شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی میراث معنوی انجمن علمی باستان‌شناسی ایران خواهان تعلیق پرونده چوگان شد

انجمن علمی باستان‌شناسی ایران خواهان تعلیق پرونده چوگان شد

 

متن کامل این بیانیه که به‌امضای جمع کثیری از باستان‌شناسان ایرانی رسیده است در پی می آید:
 
دبیرکل محترم سازمان یونسکو
سرکار خانم دکتر ایرینا بوکوُا
 
از آنجایی‌که به تازگی جمهوری آذربایجان طی درخواستی و با ارئه برخی مستندات به سازمان یونسکو تقاضای ثبت بازی چوگان بعنوان میراث ناملموس و نیازمند مراقبت را مطرح کرده و در پرونده مذبور چوگان به‌عنوان بازی آذری کاراباخ معرفی شده است که در کمال شگفتی در کلیپ ساخته شده جهت اثبات دعوی آذری بودن چوگان، تماما از اشعار و نقاشی‌های مینیاتور ایرانی استفاده شده است. اما حتی یکبار هم نامی از ایران و تاریخچه بسیار کهن چوگان در ایران و برخی کشورهای همجوار که در این میراث ناملموس با یکدیگر سهیم بوده‌اند برده نشده است.
 
این درحالی است که انجمن علمی باستان‌شناسی ایران به نمایندگی از مردم ایران احترامی ویژه برای فرهنگ و تاریخ جمهوری آذربایجان قائل است، چراکه بیشینة این تاریخ به صورت مشترک با ایران بوده است. در عین حال، انجمن علمی باستان‌شناسی ایران مراتب اعتراض شدید خود را نسبت به کاندیداتوری بازی چوگان بعنوان میراث ناملموس جمهوری آذربایجان ابراز می‌کند و از نادیده گرفتن حقوق دیگر کشورهای مشترک در این پرونده رنجیده خاطر است.
 
انجمن علمی باستان‌شناسی کشور به نمایندگی از باستان‌شناسان درخواست می‌کند تا  فرایند اخذ رای برای پرونده چوگان را که مقرر است در کمیته بین دوَل در تاریخ 2 دسامبر در شهر باکو برگزار شود را به تعویق انداخته، تا فرصت کافی برای تکمیل پرونده و مشارکت دیگر ملل سهیم در این میراث ناملموس فراهم شود.
 
این انجمن  باور دارد که میراث فرهنگی مشترک بین ملل باید به منزله هرچه نزدیکتر شدن جوامع انسانی به یکدیگر بکاربسته شود نه بعنوان دستاویزی از سوی یک کشور جهت برتری طلبی بر دیگر کشورها.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید