جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها ورزش رقابت‌های وزنه برداری جوانان جهان، گواتمالا - تیم ملی وزنه برداری جوانان سوم جهان شد

ورزش

رقابت‌های وزنه برداری جوانان جهان، گواتمالا - تیم ملی وزنه برداری جوانان سوم جهان شد

پس از کسب عنوان قهرمانی جهان در مسابقات سال گذشته، کسب عنوان سومی مسابقات وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان در گواتمالا را باید دومین نتیجه خوب تاریخ وزنه برداری ایران در سطح مسابقات جوانان جهان قلمداد کرد، تیم وزنه برداری جوانان ایران با کسب 530امتیاز به مقام سومی سی و هشتمین دوره رقابت های جوانان جهان قناعت کرد.

boohoo , Womens & Mens Clothes , Shop Online Fashion | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike air max running neutral ride shoes for kids

در پایان سی و هشتمین دوره رقابت‌های وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان در گواتمالا، تیم ملی وزنه برداری چین با 13 مدال طلا، 6 نقره و 578 امتیاز عنوان قهرمانی را از آن خود کرد و روسیه با 6 طلا، 6 نقره، 3 برنز و 557 امتیاز بالاتر از ایران به عنوان نایب قهرمانی رسید.


به گزارش «تابناک»، در پایان این دوره ازمسابقه ها،تیم چین با کسب 13 مدال طلا، 6 نقره و 578 امتیازبه مقام نخست دست یافت و تیم روسیه با 6 طلا، 6 نقره،3 برنز و 557 امتیاز بالاتر از ایران به عنوان نایب قهرمانی رسید.


پیش از این تیم وزنه برداری کشورمان در سی و چهارمین دوره مسابقات وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان که سال 2008 در کلمبیا برگزار شد، با مربیگری حسین توکلی و با بهره مندی از نفراتی همچون مرتضی رضائیان، سهراب مرادی، نواب نصیرشلال و بهداد سلیمی، برای نخستین بار روی سکوی سوم جهان ایستاده بود.


محمدپور قهرمان وزنه برداری جوانان جهان شد


سعید محمدپور با کسب 2 مدال طلا و یک نقره در دسته 94 کیلوگرم، برای دومین سال متوالی قهرمان وزنه برداری جوانان جهان شد.
 محمدپور که در گروه آ دسته 94 با وزنه بردارانی از ازبکستان، روسیه، لتونی، اوکراین، قزاقستان و آمریکا رقابت می‌کرد، در حالی برای اولین حرکت خود روی تخته رفت که تمام وزنه برداران دسته 94 هر 3 حرکت خود را انجام داده بودند.
در این میان ایگور کلیمونوف از روسیه با مهار وزنه 170 کیلوگرم جدی‌ترین رقیب محمدپور به شمار می‌رفت، اما وزنه بردار جوان و اردبیلی کشورمان در همان نخستین حرکت با بالای سر بردن وزنه 171 کیلوگرم، جای هیچ اما و اگری باقی نگذاشت و با شایستگی تمام مدال طلای این حرکت را از آن خود کرد.


محمدپور در ادامه پشت وزنه 178 قرار گرفت و با مهار آن فاصله خود با وزنه بردار روسی را به 8 کیلوگرم افزایش داد. انتخاب سوم و آخر کادر فنی برای محمدپور وزنه 182 کیلوگرم بود؛ انتخابی قابل پیش بینی برای جابه جا کردن رکورد یک ضرب جوانان ایرن و آسیا.


البته محمدپور که در مسابقات جهانی پاریس 2011 با مهار وزنه 181 کیلوگرم رکوردهای حرکت یکضرب دسته 94 جوانان ایران و آسیا را به نام خود به ثبت رسانده بود، این بار در جابه جا کردن رکوردهای خودش ناموفق بود و نتوانست وزنه 182 را بالای سر ببرد.


در شب پایانی این رقابت‌ها 4 نماینده کشورمان در دسته‌های 105 و 105+ روی تخته رفتند که نتایج زیر حاصل شد:


*سعید سیار با شکستن رکورد حسین توکلی برنز جهان را برگردن آویخت


سیار در حرکت یکضرب هر 3 وزنه درخواستی کادر فنی را بالای سر برد و با مهار وزنه‌های 167، 173 و 176 کیلوگرم، بعد از ابراهیم برسانوف از قزاقستان که وزنه 180 کیلویی را بالای سر برده بود، روی سکوی دوم ایستاد و صاحب گردن آویز نقره شد.


سیار ضمن کسب این مدال با ارزش، با بالای سر بردن وزنه 176 کیلوگرمی، بعد از 13 سال، رکورد جوانان ایران را که حسین توکلی در بازی‌های آسیایی بانکوک 1998 از خود به جای گذاشته بود، به میزان یک کیلوگرم ارتقا داد.


میلاد رستگار دیگر وزنه بردار دسته 105 کیلوگرم کشورمان نیز در حرکت یکضرب، بعد از آنکه دو بار در مهار وزنه 163 ناموفق عمل کرد، در آخرین فرصت خود آن را بالای سر برد تا از اوت شدن رهایی یابد. رستگار با این حدنصاب در حرکت یکضرب عنوان ششمی را از آن خود کرد.


*حمله دوباره سیار به رکوردهای توکلی


سعید سیار در حرکت دوضرب نیز شروع خوبی داشت و در همان نخستین حرکت با بالای سر بردن وزنه 208، شانس خود برای کسب مدال مجموع افزایش داد. البته از آنجایی که برسانوف، مرد طلایی یکضرب، در حرکت دوضرب با حدنصاب 211 به کار خود پایان داده  و رکورد مجموعش را به 391 رسانده بود، سعید سیار برای کسب عنوان قهرمانی جهان باید وزنه با ارزش 216 کیلوگرمی را بالای سر می‌برد.


در واقع این وزنه از اهمیت بالایی برای سیار برخوردار بود، چراکه با مهار آن می‌توانست علاوه بر شکستن رکوردهای دوضرب و مجموع حسین توکلی، مدال‌های طلای دوضرب و مجموع مسابقات جهانی گواتمالا را هم به دست بیاورد.


سیار برای مهار وزنه با ارزش 216 کیلوگرمی تلاش زیادی کرد اما 2 بار متوالی موفق به مهار آن نشد تا ضمن از دست دادن مدال حرکت دوضرب، با همان حدنصاب 384 کیلوگرم روی سکوی سوم جهان بایستد و مدال برنز جهان را به دست بیاورد.


دیگر نماینده کشورمان میلاد رستگار، در حرکت دوضرب، وزنه 195 را بالای سر برد اما 2 بار پیاپی، در مهار وزنه 206 از داوران چراغ قرمز دریافت کرد تا با حدنصاب مجموع 358 کیلوگرم، عنوان ششمی دسته 105 کیلوگرم مسابقات جهانی گواتمالا را به دست بیاورد.


در این وزن ابراهیم برسانوف از قزاقستان با رکورد مجموع 391 کیلوگرم (180 در یکضرب و 211 در دوضرب) روی سکوی قهرمانی ایستاد و آرتور پلسنیکس از لتونی با رکورد مجموع 387 کیلوگرم (172 در یکضرب و 215 در دوضرب) نایب قهرمان شد.


*با کسب 3 نشان نقره دسته فوق سنگین، بهادر مولایی نایب قهرمان جهان شد


بهادر مولایی که سال گذشته با وجود کسب عنوان قهرمانی جهان، مدال طلای حرکت یکضرب را به گور میناسیان از ارمنستان واگذار کرده بود، این بار نیز در رقابت با وزنه بردار ارمنستانی وزنه‌های کمتری را بالای سر برد، اما درخشش وزنه بردار روس باعث شد، میناسیان هم از رسیدن به مدال طلا محروم شود.


مولایی کار خود را با مهار وزنه 175 کیلوگرم آغاز کرد و در ادامه به ترتیب پشت وزنه های 180 و 185 ایستاد که آنها را نیز با موفقیت بالای سر برد. او با این وزنه‌ها، رکوردهای شخصی خود در یکضرب را به میزان 7 کیلوگرم ارتقا بخشید و برای نخستین بار در مسابقات رسمی از مرز 180 کیلوگرم گذشت.


با این حال مدال طلای حرکت یکضرب دسته 105+ کیلوگرم به ماگمد آبوئف از روسیه رسید که با حدنصاب 191 به کار خود پایان داده بود. گور میناسیان از ارمنستان با حدنصاب 190 کیلوگرم به مدال نقره رسید و بهادر مولایی نیز که وزنه 185 کیلویی را مهار کرده بود مدال برنز را از آن خود کرد.


دراین وزن دیگر وزنه بردار کشورمان همایون تیموری با حدنصاب 179 کیلوگرم، بعد از مولایی در مکان چهارم قرار گرفت.


مولایی که از ابتدا مشخص بود، در حرکت دوضرب شرایط  بهتری نسبت به یکضرب دارد، با انتخاب وزنه 232 کیلوگرم در همان اولین حرکت خود، گور میناسیان از ارمنستان را از پیش رو برداشت و مدال نقره مجموع را برای خودش مسجل کرد. مولایی درحالی وزنه 232 را بالای سر برد که میناسیان، بعد از 3 حرکت به رکورد 227 رسید و با 417 کیلوگرم در مجموع به کار خود خاتمه داد تا به دلیل وزن بیشتر پائین تر مولایی قرار بگیرد.


در ادامه مهار وزنه 235 کیلویی توسط ماگمد آبوئف در آخرین حرکت این وزنه بردار روس، باعث شد مولایی برای دفاع از عنوان قهرمانی خود به سراغ وزنه 241 کیلوگرم برود. مولایی با مهار وزنه 236 می‌توانست مدال طلای حرکت دوضرب را از آن خود کند، اما برای قهرمانی در مجموع دو حرکت نیاز به مهار وزنه 241 داشت؛ به همین خاطر دو بار برای بالای سر بردن آن تلاش کرد، اما متاسفانه نتوانست این وزنه با ارزش را به نام خود به ثبت برساند.


به این ترتیب ماگمد آبوئف از روسیه با رکورد مجموع 426 کیلوگرم (191 در یکرب و 235 در دوضرب) قهرمان دسته فوق سنگین شد و  بهادر مولایی و گور میناسیان هر دو با رکورد مجموع 417 کیلوگرم، به ترتیب روی سکوهای دوم سوم جهان ایستادند.


در این وزن همایون تیموری هم که در دوضرب وزنه 212 را مهار کرده بود، با رکورد مجموع 391 کیلوگرم عنوان چهارمی را به دست آورد.


*سعید محمدپور دومین وزنه بردار برتر مسابقات جهانی جوانان شد


فدراسیون جهانی وزنه برداری سعید محمدپور را به عنوان دومین وزنه بردار برتر سی و هشتمین دوره مسابقات وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان معرفی کرد. فدراسیون جهانی وزنه برداری سعید محمدپور را به عنوان دومین وزنه بردار برتر سی و هشتمین دوره مسابقات وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان معرفی کرد.


محمدپور که با رکورد مجموع 393 کیلوگرم، برای دومین سال متوالی عنوان قهرمانی دسته 94 کیلوگرم را به دست آورد، در پایان این رقابتها با 448 امتیاز، پس از چائو وو از کشور چین، به عنوان دومین وزنه بردار برتر مسابقات جهانی گواتملا معرفی شد.


در این رده بندی بهادر مولایی با 429 امتیاز یازدهمین وزنه بردار برتر مسابقات لقب گرفت، سعید سیار با 421 امتیاز بیست و یکم شد، همایون تیموری با 409 امتیاز در ردیف بیست و نهم قرار گرفت و ایوب مرادی و ایمان شاهقلیان نیز به ترتیب با 404 و 400 امتیاز در میان 40 وزنه بردار برتر مسابقات جهانی گواتمالا، رده های 34 و 39 را از آن خود کردند.


کارنامه روز اول


یک مدال برنز جهانى و ۶۶ امتیاز تیمى حاصل تلاش شاهقلیان در دسته ۶۲ کیلوگرم ایمان شاهقلیان وزنه بردار دسته ۶۲ کیلوگرم کشورمان ضمن کسب مدال برنز حرکت دوضرب مسابقات قهرمانى جوانان جهان، در میان ۲۱ وزنه بردار شرکت کننده در این رقابتها در جایگاه چهارم ایستاد. ایمان شاهقلیان که اولین حضور خود در رقابتهایى بین المللى را تجربه مى کرد، در حرکت یکضرب ابتدا پشت وزنه ۱۲۱ کیلوگرمى ایستاد و با موفقییت آن را بالاى سر برد. در ادامه جورج زالاى، مربى مجارستانى تیم ملى وزنه بردارى جوانان وزنه ۱۲۶ کیلوگرم را براى شاهقلیان کرد اما نماینده سبک وزن کشورمان ۲ بار متوالى در مهار این وزنه ناموفق عمل کرد تا با همان حدنصاب ،۱۲۱ به دلیل وزن بیشتر نسبت به وزنه بردار کره اى روى سکوى پنجم بایستد. در این حرکت مین هائو هانگ و چن مائو، هر دو از چین با رکوردهاى ۱۴۰ و ۱۳۶ مدال هاى طلا و نقره را از آن خود کردند و موسکرو فراسیسکو از کلمبیا با رکورد ۱۲۸ روى سکوى سوم ایستاد. در حرکت دوضرب شرایط براى شاهقلیان اندکى بهتر بود و او با انتخاب وزنه ۱۴۷ براى اولین حرکت خود، رقابت با ۲ وزنه بردارى چینى و یک وزنه بردار کلمبیایى را آغاز کرد. شاهقلیان پس از بالاى سر بردن وزنه ۱۴۷ و دریافت ۳ چراغ سفید از داوران، به سالن گرم رفت تا خود را براى مهار وزنه ۱۵۲ آماده کند.


 تا اینجاى کار ۲ وزنه بردار چین و یک وزنه بردار کلمبیا هنوز روى تخته نیامده بودند اما شاهقلیان بدون آنکه تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرد، این بار هم در مهار وزنه درخواستى کادر فنى موفق عمل کرد. این وزنه بردار شهرکردى براى حرکت سوم خود نیز پشت وزنه ۱۵۶ قرار گرفت و این وزنه را با موفقیت بالاى سر خود نگه داشت. او که در تمرینات تیم ملى هم تا حدنصاب ۱۵۶ بالا آمده بود، با همین وزنه به مدال برنز حرکت دوضرب دست پیدا کرد چراکه وزنه بردار چین، مین هائو هانگ، در آخرین حرکت خود وزنه ۱۵۹ را انداخت تا مجبور شود پائین تر از نماینده شایسته کشورمان روى سکوى چهارم بایستد. در این حرکت چن مائو از چین با رکورد ۱۶۴ صاحب گردن آویز طلا شد و فرانسیسکوى کلمبیایى هم با حدنصاب ،۱۶۳ صاحب مدال نقره شد.


 در مجموع دو حرکت نیز چن مائو با رکورد ۳۰۰ کیلوگرم قهرمان دسته ۶۲ کیلوگرم شد، مین هائو هانگ، دیگر وزنه بردار کشور چین با رکورد ۲۹۵ روى سکوى دوم ایستاد و موسکرو فرانسیسکو با رکورد ۲۹۱ مدال برنز را از آن خود کرد. ایمان شاهقلیان هم با رکورد مجموع ۲۷۷ کیلوگرم عنوان چهارمى مسابقات وزنه بردارى قهرمانى جوانان جهان را به دست آورد تا با کسب یک مدال برنز جهانى و ۶۶ امتیاز تیمى، شروعى خوب را براى تیم ملى وزنه بردارى کشورمان در گواتمالا رقم بزند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید