پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر نم و رطوبت شدید به جان موزه چای لاهیجان افتاد

خبر

نم و رطوبت شدید به جان موزه چای لاهیجان افتاد

نبود بودجه و اعتبار این‌بار گریبان موزه چای لاهیجان را گرفت. کارشناسان میراث‌فرهنگی درحالی نسبت به نم و رطوبت شدید دیوارهای بنای کاشف‌السلطنه ابراز نگرانی‌ می‌کنند که معاون میراث‌فرهنگی گیلان نبود بودجه و اعتبار کافی را مهمترین معضل این موزه می‌داند.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | Women's shoes - chandal adidas negro redecilla black hair line - ropa deportiva adidas peru en vivo gratis internet , High boots and others - Trekker boots - DialadogwashShops

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ برخی از باستان‌شناسان در بازدیدی که از موزه چای لاهیجان داشتند وضعیت بنای تاریخی کاشف‌السلطنه را مناسب توصیف نمی‌کنند. آن‌ها معقتدند، نم و رطوبت شدید تمام دیوارها را پوشانده و نمای آجری و بیرونی بنا در معرض تخریب قرار داده است.

این درحالی است که اخوان معاون میراث‌فرهنگی استان گیلان در گفت و گویی که با خبرگزاری میراث‌فرهنگی دارد به پروژه ساماندهی آرامگاه کاشف اشاره می‌کند که به دلیل نبود اعتبار کافی هنوز به اتمام نرسیده است.
 
او فصل مناسب و بودجه کافی را دو عامل مهم در ادامه مرمت‌ها عنوان می‌کند و می‌گوید: اقدامات مرمتی موزه چای باید در فصلی انجام گیرد که ریزش نزولات جوی کمتر باشد تا بتوان از مواد آب‌بندی شده برای سطوح جداره‌ها استفاده کرد. بدین ترتیب می‌توان تغییر رنگ و شوره‌زدگی دیواره آجری بنا را نیز کنترل کرد.
 

این درحالی است که جدای از درنظرگرفتن فصل مرمتی مناسب بحث اعتبار بسیار اهمیت دارد که هم‌اکنون به یکی از مهمترین معضلات استان گیلان برای ساماندهی بناهای تاریخی تبدیل شده است.
 
اخوان می‌گوید: هم‌اکنون سقف بنای کاشف‌السلطنه نیازمند مرمت اصولی است تا از ریزش‌ آب‌ و نزولات جوی جلوگیری شود اما نبود بودجه مانع از اقدامات اولیه شده است. 
 
 
به‌گفته معاون میراث‌فرهنگی گیلان، بنای کاشف‌السلطنه که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده از حدود 50 سال پیش تاکنون، جز در مواردی انگشت‌شمار هیچ مرمت اصولی نداشته است. با این وجود شرایط این موزه به‌گونه‌ای است که در صورت تامین اعتبار به‌سرعت مرمت می‌شود.
 
او  معتقد است، امسال مرمت بنای کاشف‌السلطنه در دستور کار اداره میراث‌فرهنگی گیلان بوده است اما به‌دلیل نبود اعتبارات مرمت این بنا به سال آینده موکول شد با این حال اگر اعتباری ابلاغ شود، مرمت تکمیلی و اقدامات عمرانی انجام خواهد گرفت تا حداقل از مخدوش شدن جداره بنا جلوگیری شود.
 
درحال‌حاضر لاهیجان یکی از قدیمی و زیباترین شهرهای استان گیلان محسوب‌ می‌شود که به "شهر چای" شهرت دارد. گفته می‌شود، چایکاری در ایران برای نخستین ‌بار در لاهیجان  به همت "حاج محمد میرزا کاشف‌السلطنه چایکار" در سال 1319ه.ق در لاهیجان آغاز شد و به‌سرعت در این شهر و دیگر مناطق سواحل جنوبی دریای مازندران توسعه یافت.
 
بنای مزار «پدر چای ایران» به سبک معماری غربی طراحی و ساخته شده است بدین ترتیب از سال 1335 شمسی بنای فعلی به سبک معماری غربی تهیه و به همت " انجمن آثار ملی" به شکل کنونی با اسکلتی از بتن مسلح و نمای سنگ تیشه‌ای طوسی ‌رنگ با زیربنای 512 مترمربع ساخته شد.
 
 
همچنین از سال 1371شمسی کل مجموعه به سازمان میراث فرهنگی کشور واگذار شد و سالن مستطیل ‌شکل نسبتاً وسیعی در جوار برج آرامگاه بود برای احداث "موزه تاریخ چای ایران" درنظر گرفته شد.
 
این طرح با پیشنهاد، نظارت و  اجرای سازمان میراث فرهنگی و با غرفه ‌بندی و بهره ‌گیری از تزئینات سنتی چوبی بسیار زیبا در دو طبقه پلکانی ‌شکل در شهریورماه 1375 شمسی به پایان رسید.
 
این مجموعه هم‌اکنون با داشتن ادوات و وسایل سنتی و تخصصی مربوط به چای و مدارکی مربوط به چگونگی فعالیتهای پدر چای ایران همه ‌روزه پذیرای بسیاری از افراد بومی و نیز گردشگران است.
 
 گفته می‌شود درموزه تاریخ چای ایران 532 قلم اشیای تاریخی ثبت شده است که از این تعداد اشیای موزه 89 قلم مربوط به اسناد متعلق به مرحوم کاشف‌السلطنه پدر چای ایران و دیگر تجار لاهیجان است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید