جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تپه‌ 3 هزار ساله سگردان در محاصره فیبرهای نوری

یادمان

تپه‌ 3 هزار ساله سگردان در محاصره فیبرهای نوری

هیچ مرزی میان تپه‌ای 3 هزار ساله با کانال 900 متری فیبر نوری راه‌آهن وجود ندارد. این کانال آمده است تا میراث ملی را به‌خاطر پروژه‌ای ملی ببلعد. پیمانکار نصب فیبرهای نوری راه‌آهن تاکید دارد که کانال رد می‌شود اما باستان‌شناسان که اتفاقا در محوطه حضور دارند عبور کانال از تپه سگردان را تخطئی از قوانین میراث‌فرهنگی عنوان می‌کنند.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | IetpShops , New Balance 327 Moonbeam Leopard , cheap invisible air jordans , 4011496719 , Where To Buy

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ راه‌آهن به‌جان سگردان افتاده است، این محوطه تاریخی که نزدیک به 3 هزار سال قدمت دارد در محاصره فیبرهای نوری قرار گرفته، پیمانکار با اینکه جواب روشنی درخصوص توقف حفاری‌ها نمی دهد اما بر عبور کانال از روی این تپه تاریخی تاکید دارد چراکه به اعتقاد او، اگر این محوطه از اهمیت تاریخی برخوردار بود ریل‌‌های راه‌آهن هیچگاه در حریم آن جانمایی نمی‌شد. به گفته این پیمانکار، اداره کل میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی حفاری کانال 900 متری راه‌آهن را با نظارت باستان‌شناسان و کارشناسان صادر کرده است.
 
به‌گزارش CHN، محوطه سگردان که متعلق به دوره عصر مفرغ جدید و عصر آهن است مورد تهدید فیبر نوری مخابرات شرکت راه‌آهن قرار گرفت. این درحالی است که باستان‌شناسان طی 2 سال تنها 120 متر مربع از این محوطه 42 هکتاری را کاوش کرده‌اند. اما براساس شواهد موجود شرکت راه‌آهن بدون در نظر گرفتن فعالیت‌های علمی باستان‌شناسان و حضور آن‌ها در محوطه، اقدام به حفر کانال 900 متری با عمق یک‌و نیم متر کرده و حفاری هایش را تا بافت اصلی تپه پیش برده‌ است.
 
اما با تمام این تفاسیر «علی اقبالی» پیمانکار پروژه فیبر نوری نه تنها اطلاع‌رسانی‌ها را کم لطفی و جوسازی رسانه‌ها می داند بلکه باستان شناسان حاضر در منطقه را تحت عنوان دانشجویانی بی اطلاع نام می برد که مشخص نیست به دنبال چه هستند!
 
اقبالی که خود را بومی منطقه می‌داند به CHN می‌گوید: در زمان افتتاح این پروژه، معاون فرماندار، رئیس میراث‌فرهنگی مهاباد حضور داشتند. حتی مدیر میراث‌فرهنگی استان آذربایجان غربی هم موافقت خود را تلفنی اعلام کرده است.
 
این پیمانکار با اشاره به اینکه صدها عکس وجود دارد که در این پروژه یگان حفاظت میراث‌فرهنگی حضور دارد تاکید می کند: نه تنها مسئولان میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی  موافقت خود را اعلام کرده‌اند بلکه مجوز حفاری شرکت راه‌آهن را تایید کرده اند و  تنها در صورتی اجازه توقف عملیات را داده اند که شرکت راه آهن طی عملیات به  آثار باستانی برخورد کند.
 
حال پروژه ملی شرکت راه‌آهن که قرار بود 25 مهر افتتاح و راه‌اندازی شود به تپه خورده و متوقف شده است، و هنوز مشخص نیست  پروژه فیبر نوری که ملی و ازشیوه علمی  برخوردار است به چه مانعی برخورد است که برای اهدافش  با این شدت و حدت نه تنها افتتاح نشده که مسکوت باقی مانده‌ است!
 
اما «کیومرث حاجی محمدی»  یکی از سرپرستان هیات کاوش سگردان در رابطه با اقدامات صورت گرفته به مکاتبات اداری اشاره می‌کند و می‌گوید: «درحال‌حاضر  دو گمانه در دو طرف کانال که به مرکز تپه می رسد احداث کرده‌ایم و از ادامه فعالیت‌های پیمانکار ممانعت به عمل آمد. هم‌اکنون نیز منتظر مکاتبات اداری هستیم تا نسبت به مطالعات بعدی اقدام کنیم. در واقع منتظر پاسخ سازمان میراث‌فرهنگی هستیم تا دیگر اقدامات نجات بخشی انجام شود.»
 
هر چند که اقبالی بدون آنکه پاسخی در خصوص چرایی توقف کانال فیبر نوری دهد همچنان تاکید به ادامه پروژه تاکید دارد. این پیمانکار با دفاع از حفظ میراث‌فرهنگی ادامه می‌دهد: «برای اینکه به تپه سگردان خسارتی وارد نشود 3 متر از مسیر اصلی فاصله گرفتیم و از آنجایی که هر پروژه یک فرآیندی دارد یه‌دلیل یکسر ی مشکلات به تاخیر افتاده است که به محض برطرف شدن پروژه را ادامه می‌دهیم.
 
اقبالی که با اعتقاد براینکه هیچ تخلف و اقدام غیرقانونی صورت نگرفته به خبرنگار CHN می‌گوید: «با حفر کانال یک متری و عرض 40 سانت لوله‌گذاری‌های تپه سگردان انجام می‌‌شود به این ترتیب به عمق ثپه و آثار هم صدمه‌ای وارد نخواهد شد.
 
این پیمانکار جهت اطمینان خاطر کارشناسان و باستان‌شناسان تاکید کرد به‌گونه‌ای روی تپه را می‌پوشانیم که چهره آن به‌هیچ وجه بهم نریزد.
 
درحال‌حاضر شرکت راه‌آهن استان آذربایجان غربی قرار است در محوطه سگردان کانالی با عمق 5/1 متر و طول 900 متر برای نصب دوربین‌های مخابرات شرکت راه‌آهن حفر کند. این درحالی است که محوطه هنوز آزادسازی نشده و باستان‌شناسان درحال کاوش هستند.
 
هر چند که متولیان میراث‌فرهنگی استان آذربایجان غربی اعلام کرده‌اند که هیچ مخالفتی با راه‌اندازی پروژه‌های ملی ندارند مشروط به آنکه محوطه آزادسازی شود اما شرکت راه‌آهن بدون اعتنا به قوانین میراث‌فرهنگی در جدالی نابرابر درصدد از بین بردن یکی از مهمترین محوطه‌های عصر آهن است.
 
مریم جلیلوند

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید