جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ساخت سد « پیغام چای» به نابودی آثار فرهنگی- تاریخی می‌انجامد

یادمان

ساخت سد « پیغام چای» به نابودی آثار فرهنگی- تاریخی می‌انجامد

ایلنا: سد" پیغام چای" به رغم درخواست‌های مکرر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای انجام عملیات نجات بخشی آثار فرهنگی- تاریخی و بر خلاف قانون در دست ساخت است.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | nike mercurial touch elite survey list philippines

به گزارش ایلنا، نسرین قهرمانی کارشناس پژوهشکده باستان شناسی ابا اعلام این خبر گفت: بررسی و شناسایی باستان شناسی محدوده این سد برای انجام عملیات نجات بخشی فروردین سال 1393 شروع و به مدت 45 روز ادامه یافت.

به گفته وی در بررسی های صورت گرفته 27 اثر فرهنگی- تاریخی در محدوده مورد اشاره شناسایی شد.

قهرمانی تصریح کرد که در فاز دوم مطالعاتی باید عملیات نجات بخشی بر روی آثار فرهنگی صورت می گرفت.

این کارشناس گفت: پس از درخواست مجوز ساخت توسط شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی به عنوان کارفرما،پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعطای مجوز ساخت سد را به مطالعات تکمیلی " فاز دوم" موکول ساخت زیرا آثار تاریخی- فرهنگی بر اثر عملیات ساخت سد و عبور و مرور خودروهای سنگین دچار صدمات جدی می شود.

این کارشناس خاطرنشان ساخت که کارفرما بدون توجه به تذکرات مکرر پژوهشکده باستان شناسی و انجام عملیات نجات بخشی آثار ارزشمند مدفون در منطقه به ساخت و ساز خود همچنان ادامه می دهد.

وی افزود: در محدوده مورد بررسی آثاری از تپه های دوره تاریخی از جمله اشکانی و کورگان هایی "گورهایی" از هزاره اول قبل از میلاد مربوط به اقوام سکایی شناسایی شدکه مشابه آنها پیش تر در شمال این منطقه و در محدوده سد خداآفرین شناسایی و مورد کاوش قرارگرفته بود.

این کارشناس پژوهشکده باستان شناسی همچنین گفت: کورگانهای هزاره اول نه تنها دارای آثار معماری منحصر به فردی بودند بلکه اشیای بسیار ارزشمندی چون سفال، فلز، و ...  بودند که برای شناسایی هنر، آیین و سبک زندگی اقوام ساکن در منطقه و هویت تاریخی  آنها حائز اهمیت بسیاری است.

او در پایان تصریح کرد که با آبگیری سد و انتقال آب از مسیر آثار تاریخی – فرهنگی صدمات جدی و جبران ناپذیری به این محدوده ارزشمند تاریخی وارد خواهد شد.

این در حالی است که بر اساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم کلیه وزارتخانه ها، سازمانها و موسسات دولتی موظفند قبل از اجرای پروژه های بزرگ عمرانی و درمرحله امکان سنجی و مکان یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی- تاریخی " میراث فرهنگی" در آن خصوص اقدام کنند و در طراحی و مکان یابی پروژه های یادشده نتایج مطالعات را رعایت کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه