جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخریب ها رد پای بنای دوره صفوی را شست - حمام عمومی که 40 مالک شخصی دارد

یادمان

تخریب ها رد پای بنای دوره صفوی را شست - حمام عمومی که 40 مالک شخصی دارد

خبرگزاری مهر: حمام تاریخی "سید" از بناهای دوره صفوی شهرستان بروجرد است که به دلیل تعدد مالکان سالهاست عملیات مرمت آن بلاتکلیف باقی مانده و این روزها تخریبها رد پای آن را از فهرست آثار تاریخی این شهرستان شسته و کمرنگ کرده است.

LTB - JuzsportsShops | Footwear NIKE - nike air zoom super bad ii white gold 41mm - Sneakers - DialadogwashShops - W Air Max 2090 CT190 700 Barely Volt/Black/Atomic Pink - Low shoes , Women's shoes

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اسناد تاریخی بیش از 30 باب حمام در دوران قاجار در شهر بروجرد فعال بوده که از ویژگیهای مهم آنها می توان به دو بخشی بودن اکثر آنها یعنی مردانه و زنانه اشاره کرد.

حمام تاریخی "سید" از بناهای با ارزش تاریخی و از قدیمی ترین و بزرگترین گرمابه های باقیمانده شهر بروجرد بوده که در مجاورت مجموعه طباطبایی ها احداث شده و در کنار بناهایی همچون مسجد سید بحرالعلوم  و بازارچه محله صوفیان(صفا) در مسیر گذر اصلی شهر قرار دارد.

باتوجه به فرم و ساختار معماری، این بنا را می توان از یادگارهای دوره صفوی در شهر بروجرد دانست که همراه حمام دیگری به نام "حمام امام جمعه" از معدود بناهای عمومی باقیمانده مربوط به این دوره تاریخی است که موجودیت آنها تا به حال حفظ شده است.

این حمام تاریخی به وسعت حدود هزار و 100 متر مربع از دو بخش مجزای مردانه و زنانه تشکیل شده که تاسیسات آب رسانی و گرمادهی آنها مشترک است.

این در حالیست که این حمام تاریخی این روزها اوضاع چندان مناسبی ندارد و بخش عمده ای از آن تخریب شده و مابقی این بنا نیز در معرض تخریب و فرسایش قرار دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد در این رابطه از وضعیت نامناسب حمام تاریخی سید این شهر خبر داد و علت بلاتکلیفی این اثر تاریخی را متعدد بودن مالکین آن دانست.

حجت اله یارمحمدی در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با وضعیت حمام تاریخی سید بروجرد گفت: در بافت تاریخی بروجرد عناصر متعدد شهری وجود دارد که حمام های تاریخی از جمله این عناصر هستند.

وی افزود: هم کانون در بروجرد تعداد هشت حمام تاریخی وجود دارد که در حال حاضر بیشتر آنها تعطیل هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد ادامه داد: امروزه حمامهای عمومی سطح شهر به دلایل مختلفی مانند عدم رعایت بهداشت عمومی، قدیمی شدن و عدم مرمت های لازم و...از استقبال کافی برخوردار نیستند و بلا استفاده رها شده اند.

یارمحمدی تصریح کرد: حمام تاریخی سید بروجرد در سال 1385 به ثبت آثار ملی در آمد و به مدت سه سال متوالی به عنوان پروژه ملی در تملک میراث فرهنگی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این بنای تاریخی حدود 40 مالک دارد، اظهار داشت: در این چند سال گذشته به دلیل تعدد مالکین متعدد و عدم اجماع آنها برای تعیین تکلیف این بنای تاریخی هنوز اقدامی جهت خرید آن صورت نگرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بروجرد با بیان این مطلب افزود: درحال حاضر به دلیل کمبود اعتبارات هنوز نتوانسته ایم این ملک را از مالکین آن خریداری کنیم.

وی تصریح کرد: وضعیت مرمتی این اثر تاریخی خوب نیست و می بایست هرچه سریعتر رسیدگیهای لازم به این اثر انجام شود.

یارمحمدی افزود: خرید و به تملک در آوردن حمام تاریخی سید به طور جدی در دستور کار میراث فرهنگی شهرستان قرار دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه