جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخریب قلعه‌های ساسانی ایلام براثر زلزله

یادمان

تخریب قلعه‌های ساسانی ایلام براثر زلزله

برگرفته از همشهری آنلاین

زلزله ۶/۱ ریشتری صبح دیروز ایلام که خوزستان و لرستان را نیز لرزاند خسارت‌های شدیدی به آثار تاریخی ایلام و حتی خوزستان وارد کرد.


زلزله شدید صبح دیروز که در مقیاس بزرگ رخ داده است ساختمان‌های شوش و اهواز را نیز لرزاند. فعالان میراث‌فرهنگی در شوش به خبرگزاری میراث فرهنگی اطلاع داده‌اند که قلعه شوش صبح دیروز به‌دلیل این زلزله ترک برداشته است. اگرچه پیش لرزه 4/8ریشتری زلزله 1/6ریشتری ایلام موجب شد تا مردم شامگاه یکشنبه را بیرون از خانه‌هایشان سپری کنند اما آثار و بناهای تاریخی در ایلام و شوش دچار خسارت شدند. به گفته فعالان میراث فرهنگی در شهر شوش، وقوع زلزله در ایلام 2ترک بزرگ در بدنه قلعه شوش ایجاد کرد. براساس آنچه فعالان میراث فرهنگی شوش گفته‌اند، صبح دیروز شهرستان شوش طی 2مرحله دچار لرزش شد و کارمندان و گردشگران حاضر در قلعه شوش بلافاصله تخلیه شدند. یکی از گردشگران نیز تأیید کرده است که 2ترک بزرگ در قلعه محوطه باستانی شوش ایجاد شد. برخی منابع به خبرگزاری میراث فرهنگی گفته‌اند که هم‌اکنون قلعه شوش به‌منظور تعمیرات آسیب‌های ناشی از زلزله بسته است.

در استان ایلام نیز زلزله سبب تخریب بسیاری از مهم‌ترین بناهای تاریخی شهرستان‌های آبدانان، دهلران و دره‌شهر شد. معاون میراث‌فرهنگی ایلام گفته است که خسارت‌های ناشی از زلزله در استان ایلام تا 15درصد برآورد می‌شود. به‌گفته او، قلعه‌های ساسانی شهرستان دهلران و آبدانان دچار ترک‌های عمیقی شده و بسیاری از بناهای تاریخی نیز آسیب جدی دیدند. عبدالمالک شنبه‌زاده گفت: «درحال‌حاضر بناهای مهمی ازجمله قلعه‌ شاخ متعلق به دوره ساسانی و بنای سیدابراهیم مربوط به قرن چهارم هـ . ق در شهرستان دهلران دچار آسیب شده‌اند.

به گفته او، پشت قلعه آبدانان و قلعه هزار درب متعلق به دوره ساسانی در ایلام نیز ترک‌های عمیق برداشته‌اند. بنای تاریخی امامزاده پیرمحمد نیز که متعلق به قرن هشتم هجری است دچار ترک شده است. گفتنی است بنای تاریخی امامزاده مهدی صالح در دره شهر نیز دچار آسیب‌های جدی شده است. معاون میراث‌فرهنگی ایلام اعلام کرده است که تیم کارشناسی متشکل از باستان‌شناسان و مرمتگران به منطقه اعزام شده‌اند تا با بررسی آسیب‌های وارد شده به بناها گزارشی کامل از وضعیت تخریب‌ بناهای تاریخی ارسال کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید