شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کاوش در مسیر یک شاهراه باستانی

یادمان

کاوش در مسیر یک شاهراه باستانی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: کاوش در محوطه باستانی چلو آغاز شد.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | Women's Nike Air Max 270 trainers - Latest Releases

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان شمالی، علی اکبر وحدتی بیان کرد: فصل اول کاوش‌ها از دو سال گذشته در قالب تفاهم نامه‌ای با پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور و موسسه باستان شناسی "ایچنو" منعقد شد، آغاز شد. این کاوش به مدت 40 روز ادامه دارد.

وی تصریح کرد: این محوطه حدود 60 هکتار وسعت دارد و در زمره بزرگ ترین استقرارهای پیش از تاریخ شمال شرق کشور قلمداد می‌شود. بر اساس بررسی‌های باستان شناسی، این منطقه در دوره پیش از تاریخ با مناطق آسیای میانه، دشت گرگان و فلات مرکزی ایران در ارتباط بوده است.

وحدتی افزود: محوطه باستانی "چلو" در مسیر یک شاهراه باستانی قرار گرفته که در قرون اولیه اسلام، نیشابور و گرگان را به هم مرتبط می‌کرده است و شاید بتوان گفت این راه از دوره پیش از تاریخ شکل گرفته است.

وی یادآور شد: برنامه باستان شناسی در محوطه "چلو" با هدف مطالعه توالی فرهنگی دوره پیش از تاریخ در منطقه و نیز تعیین عرصه و پیشنهاد حریم محوطه برای حفاظت و پایش بهتر از آن در برابر فعالیت‌های مخرب انسانی انجام شد.

وحدتی گفت: محوطه باستانی "چلو" استقرار باستانی وسیع در حوالی شهر "سنخواست" از توابع شهرستان جاجرم در خراسان شمالی است که نشانه‌های استقرار از دوره مس و سنگ تا دوره آهن (هزاره چهارم تا اول پیش از میلاد) در آن بر جای مانده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه