جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان در خانه آیت‌الله طالقانی را جز باد کسی باز نمی‌کند

یادمان

در خانه آیت‌الله طالقانی را جز باد کسی باز نمی‌کند

خانه طالقانی خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه ‌میراث‌فرهنگی ـ ازآنجایی‌که  آیت الله طالقانی به‌دلیل شخصیت ارزشمند و تاثیرگذار در تاریخ معاصر دارای جایگاه ویژه‌ای است و بسیاری از گردشگران درهنگام بازدید از منطقه طالقان به‌واسطه داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی تمایل بسیاری برای دیدن این خانه  تاریخی دارند اما درحال‌حاضر به دلیل عدم اطلاع‌رسانی مناسب و نبود تابلوی راهنما بازدید از خانه طالقانی جزو برنامه های گردشگران گنجانده نمی شود.
 
به گزارش CHN؛ بااینکه خانه آیت الله طالقانی پس از سال‌ها پیگیری ساماندهی،مرمت و رطوبت زادیی شد اما هنوز به گفته بسیاری از کارشناسان میراث فرهنگی پس از مرمت های انجام شده این خانه نیازمند مرمت‌های ادواری است. این‌درحالی‌است که خانه آیت الله طالقانی از هیچگونه سیستم حفاظتی برخوردار نیست و تنها پیرزنی سالخورده آن هم به دلیل علاقه وافر به شخصیت آیت الله طالقانی از این خانه نگهداری و حفاظت می‌کند.
 
خانه مرحوم آیت الله طالقانی در مرکز روستای گلیرد و در ضلع شمال شرقی مسجد و در ضلع غربی حمام روستا واقع شده و دارای معماری شاخص ایرانی است.
 
به‌طوری‌که گفته می‌شود بخش ورودی حیاط میانی، فضاهای مسکونی زمستانی و تابستانی، حیاط شمالی، اجزا مختلف این خانه را شکل می‌دهند. استقرار حیاط و خانه‌ در محوطه ناصاف و شیب‌دار دامنه کوه سبب شده اختلاف سطوح مختلفی مابین اجزا خانه به وجود آید. به همین دلیل حیاط شمالی در سه تراز مختلف قرار دارد حیاط مرکزی نیز چنین موقعیتی را داراست و حتی بخش مسکونی تابستانی و زمستانی بنا نیز دارای چنین اختلاف سطوحی است. این اختلاف سطح سبب ایجاد چشم‌اندازهای زیبایی در عمارت شده است.
 
درحال‌حاضر ورودی اصلی خانه در قسمت جنوبی قرار دارد. این ورودی از طریق یک راهرو به حیاط میانه راه می‌برد. در کنار این ورودی ایوانی قرار دارد که در اصطلاح محلی به آن مهتابی می‌گویند. این مهتابی که از شمال نور می گیرد و معمولا آفتاب به داخل آن نمی‌تابد هنگام فصل گرما استفاده می‌شده است. چشم انداز مهتابی مشرف به دوره وسیع طالقان است.
 
بعد از ورودی و مهتابی مجاور، آن حیاط مرکزی قرار دارد که دارای دو سطح متفاوت است که در آن سبزی و گل‌های دارویی کشت می‌شده است . یک معبر باریک حیاط مرکزی را به ساختمان میانه متصل می کند.ساختمان میانی که قسمت اصلی عمارت است جهت شرقی – غربی دارد . یک ردیف اطاق که در دوتراز مختلف قرار دارند و مابین دو حیاط مرکزی و شمالی قرار گرفته‌اند موجودیت این بنا را شکل می‌دهند. ردیف اتاق‌ها از جنوب و شمال به وسیله یک ایوان طولی به حیاط‌های طرفین مراتبط می‌شوند. در این قسمت چهار اطاق وجود دارد که مورد استفاده متفاوتی دارند. سه اطاق غربی محل زندگی افراد خانه است اما یک اطاق در قسمت شرقی شخصیت‌ دیگری دارد. این اطاق محل زندگی صاحبخانه است آیت الله طالقانی و پدرشان در این اطاق می‌زیسته‌اند.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید