جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز شهرداری صدها میلیون تومان را دور ریخت - بی‌اطلاعی شورای شهر از علت ساخت و تخریب سازه‌های سیدخندان

نگاه روز

شهرداری صدها میلیون تومان را دور ریخت - بی‌اطلاعی شورای شهر از علت ساخت و تخریب سازه‌های سیدخندان

شهرداری تهران صدها میلیون تومان پول را دور ریخت و هیچ کس هم دلیل آن را نمی‌داند. از چند ماه پیش پروژه‌ای برای ساماندهی و زیباسازی زیر این پل در حال اجرا بود و سازه‌های بسیاری ساخته شده بود اما دیگر خبری از آن سازه‌ها نیست و شهرداری آنجا را به روز اولش برگردانده است.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | Asics Gel-Lyte XXX Shoe Palace Japan - 1201A209-400

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه شهری ـ ماه‌ها ساخت و ساز در پل سیدخندان و آینده آن سازه‌های بزرگ در زیر پل تقریبا سوال هر عابری بود. پارچه‌های آبی که اطراف سازه‌ها را گرفته بود به پنهان ماندن راز این ساخت و ساز کمک می‌کرد. اما وقتی پرده برافتاد نه سازه مانده بود و نه ساماندهی و زیباسازی. محوطه زیر پل سیدخندان هیچ فرقی نکرده بود.
 
اصولا شورای شهر باید اولین جایی باشد که در جریان این ساخت و ساز عجیب قرار گرفته است و وظیفه نظارتی‌اش ایجاب می‌کند که شهرداری را بازخواست کند. اما هیچ‌کدام از اعضای شورا که مورد پرسش CHN قرار گرفتند نمی‌دانند که علت این ساختن و خراب‌کردن چه بوده است.
 
کمیسیون عمران شورای شهر مسئول مستقیم نظارت بر طرح‌های عمرانی شهرداری است اما حمزه شکیب که ریاست این کمیسیون را عهده‌دار است هم نمی‌داند که کدام‌یک از سازمان‌های شهرداری این ساخت و ساز را انجام داده و علت خراب‌کردن‌اش چه بوده است. او در گفتگو با CHN پاسخ به علت این تخریب را به کسب اطلاع بیشتر از شهرداری موکول می‌کند.
 
نظارت بر هزینه‌کرد بودجه ده‌ها هزار میلیارد تومانی شهرداری همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی شورای شهر تهران بوده است. حسابرسی از عملکرد مالی شهرداری در سال‌های اخیر یکی از راهکارهای شورای شهر بوده اما آنچه که شورا همچنان در آن ناتوان است جلوگیری از هدر رفتن بودجه شهرداری است.
 
بودجه شهرداری عمدتا از عوارض ساخت و ساز و فروش مازاد تراکم ساختمانی به دست می‌آید که به عقیده بسیاری از کارشناسان و اعضای شورای شهر این نوع تامین بودجه باعث مشکل و دردسرهای بسیار در آینده خواهد شد. گسترش فضاهای مسکونی بدون در نظر گرفتن خدمات شهری مانند فضای سبز و اشباع شدن شهر از ساخت و ساز موضوعی است که بعضی اعضای شورا دائما آن را گوشزد می‌کنند.
 
شهرداری تهران چند روزی است که در کش و قوس تنظیم متمم 1500 میلیارد تومانی بودجه سال 91 است. علت آن را بیشتر گران‌شدن قیمت سیمان و آهن و مصالح ساختمانی می‌دانند و مدیران‌ شهرداری معتقدند که برای به سرانجام رساندن طرح‌های عمرانی باید بودجه آنها افزایش پیدا کند. با این وضعیت و با گران‌شدن مصالح ساختمانی و با حجم ساخت و سازی که در پل سیدخندان انجام شد می‌توان هزینه‌ای که در آنجا شده را صدها میلیون تومان تخمین زد.
 
شهرداری تا امروز پاسخی برای این ساختن و خراب‌کردن ارائه نکرده است. به نظر نمی‌رسد که شورای شهر هم عزم جدیی برای پیگیری موضوع داشته باشد. گویا برای نمایندگان مردم در شورای شهر هم هدر دادن بودجه‌های چند صدمیلیونی توسط شهرداری که از عوارض پرداختی مردم تامین می‌شود عادی شده و آنها نیازی به بازخواست کردن شهرداری نمی‌بینند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید