پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سنگ نبشته تاریخی خرم‌آباد بی‌دفاع برابر باد و باران

یادمان

سنگ نبشته تاریخی خرم‌آباد بی‌دفاع برابر باد و باران

سنگ‌نبشته تاریخی خرم آباد بدون هیچگونه محافظی در کنار خیابان رها شده‌ است.

cheap shoes nike dunk sb silver box collection - Low shoes - GiftofvisionShops - nike jordans retro 1 camo shoes black friday deals , Sneakers - Women's shoes | Sneakers Nike Shoes

به گزارش خبرنگار ایسنا، سنگ نبشته خرم‌آباد که قدمت آن به دوره سلجوقی بازمی‌گردد، بدون هیچ گونه محافظ شیشه‌ای در جوار خیابانی پرتردد قرار گرفته است.

این سنگ نبشته که در فهرست جاذبه‌های گردشگری استان لرستان قرار دارد، در حالی بی‌دفاع در برابر باد و باران قرار دارد که اکثر این سنگ‌ نبشته‌ها بر اثر رطوبت و آفتاب زیاد به مرور زمان از بین می‌روند و نقوش حکاکی شده روی آنها نیز تا حدودی در معرض نابودی قرار دارد.

تنها لایه حفاظتی از این سنگ‌نبشته نرده‌های آهنی است که در فاصله چند متری آن نصب شده است، اما باز هم ارتفاع این میله‌ها آنقدر بلند نیست تا مانع از ورود افراد جهت یادگارنویسی و... شود.

به گزارش ایسنا، این کتیبه، به خط کوفی و بر قطعه سنگ بزرگی به ارتفاع سه و نیم متر نوشته شده‌ است و قدمت آن به قرن ششم قمری و دوره سلجوقیان می‌رسد. این سنگ نبشته مربوط به دوره ابوسعید برسق کبیر، از امرای سلطان محمود سلجوقی است و در حدود سال 513 هجری قمری نوشته شده‌ است. متن این کتیبه درباره بخشش مالیات چراندن دام در چراگاه‌های شاپور و ممنوع کردن برخی سنت‌های ناپسند است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه