جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خانه پیر شهرستان مراغه با خاک یکسان شد

یادمان

خانه پیر شهرستان مراغه با خاک یکسان شد

هنوز چند هفته‌ای از انتشار خبر «جولان مرگ در میان خانه‌های مراغه» نمی‌گذرد که حالا خبر می‌رسد، خانه پیر شهرستان مراغه با خاک یکسان می‌شود. این خانه تاریخی می‌توانست تبدیل به موزه‌ای مردم شناسی شود اما پیش از آنکه مسئولان اقدامی برای نجات آن انجام دهند، تخریب شد.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | Men’s shoes

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی- هنوز چند هفته‌ای از انتشار خبر « جولان مرگ در میان خانه‌های مراغه» نمی‌گذرد که حالا خبر می‌رسد خانه پیر شهرستان مراغه با خاک یکسان می‌شود. این خانه تاریخی می‌توانست تبدیل به موزه‌ای مردم شناسی شود اما پیش از آنکه مسئولان اقدامی برای نجات آن انجام دهند، تخریب شد.
 
«سعید ستارنژاد»، دانشجوی کارشناسی ارشد باستان شناسی می‌گوید که این خانه یادآور دوره صوفی‌گری در مراغه بود اما بدون هیچ رسیدگی از سوی مسئولان مربوطه با خاک یکسان شد.
 
تخریب این خانه در حالی است که کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند: «در شهر مراغه خانه‌هایی با معماری سنتی و تزیینات زیبا و حیاط ‌های بزرگ وجود دارد که به سبک و روش‌های قدیمی بنا شده‌اند که هر یک به نوعی بیانگر تاریخ و هویت معماری در مراغه هستند.»
 
به گفته آن‌ها، خانه‌های به جا مانده از دوران قاجار یا اوایل پهلوی، آخرین نمونه و یادگارهای معماری ایرانی هستند معماری‌ای که امروزه به سمت و سوی دیگری پیش می‌رود و تنها همین خانه‌های قدیمی می‌توانند شناسنامه معماری ایرانی باشند.
 
ستارنژاد در گفت و گو با chn می‌گوید: «برخی از خانه‌های قدیمی مراغه هم محل تجمع معتادان شده است و زمانی که مردم با خانه‌های مخروبه، محل اجتماع معتادان مواجه می‌شوند هر چقدر هم آن خانه ارزشمند باشد، ترجیح می‌دهند زود‌تر تخریب و جای آن پاساژ یا خانه جدید ساخته شود زیرا این بافت و خانه‌ها نه تنها برای آن‌ها سودی نداشته بلکه امنیت آن‌ها را نیز زیر سوال برده تا آنجا که حتی بعضی افراد زندگی در این محل‌ها را مایه خجالت می‌دانند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه