پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تپه ۳ هزار ساله قالاباشی به‌دلیل حفاری‌های غیرمجاز تخریب شد

یادمان

تپه ۳ هزار ساله قالاباشی به‌دلیل حفاری‌های غیرمجاز تخریب شد

مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی با اعلام خبر حفاری سازمان یافته در تپه قالاباشی نقده، از مسئولین استانی خواست تا برای جلوگیری از ساخت و ساز و حفاری‌های غیر مجاز همکاری کنند.

shock drop air force 1 full uv reactive | Eminem nike air mag cheap 2013 trucks 2017 accessories Super Bowl 56 LVI Slim Shady PE , BabylinoShops , nike zoom lebron iii crimson black paint

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ روز شنبه مدیر کل استان آذربایجان غربی  استان آذربایجان غربی در نشست خبری از 1500 اثر تاریخی ثبت شده در استان آذربایجان غربی اشاره کرد و از مسئولین استانی خواست که برای جلوگیری از حفاری‌های غیرمجاز اخیر با اداره میراث‌فرهنگی استان همکاری جدی کنند.
 
به‌گزارش  CHN، چندی پیش روابط عمومی اداره میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی از حفاری‌های غیرمجاز در تپه 3 هزار ساله قالا باشی به خبرگزاری میراث‌فرهنگی خبر داد. اداره میراث‌فرهنگی استان آذربایجان غربی روز گذشته طی تماس با خبرگزاری میراث‌فرهنگی از جلسه‌ای خبر داد که در آن مدیر اداره میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی از مسئولان استانی خواسته است تا از ساخت و ساز و روند سریع حفاری‌های غیرمجاز در تپه‌های باستانی جلوگیری کنند.
 
به‌گفته«جلیل جباری» رییس اداره میراث‌فرهنگی استان آذربایجان غربی تپه قالا باشی نقده نیز با قدمت تاریخی سه هزار ساله که به لحاظ ارزش تاریخی برابر با تپه حسنلو است تاکید کرد که در ماه‌های اخیر بواسطه حفاری های غیر مجاز دچار آسیب های جدی شده است.
 
او افزود: در عرض یک ماه اخیر شاهد دو مورد حفاری سازمان یافته از سوی افراد سود جو در عرصه حریم این تپه باستانی بودیم که آخرین مورد این حفاری ها از محل خانه های مجاور به حریم تپه با حفر تونلی به طول 28 متر صورت یافته است.
 
جباری اضافه کرد: خوشبختانه با هوشیاری پلیس امنیت وپیشگیری ناجا، همکاری یگان حفاظت و نیروهای مردمی شهرستان نقده، عاملین هر دو مورد حفاری شناسایی و دستگیر شده و هیچ اشیائی نیز به سرقت نرفته است و موضوع در مراجع قضایی مربوطه در حال پیگیری است.
 
مدیر کل میراث فرهنگی استان در ادامه بر لزوم حمایت و همکاری مسئولین استانی و شهرستانی در جلوگیری از وقوع حوادثی از این دست، خواستار همکاری بیشتر در راستای محافظت جدی تر آثار تاریخی اعم از تخصیص بودجه های لازم، نصب دوربین های مدار بسته، افزایش نیروهای یگان حفاظت،  فنس کشی حریم  آثار تاریخی استان شد.
 
وی در ادامه از فرماندهان ناجا، مسئولین قضائی، دادگستری و همکاری مردم شهرستان نقده در پی گیری این موضوع، حساسیت اذهان عمومی نسبت به حفظ و صیانت از تمدن و فرهنگ غنی این شهرستان قدردانی کرد.
 
حفاری مهندسی شده تپه قالاباشی نقده، زنگ خطر برای مسئولین استانی بر هشیاری در صیانت از آثار تاریخی استان را به‌صدار درآورده است.

رضا حیدری کارشناس ارشد باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در این نشست با اشاره به اهمیت تاریخی و باستان شناسی تپه مذکورگفت: با سابقه 15 ساله ای که در بخش باستان شناسی دارم تاکنون موردی از این گونه حفاری با مهندسی سازمان یافته مشاهده نکرده ام و این خود زنگ خطری است برای مسئولین استانی بر هشیاری بیشتر در صیانت از آثار تاریخی بخصوص تپه های باستانی.
 
وی با تشریح نحوه حفاری بر روی این تپه افزود: در این حفاری خانه ای که در عرصه تپه قالاباشی واقع شده ماَمنی برای حفاران و مکانی برای حفر تونل به زیر تپه و رسیدن به موزه تبدیل شده بود که خوشبختانه با هشیاری نیروی انتظامی عاملین آن دستگیر شدند..
 
حیدری در ادامه تصریح کرد: تپه قالاباشی نقده به شماره 31031 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و متاَسفانه به دلیل توسعه شهری در مرکز شهر محصور مانده است و موزه اداره کل میراث فرهنگی نیز بر روی این تپه قرار دارد،  موزه ای که حاوی اشیاَ باستانی با ارزشی چون سفال های مکشوفه از تپه حسنلو، آجرهای لعابدار تپه قلایچی بوکان و سکه های دوره ساسانی و .. هستند.
 
کارشناس میراث فرهنگی اداره کل نیز در ادامه بر لزوم حمایت مسئولین استانی و همکاری با اداره کل میراث فرهنگی استان در حفاظت و حراست از آثار تاریخی استان تاَکید کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید