سه شنبه, 28ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان چرا منزل جزایری در شوشتر ثبت نمی شود؟

یادمان

چرا منزل جزایری در شوشتر ثبت نمی شود؟

منزل جزایری در شوشتر

 

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان از ویرانی قریب‌ الوقوع منزل جزایری در شوشتر خبر داد.
مجتبی گهستونی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار داشت: منزل جزایری شهرستان شوشتر با وسعت بسیار زیادی که دارد از فضاهای بسیار مناسبی و وسیعی برای فعالیت‌های فرهنگی است ولی تا کنون به دلیل سهل‌انگاری و دنبال نکردن شرایط این منزل در این باره اقدامی انجام نشده است.
وی با اشاره به قدمت این منزل تاریخی در شوشتر بیان کرد: این خانه تاریخی از سال 1041 هجری شمسی در شهرستان شوشتر بنا شده است.مالک نخست این خانه حاج آقا احمد جزایری از روحانیون شهر و سپس حاج عبدالصمد جزایری بود که دارای سردرهای بسیار زیبایی است که حتی فیلم سمک عیار به کارگردانی مرحوم علی حاتمی در این خانه ساخته شد.
وی با اشاره به شرایط بسیار سخت نگهداری سردر ورودی این منزل در شوشتر گفت: در شرایط کنونی احتمال ویرانی سردر این منزل وجود دارد زیرا شرایط به واسطه نگهداری این سردر جدای از مکان و بر روی زمین شرایط را برای نابودی این سردر فراهم می‌کند.
گهستونی با اشاره به موانعی که برای ثبت این منزل تاریخی وجود دارد، تاکید کرد: در شرایط کنونی به دلیل اینکه برخی از وارثان این خانه خارج از کشور هستند فردی در منزل زندگی می‌کند که اجازه ثبت شدن این منزل را به میراث فرهنگی نمی‌دهد.
این دوستدار میراث فرهنگی درباره شرایط بسیار منحصر به فرد معماری در این ساختمان گفت: در ایوان این منزل تاریخی از روش کاربندی استفاده شده است.در ایوان خانه بر روی کتیبه ای نام معمار درج شده است. که نوشته شده عمل استاد رضا و محمد بنا ابن استاد محمد علی بنا.
لازم به ذکر ایت شهرستان شوشتر با داشتن بیش از 50 درصد از آثار ثبت شده استان خوزستان در خود بیشترین میزان آثار ثبت شده تاریخی را در استان در خود جای می‌دهد.

منزل جزایری در شوشتر

منزل جزایری در شوشتر

منزل جزایری در شوشتر

منزل جزایری در شوشتر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه