پنج شنبه, 06ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان جشن برای سازه‌های پر از زباله و نخاله!

یادمان

جشن برای سازه‌های پر از زباله و نخاله!

اواخر هفته جاری و در نخستین روزهای تابستان، جشن سالروز ثبت جهانی سازه‌های آبی شوشتر در پایگاه میراث‌فرهنگی این شهر برگزار می‌شود. این در حالی است که این سایت جهانی در شرایط مناسبی به‌سر نمی‌برد. زباله، نخاله ساختمانی، تعرض به حریم و... از جمله مشکلاتی است که قرار بود در دوران مدیریت جدید پایگاه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر با تدوین برنامه‌های مشخص و کارشناسی شده برطرف شوند. اقدامی که به‌گفته فعالان میراث‌فرهنگی تاکنون میسر نشده است.

shock drop air force 1 full uv reactive | Air Jordan 4 Retro "Metallic Red" - nike air lightning low shoes - CT8527 - 112

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ حال سازه‌های آبی شوشتر خوب نیست. این را دیگر نه فعالان میراث‌فرهنگی که بسیاری از مسئولان نهادهای مختلف هم تایید می‌کنند. با این وجود هنوز هیچ‌گونه مشارکت جمعی از سوی مردم و مسئولان منتقد بر وضعیت نامناسب این محوطه جهانی مشاهده نمی‌شود.
 
پیشتر و در زمان تخریب جانپناه کلاه فرنگی شوشتر هم نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرده بود:« آثار تاریخی متعددی در شهرستان شوشتر وجود دارد که در شرایط کنونی به حال خود رها شده‌اند، شاید مباحث بودجه‌ای یکی از مشکلات موجود باشد ولی اصلی‌ترین مشکل عدم استفاده از توان انجمن‌های مردم‌نهاد در سطح شهر است».
 
سید محمد سادات ابراهیمی در حالی معتقد است که در شهرستان شوشتر توان بسیار زیادی از سوی انجمن‌های دوستداران میراث فرهنگی برای مشارکت در رفع مشکلات آثار تاریخی وجود دارد ولی به نظر می‌رسد اشتیاقی از سوی مسئولان پایگاه سازه‌‌های آبی شوشتر برای استفاده از این توان وجود ندارد.
 
این درحالی است که یکی از اعضای انجمن دوستداران شوشتر در این باره تاکید کرد: نخاله‌روبی از آثار و پاکسازی آنها نیز در دستور کار پایگاه سازه‌های آبی تاریخی شوشتر قرار ندارد و رسانه‌ها نیز به شدت به انجمن دوستداران میراث فرهنگی فشار وارد می‌کنند.
او ادامه می‌دهد: در حالیکه آثار تاریخی شوشتر به‌خصوص سازه‌های آبی تاریخی این شهرستان در وضعیت نابسامانی قرار گرفته‌اند که پایگاه جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر به برگزاری جشنواره غذا می‌پردازد و این به نحوی بی‌اعتنایی به افکاری عمومی است.
در حالی که این انتقادها بین نهادهای مردمی و پایگاه میراث فرهنگی شوشتر ادامه دارد، قرار است جشن سالروز ثبت جهانی سازه‌های آبی شوشتر در پایگاه میراث فرهنگی این شهر برگزار شود.
 
به اعتقاد فعالان میراث فرهنگی خوزستان، این گونه برنامه‌ها تا کنون بدون هیچ برنامه ای برای سازه های آبی و بدون هیچ آینده نگری برای آثار و بی هیچ بازخورد علمی و عملی برگزار شده است و در آنها صرفا به اجرای چند سخنرانی و پخش فیلم و اهداء هدیه بسنده شده است. چنانچه عموما در این نوع برنامه‌ها هیچ گونه اشاره‌ای به مسائل اساسی از قبیل، رانش‌خانه مرعشی، جمع‌آوری فاضلابها از نهر گرگر، امحاء خانه های خریداری شده مشرف به آبشارها، ساماندهی بند میزان، نظافت محیطی در پل شادروان و بند خاک، استحکام بخشی و جلوگیری از ریزش برخی از سازه های آبی نمی‌شود.
 
این درحالی است که پس از ثبت جهانی هر اثر تاریخی، مدیران آن مجموعه متعهد به مدیریت و حفاظت از آن اثر می‌شوند، هم‌اکنون پس از گذشت پنج سال از ثبت جهانی سازه‌های آبی شوشتر و در آستانه نخستین جشن سالروز ثبت جهانی این آثار تاریخی، آنچه که میراث جهانی شوشتر باقی است محل دفع فاضلابها و زباله‌هاست.
 
 فضای زیبای روبروی چشمه که با سلیقه تمام برای برپایی مراسم آیینی انتخاب شده بود ، تبدیل به جایی برای سر ریز و دفع فاضلابهای منازلی شده، که نه تنها بدون مجوزو خلاف قانون بنا شده اند، بلکه حتی به حریم منظری بنا آسیب رسانده و اصالت بنا را خدشه دار کرده‌اند. به‌طوری‌که خاصیت اسیدی این فاضلابها نقش مهمی را در فرسایش این بنا در طی سالهای اخیر ایجاد کرده و نه‌تنها درخت کهنسال صدر کنار غار را که زمانی محترم و مکانی برای بستن دخیل و روشن کردن شمع بود را خشکانده، که خاطرة قداست محل را نیز از یادها برده است.
 
وضعیت بنای توکمری نیز بهتر از این نیست و آسیبی که بر نقوش روی دیواره های داخلی بنا وارد شده قابل جبران نخواهد بود. درون بنا محلّی برای تجمع اوباش و اراذل گشته و بوی تعفنی که فضای اتاق را پر کرده حتی نزدیک شدن به بنا را با اشکال مواجه می کند. مسئولیت این وضعیت با کیست؟ شاید با مسئولین شهری که خود نیز نسبت به ارزش این بنا بی اطلاعند و ساخت و سازهای غیر مجاز منازل مسکونی بدون بررسی شرایط بهداشتی و کانال کشی فاضلاب و دفن امواتی که در این منطقه و در بالای بنای سوزنگر در گلزار صورت می گیرد و باعث آلودگی سفره های زیرزمینی آب می شود ، دلیلی بر این مدعاست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه