جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی میراث معنوی در نخستین نشست علمی چوگان: غفلت از چوگان دلیل تهاجم دیگران

در نخستین نشست علمی چوگان: غفلت از چوگان دلیل تهاجم دیگران

مشاور فدراسیون چوگان در نخستین نشست علمی چوگان گفت: ما عناصر هویت‌بخش زیادی داریم، این عناصر به‌قدری زیاد هستند که نمی‌توانیم آن‌ها را ببینیم. به همین دلیل، از آن‌ها غفلت کرده‌ایم. یکی از عناصر هویت‌بخش ما چوگان است.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | スニーカー発売日 抽選情報 ニュースを掲載!ナイキ ジョーダン ダンク シュプリーム SUPREME 等のファッション情報を配信! - 2022年 発売予定!sacai x NIKE CORTEZ (サカイ ナイキ コルテッツ) , nike janoski floral noir dress for women - JofemarShops

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر فتح‌الله حداد در نخستین نشست علمی چوگان که در بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد، ادامه داد: عناصر فرهنگی امروز در جهان به دو بخش میراث ملموس ‌ و ناملموس شناخته شده‌اند. مهم‌ترین و ناب‌ترین عناصر هویت‌بخش را به نام میراث فرهنگی ناملموس یا میراث فرهنگی معنوی می‌شناسیم. این میراث معنوی شامل نمادها‌، توانایی‌ها‌، معرف و حکمت‌ها‌، مهارت‌ها‌، سنت‌ها، هنرها، بازی‌ها و آیین‌ها‌ هستند که در فرهنگ سنتی ما ریشه دارند. این مفاهیم معنوی از طلا و جواهر پربها‌ترند و از نسل به نسلی دیگر به‌عنوان سند هویت و شناسنامه منتقل می‌شوند. بی‌سبب نیست که جهانیان به میراث فرهنگی معنوی توجه زیادی دارند.

او اظهار کرد: باید از خود بپرسیم که چرا این‌قدر در جهان به این بخش از فرهنگ توجه می‌شود؟ چرا برای نگهداری از یک عنصر هویت‌بخش این‌قدر تلاش می‌شود؟ چوگان فقط یک ورزش نیست، بلکه یک آیین است و اگر شاه‌ها از چوگان حمایت می‌کردند به‌خاطر شاهانه بودن این ورزش نیست به‌خاطر اقتدار، طراحی مهندسی ‌و جزییات پیچیده‌ی آن است که آن‌ها فهمیدند مهارت داشتن در این ورزش افتخار دارد.

وی بیان کرد: از چوگان غفلت کرده‌ایم، بی‌سبب نیست که جهانیان بارها نسبت به این عناصر فرهنگی تهاجم کرده‌اند، چینی‌ها، قطری‌ها و ... دنبال آن بودند، چون در ذات چوگان، خرد وجود دارد. پشت طراحی این بازی، خردمندی نهفته است.

مشاور فدراسیون چوگان افزود: مدت‌هاست که ساز دهکده‌ی جهانی نواخته شده است و ما می‌بینیم بعضی‌ها از سر سازش، سر تسلیم فرود آوردند و عده‌ای دیگر هم از سر تکلیف، کاری می‌کنند که چندان قابل توجه نیست. البته با ورزش‌های جدید مشکل نداریم، ولی باید به این توجه کنیم که چقدر ضرورت دارد به جزییات ورزش‌های جدید جهانی توجه کنیم، وقتی ما چنین ثروت گران‌بهایی داریم که از آن غافل هستیم. اکنون می‌بینیم حواشی در روزنامه‌ها بسیار پررنگ‌تر از متن است و همین، باعث جا ماندن ما خواهد شد.


در بخشی از این نشست، بخشی از سخنان مقام معظم رهبری برای حاضران پخش شد که در آن، به اهمیت بازی چوگان و لزوم توجه به آن پرداخته شده بود.

در بخشی دیگر از این نشست، دکتر سیدعبدالمجید میردامادی - دبیر علمی نشست علمی چوگان - با خواندن پیامی از آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای - رییس بنیاد ایران‌شناسی - گفت: آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای به‌خاطر گذراندن دوره‌ی نقاهت خود، در این نشست حضور نخواهد داشت.

او اظهار کرد: همان‌طور که در اساس‌نامه‌ی بنیاد ایران‌شناسی آمده، این بنیاد مسوولیت اجرایی ندارد، بنیاد ایران‌شناسی یک نهاد علمی است که وظیفه‌ی انجام فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی را دارد و چوگان به‌عنوان یک مورد از ایران‌شناسی برای تحقیق ایران‌شناسی عمومی جایگاه ویژه‌ای دارد. چوگان فقط یک ورزش همگانی نیست، بلکه تجلی سه‌هزار سال تاریخ است و گویای هویت ملی ایرانیان است. چوگان میراثی است که براساس حکاکی‌ها‌، نقاشی‌ها، نگارگری‌ها و ... با نام ایران گره خورده است و دایرة‌المعارف‌های ملی و بین‌المللی این امر را ثابت می‌کنند. بنابراین می‌توانیم به جرأت از اصالت ایرانی چوگان سخن بگوییم.

معاون پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی افزود: بنیاد ایران شناسی آمادگی خود را برای گرفتن دست یاری فرهیختگان و محققان اعلام می‌کند تا پاسدار و نگهبان ارزش‌ها و فرهنگ ایران و اسلام در سرزمین ایرانی و اسلامی باشد.

در ادامه‌ی این نشست، دکتر آذرتاش آذرنوش - پژوهشگر - با بیان این‌که مجموعه‌ی مطالعات خود را بعد از سال‌ها در کتابی به نام «تاریخ چوگان» جمع‌آوری کرده است‌، درباره‌ی منابع و اسناد باقی‌مانده از بازی چوگان در جهان سخن گفت و اظهار کرد: به استناد 15 سال تحقیق می‌گویم که هیچ فرهنگی در جهان نیست که در بازی چوگان به پای ایران برسد. چینی‌ها و ژاپنی‌ها هم بازی چوگان را داشته‌اند. آن‌ها مخصوصا در مجسمه‌سازی و عکاسی از بازی چوگان غنی‌ هستند؛ ولی بازی چوگان برای آن‌ها از قرن ششم میلادی شروع شده، در حالی که چوگان را ما از اساطیر داریم و بعد به هخامنشیان و ساسانیان و ... رسیده است.

در بخش دیگری از این نشست، دکتر محمدحسین ریاحی - پژوهشگر - که درباره‌ی نقش و جایگاه چوگان در میدان نقش جهان اصفهان مطالعه کرده است، گفت: میدان نقش جهان سند گویایی بر قدمت چوگان است. این میدان بزرگ‌ترین و بیشتر رخدادهای مربوط به چوگان را در خود دیده‌ است و به‌عنوان سنبل ارزش‌های معنوی و دنیوی به‌شمار می‌آید. هیچ میدانی در جهان به اندازه‌ی نقش جهان، محل حضور گوی و میدان چوگان نبوده است.

او در بخشی از سخنان خود از مسوولان میراث فرهنگی خواست تا میراثی را که ارزش و تاریخ فرهنگ ایرانی را نشان می‌دهد، با دقت و با هر مساعدتی حفظ کنند و افزود: میدان نقش جهان جزو مواریث ایران است که امروز پر از تابلوهای تجاری و اقتصادی شده و باید آن را سامان بخشید.

به گزارش ایسنا، مهندس حمید ایلخانی‌زاده - رییس فدراسیون چوگان - نیز با بیان این‌که فدراسیون چوگان مظلوم‌ترین فدراسیون است، بیان کرد: امیدوارم در دولت جدید نگاه به این رشته تغییر کند.

او اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مزیت‌های چوگان این است که این ورزش میان زنان و مردان تفاوتی قائل نمی‌شود که دلیل آن هم قابلیت‌های رزمی این ورزش است. در گذشته، واجب بود زنان مانند مردان، این رشته‌ی ورزشی را با جدیت دنبال کنند. کما این‌که در حال حاضر نیز هر دو قشر در ایران، به بازی چوگان مشغول هستند و این را به تمام دنیا سرایت داده‌اند. ما باید فرزندان‌مان را به‌گونه‌ای تربیت و آگاه کنیم که هنر ایرانی را پاس بدارند و خوشبختانه این رسم بین اهالی چوگان همچنان پابرجاست.


در بخش دیگری از این نشست، جلسه‌ی پرسش و پاسخی برگزار شد که در آن، دکتر حداد، دکتر آذرنوش، مهندس ایلخانی‌زاده و دکتر ریاحی‌زاده به پرسش‌های حاضران پاسخ دادند.

در این جلسه، آذرنوش درباره‌ی نقش ایران در انتقال چوگان به چین، توضیح داد: هیچ خبری مبنی بر این‌که آیا چوگان ایرانی به چین رفته وجود ندارد، البته مهم‌ترین سند تاریخی که از شعر، مجسمه و ... از چوگان چین وجود دارد، به سال 600 میلادی متعلق است. در حالی که می‌دانیم اردشیر در سال 273 میلادی چوگان بازی می‌کرد. در هر حال، بازی چوگان حدود 400 سال در تاریخ ما کهن‌تر است.

همچنین پیشنهاد ساخته شدن موزه‌ی چوگان مطرح شد که ایلخانی‌زاده درباره‌ی آن گفت: این موضوع به سازمان میراث فرهنگی مربوط است. من در حد بضاعتم آثاری را که در اختیار دارم حفظ می‌کنم و تحویل آینده می‌دهم.

در بخشی دیگر از این نشست، بیانیه‌ی نخستین نشست علمی چوگان خوانده و از طرف بنیاد ایران‌شناسی به جمعی از پژوهشگران،‌ اهالی رسانه و کارشناسان لوح تقدیر داده شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید