پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخریب بخشی از بازار تاریخی تکاب

یادمان

تخریب بخشی از بازار تاریخی تکاب

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکاب گفت: بخشی از بافت تاریخی بازار روباز تکاب به خاطر احداث ساختمان جدید یک بانک، به طور کامل تخریب شد.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | adidas chunky sneakers white gold women jeans size

امیر مطلوبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد: متاسفانه تخریب بازار روباز تکاب بدون اخذ مجوز از اداره میراث فرهنگی تکاب صورت گرفته که که موجب از بین رفتن بخشی از بافت تاریخی شهر تکاب شده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری وقت تکاب در سال گذشته برای تخریب این بخش از بازار تاریخی تکاب و احداث ساختمان جدید یک بانک مجوز صادر کرده است، تصریح کرد: براساس این مجوز دو دهنه از مغازه‌های بازار تاریخی تکاب به مساحت 50 مترمربع واقع در چهار راه مرکزی شهر به طور کامل تخریب شده است. این دومغازه به دالان پشتی بازار مشرف بوده که این قسمت از بازار نیز تحت تاثیر این تخریب قرار گرفته است.

مطلوبی خاطرنشان کرد: جهت اخذ مجوز برای تخریب بازار سنتی تکاب تاکنون هیچ مراجعه‌ای به اداره میراث فرهنگی نشده است. ازبین رفتن بافت تاریخی بازار تکاب توسط مراجع ذیصلاح پیگیری خواهد شد. اداره میراث فرهنگی تکاب حتی با انجام کوچکترین و جزئی‌ترین تعمیرات و تغییرات مغازه‌های واقع در بافت تاریخی تکاب تاکنون موافقت نکرده است در حالیکه دو دهنه مغازه بدون اطلاع این اداره به طور کامل تخریب شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی تکاب از شهرداری وشورای شهر خواست جهت هرگونه دخل وتصرف در بافت تاریخی تکاب حتما از این اداره استعلام بگیرند.

احد نباتی، یک کارشناس معماری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا خاطرنشان کرد: بازار تاریخی تکاب در جنوب استان آذربایجان غربی با توجه به ابعاد آن بزرگترین بازار روباز سنتی کشور به شمار می‌رود که طی سال‌های 1328 تا 1338 با معماری منحصر به فردی ساخته شده است. این بازار تاریخی توسط معمار معروف شهر تبریز، استاد غلام حسین معمار باشی تبریزی به دستور ساعد السطان افشار (فتحعلی خان افشار) در چهار خیابان اصلی به مرکزیت چهار راه فعلی تکاب احداث شده است.

وی تصریح کرد: مغازه‌های این بازار تاریخی نسبت به کاربری و متراژ زمین طراحی شده، به شکل مستطیلی به ابعاد 3 در 7 و به ارتفاع 3.5 متر احداث شده و با آجرکاری زیبا و با سردرهای منحصر به فرد هویت اقتصادی به خیابان‌های شهر تکاب داده است.

نباتی ادامه داد: پیشرفت فیزیکی کالبدی شهر تکاب به واسطه این بازار بوده و دور تا دور آن فضای شهری شکل گرفته است که در ساخت آن از مصالحی مانند چوب به عنوان تیر و آجر استفاده شده است. طول این بازار زیاد بوده و به همین دلیل آن را منحصر به فرد ساخته است. اکثر بازارهای سنتی کشور سربسته هستند اما بازار تاریخی تکاب تنها بازاری روباز سنتی است که در دوره پهلوی اول و با سبک معماری آن دوره ساخته شده است.

این کارشناس معماری یادآور شد: از نظر معماری و سبک ساختار، بازار روباز سنتی تکاب فقط قابل مقایسه با بازار و خیابان "قارن" شهر ساری است.

نباتی با ابراز تاسف برای از بین رفتن بافت تاریخی بزرگترین بازار روباز سنتی کشور، خاطرنشان کرد: بناهای جدید الاحداث مانند ساختمان بانک‌ها و چند بنای دیگر نامتجانس، شالوده خود را بر پایه تخریب بافت ارزشمند بازار روباز تکاب گذاشتند.

مهدی انصاری، سخنگوی شورای شهر تکاب نیز در این زمینه به خبرنگار ایسنا گفت: مصوبه‌ای در کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر تکاب تصویب شد که بر اساس آن شهرداری مانع هرگونه تخریب در بافت سنتی و تاریخی تکاب خواهد شد.

وی افزود: احداث ساختمان‌های جدید برای بانک‌ها عامل اصلی تخریب بافت فرهنگی و تاریخی تکاب است که علاوه بر ایجاد ترافیک در خیابان‌ها، مانع توسعه این شهر در بخش‌های دیگر شده است. عامل تخریب مغازه‌های بازار تاریخی تکاب باید در احداث ساختمان جدید بانک طبق نقشه‌های اداره میراث فرهنگی و براساس ضوابط طرح‌های جامع و تفضیلی شهر تکاب، این بخش را بازسازی کند تا هویت تاریخی بازار تکاب حفظ شود.

انصاری خاطرنشان کرد: براساس مصوبه شورای شهر تکاب، دایره فنی شهرداری موظف شده تا از هرگونه تخریب در بافت تاریخی این شهر جلوگیری کند و راهکارهایی برای حفظ هویت فرهنگی شهر تکاب بکار گیرد. هیچ فرد یا سازمانی نباید بدون هماهنگی با اداره میراث فرهنگی تکاب و انجام استعلام‌های لازم از این اداره نسبت به تخریب بافت تاریخی بازار قدیمی شهر تکاب اقدام کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید