سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تپه باستانی مهم‌تر است یا مسکن مهر؟

یادمان

تپه باستانی مهم‌تر است یا مسکن مهر؟

مسئول میراث فرهنگی ملارد گفت: حفاظت از «تپه ارسطو» با ماست، اما قطعا اولویت دولت جهت تخصیص اعتبار با پروژه‌های نیمه‌تمام مهم مثل مسکن مهر است و از نظر مسائل سیاسی و اجتماعی می‌بایست دولت ابتدا مشکلات مردم جامعه را حل کند تا مشکلات این چنینی و پس از آن سراغ کاوش برویم. اولویت برخی مسائل سیاسی نسبت به مسائل تاریخی قطعا بیشتر است.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | 811006 - Jordan XXX Black Cat - nike air max griffey 360 low - 010

علیرضا وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، درباره «تپه ارسطو» بیان‌ کرد: تاکنون یک فصل کاوش به روی این تپه باستانی صورت گرفته که این فصل کاوش به سرپرستی دکتر پورفرج و با همکاری شهرداری صفادشت انجام شد.

او درباره تامین اعتبار برای ادامه کاوش اظهار کرد: در این زمینه اداره کل استان و فرمانداری ملارد همکاری خوبی با ما داشتند، اما چون بسیاری از پروژه‌ها از سال‌های پیش نیمه‌کاره رها شده‌اند، دولت تصمیم دارد که برای حفظ بیت‌المال ابتدا پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل کند.

وکیلی همچنین درباره احداث سایت موزه تپه ارسطو گفت: با شهرداری صفادشت مکاتبه کردیم تا بار دیگر فصل جدیدی از کاوش را شروع کنیم، حتی مصوبه کارگروه نیز داشتیم تا یک سایت موزه در کنار کاوش احداث کنیم و همچنان مکاتبات ادامه دارد، اما برغم اعلام آمادگی شهرداری متاسفانه هنوز نتیجه‌ای عملیاتی حاصل نشده است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملارد اضافه کرد: اگر به امید خدا نتیجه بگیریم، این امر اجرایی می‌شود و می‌توانیم آن را جزو پروژه‌های نیمه تمام شهرستان ملارد هم به حساب بیاوریم و بعدها برای آن اعتبار بگیریم. اما چون فعلا برای آن هیچ اتفاقی نیفتاده نمی‌توانیم جزو پروژه‌های نیمه تمام به حساب بیاوریم و فعلا به دلیل نداشتن کد طرح و پروژه، هیچ اعتباری برایش پرداخت نمی‌شود، زیرا دستور دولت بر این است که پروژه‌های نیمه تمام، به اتمام رسیده و بعد سراغ پروژه‌های جدید برود.

این مسئول اظهار کرد: ارزش «تپه ارسطو» بسیار بالاست و قدمت آن به حدود 8000 سال می‌رسد، کاوش فصل اول با همکاری شهرداری صفادشت و ارتباطات بین مسئولان محترم استانی و شهرستانی و علاقه آنها به آثار تاریخی صورت گرفت که خوشبختانه با توجه به نیمه‌تمام رها شدن بسیاری از پروژه‌ها از دولت قبلی، مسئولان دولت تدبیر و امید نیز پیگیری‌های فراوانی را جهت ادامه کاوش تپه داشته‌اند.

وکیلی بیان کرد: در برنامه‌های کمیته برنامه ریزی شهرستان چندین بار مبالغ مختلف برای کاوش تپه ارسطو درخواست کردیم اما چون اولویت با پروژه‌های نیمه تمام بوده، کاوش این تپه به دلیل اولویت پروژه‌های نیمه تمام تا اطلاع ثانوی کان لم یکن باقی مانده است.

او در پاسخ به اینکه چطور از این تپه تاریخی در برابر حفاران غیرمجاز محافظت می‌شود، گفت: افراد سود جو همیشه در کمین هستند اما نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی ملارد بصورت محسوس و نامحسوس ضمن سرکشی و بازدید از آثار، آماده هرگونه برخورد قانونی با متخلفان هستند.

مسئول میراث فرهنگی ملارد همچنین درباره سرکشی نیروهای یگان حفاظت از «تپه ارسطو» گفت: با توجه به 40 اثری که در شهرستان ملارد وجود دارد بازدید نیروهای یگان حفاظت به صورت مستمر و هفتگی صورت می‌گیرد. اهمیت سرکشی از آثار تاریخی ثبت شده نسبت به دیگر آثار که ثبت نشده‌اند بیشتر است.

وکیلی درباره اعتبارات لازم برای کاوش این تپه باستانی گفت: اگر بخواهیم تپه ارسطو را کاوش کنیم بالای پنج سال زمان می‌برد و شاید نیاز به اعتبارات خاص داشته باشیم زیرا ممکن است اعتبار استانی کفاف ندهد و مجبور شویم از اعتبارات ملی استفاده کنیم. ما پیشنهادات خودمان را می‌دهیم و برای شروع کار درخواست اعتبار 500 میلیون تومانی داشته‌ایم اگرچه این مقدار اعتبار قطعا کافی نیست، زیرا این تپه باستانی است و کاوش آن بسیار زمان می‌برد.

به گزارش ایسنا، این تپه باستانی برای اولین‌بار در سال 90 لایه نگاری شد و قرار بود اولین پارک‌ موزه باستان‌شناسی کشور شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است. آثار دو انقلاب تولید غذا و شهرنشینی در تپه ارسطوی ملارد مشخص است. از دوران نوسنگی، مس سنگی و دوره مفرغ آثاری زیبا به دست آمده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید