جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تعیین حریم شوش باید تصویب و ساخت‌وساز در این محوطه متوقف شود

یادمان

تعیین حریم شوش باید تصویب و ساخت‌وساز در این محوطه متوقف شود

برگرفته از ایسنا

یک باستان‌شناس اعتقاد دارد: تنها عامل معطل ماندن تعیین حریم محوطه‌ی تاریخی شوش و ارجان در بهبهان که از مدت‌ها پیش توسط کارشناسان مشخص شده، مخالفت مدیرکل پیشین میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان بوده است.


کامیار عبدی با تأکید بر این‌که اکنون این محوطه‌ها به تعیین حریم اضطراری نیاز دارند، در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان، بیان کرد: خوشبختانه تعیین حریم محوطه‌ی باستانی شوش به‌موقع انجام شد؛ اما مدیرکل پیشین میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان به دلایلی، نظر کارشناسی را قبول نکرد. تمام کارشناسان عضو هیأت علمی و فنی محوطه‌ی شوش با تعیین عرصه و حریم جدید و بزرگ‌تر شدن آن موافق بودند و فقط مدیرکل پیشین استان خوزستان مخالف این موضوع بود. در حقیقت، این بدعتی تازه‌ در میراث فرهنگی بود که مدیری نظر کارشناسان را قبول نکند.


او ادامه داد: اکنون دو محوطه‌ی تاریخی شوش و ارجان به‌دلیل مخالفت‌های مدیرکل پیشین میراث فرهنگی خوزستان و هم‌چنین اوضاع بحرانی میراث فرهنگی در نتیجه‌ی جابه‌جایی‌های اخیر، بلاتکلیف مانده‌اند. لازم است، تعیین حریم این دو محوطه ازسرگرفته شود و تکلیف آن‌ها را مشخص کنند. در حقیقت، می‌خواهند شهر صنعتی شوش را با آلودگی محیطی و صوتی پایین شهر شاهی بسازند که این وضعیت به هیچ‌وجه برای شهری باستانی مانند شوش مطلوب نیست.


عبدی توضیح داد: مشکل بعدی تعیین حریم شوش، ایجاد کارگاه آسفالت توسط شهرداری درست کمی پایین‌تر از شهر صنعتی و در جنوب شهر شاهی است که براساس نظر کارشناسی، گفته شد باید حتما جمع و به محل دیگری منتقل شود. با وجود مخالفت‌های مدیرکل پیشین میراث فرهنگی خوزستان و انکار تاریخی بودن محوطه‌ی در حال خاک‌برداری برای نصب تانکر گازوییل، چند قبر از زمین بیرون آمد و پیدا شد.


او تأکید کرد: لازم است، تعیین حریم شوش بلافاصله تصویب و ساخت‌وساز در این محوطه متوقف شود، زیرا شوش نیز مانند تهران در حال گذراندن دوره‌ی انتقالی است. اگر اقدامی در این‌باره انجام نشود، تا چند وقت دیگر، اطراف محوطه‌ی شوش را آپارتمان احاطه می‌کند و دیگر هیچ کاری نمی‌توان کرد.


این باستان‌شناس گفت: شوش در وضعیت بحرانی است. فرسایش طبیعی در محوطه در حال به‌وقوع پیوستن است. البته به‌دلیل انسجام بالای تپه‌های طبیعی، مقاومت آن‌ها در مقابل فرسایش بیش‌تر است؛ اما تپه‌های شوش طبیعی نیستند و مقاومت‌شان در مقابل این عوامل کم‌تر است. در بازدیدی که به‌تازگی از این تپه‌ها داشتم، وضعیت آن‌ها فاجعه بود، به‌طوری که ترک‌ها بسیار شدیدتر از قبل شده بود و با ریزش باران یا عوامل طبیعی دیگر، به کلی تخریب خواهند شد. بنابراین این تپه‌های باستانی نیازمند مرمت و رسیدگی اضطراری پیش از فرارسیدن زمستان هستند.


عبدی افزود: محوطه‌ی باستانی شوش و «ده‌نو» دو محوطه‌ی باستانی بسیار مهم در خوزستان هستند که مورد توجه باستان‌شناسان و نیازمند رسیدگی اضطراری‌اند. من پیشنهاد می‌کنم، میراث فرهنگی هزینه‌های لازم را برای احیای تپه‌های باستانی و آثار تاریخی شوش پرداخت کند. من هم حاضرم بدون گرفتن حقوق و حق مأموریت، با هدف حفظ آثار تاریخی این شهر به‌صورت کاملا رایگان اقدام به مرمت و احیای دوباره‌ی آن کنم. 
 
 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه