آنرا باور داشت.

این مسئول عنوان کرد: ایلام که در کتیبه‌های بابلی (آلام یا آلامتو) آمده است به قولی معنی کوهستان یا(سرزمین طلوع خورشید) را می دهد.

وی تصریح کرد: استان ایلام سرزمینی است که در غرب کشور و در میان ارتفاعات زاگرس قرار گرفته که دارای دو خصوصیت دشت در جنوب و کوهستان در شمال می باشد. به همین جهت این منطقه به دلیل چهار فصل بودن آن مورد توجه گردشگران و مسافران قرار می گیرد.

وی افزود: غارزینه گان، دریاچه دوقلوی سیاه گاو، آبشار اما، قلعه کنجانچم، موزه مردم شناسی قلعه والی شهر ایلام، قلعه شیاخ، چشمه‌های آبگرم، آتشکده سیاهگل، رودخانه پرخروش سیمره، آتشکده موشکان، تنگ بهرام چوبین و … از دیدنیهای این استان است.

وی تصریح کرد: ایلام در منطقه ای کوهستانی در حاشیه جنوب غربی رشته جبال زاگرس قرار گرفته است.

شنبه زاده بیان داشت: رشته کوههای مرتفع و موازی کبیر کوه به طول 160 کیلومتر از شمال غربی تا جنوب شرقی استان را در بر گرفته است و قسمتی از مناطق غربی و شمال غربی ایلام را از قسمت‌های دیگر مجزا می‌کند.

وی افزود: اعتبار دیرینه این خاک و بوم در کنار جنگل‌های انبوه بلوط و بنه و از حرکت و خروش رودهای سیمره و کنجانچم به آن زیبایی محسور کننده‌ای بخشیده و پرتوهای روح افزای آفتاب از فراز کوه‌های قد کشیده کبیرکوه، مانشت و دینارکوه ایلام را به “سرزمین ناشناخته‌ها” تبدیل کرده است.

وی افزود: دیاری که عملیات‌های مهمی چون محرم، والفجر3، عاشورا و کربلای 1 در دل آن رخ داده است و در هر نقطه از این کهن خاک یادگار هشت سال دفاع مقدس وجود دارد به مانند مناطق عملیاتی “شرهانی” در دهلران و”قلاویزان” در مهران که در فهرست آثارملی کشوربه ثبت رسیده، “سنگر صدام” ،”نقطه ایثار”،”بانروشان”و”تپه شنی” در شهرستان مهران و نیز بیش از سه هزار شهیدی که در راستای مقاومت و پایمردی مردمانش هدیه کرده است.

این مسئول بیان داشت:ایلام با داشتن 10 شهرستان شامل ایلام، سیروان، ملکشاهی، ایوان، سرابله، مهران، دهلران، آبدانان و دره شهر و بدره با داشتن 750 اثر ثبت شده تاریخی و فرهنگی در فهرست آثار ملی کشور قاب دیدگان هر مسافری را می نوازد و دهان هر گردشگری را به شگفتی وحیرت وامی دارد.

وی افزود: زندگی عشیره‌ای و سنتی در استان ایلام باعث رشد و رونق صنایع دستی مرتبط با آن شده است.

شنبه زاده عنوان کرد: از دیر باز بافت قالی کردی (قالیچه درشت بافت)، سیاه چادر، چیغ(چیت) بافی، جاجیم بافی، گلیم ساده، نمد مالی، احرامی بافی، گیوه بافی و عبا بافی در استان مرسوم بوده است. در راستای اهداف و سیاستگذاری ها پس از ارزیابی قابلیت های توسعه صنایع دستی مختلف با اولویت مزیت‌های هر منطقه جهت پاسخ گویی به سلایق مختلف، رشته‌های دیگری نظیر گلیم نقش برجسته، منبت چوب، سفال گری و طراحی روی سفال، قلم زنی روی مس، و… در این استان راه اندازی شده است و زمینه آموزش آنها فراهم شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید