جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر چند توصیه پزشکی در ماه رمضان

خبر

چند توصیه پزشکی در ماه رمضان

دکتر مهشید چایچی

حتماً شما هم توصیه‌های زیادی برای روزه‌داری شنیده‌اید که می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر روزه بگیرید و با سلامتی بیشتر بتوانید از توفیق عبادت بیشتر بهره‌مند شوید ما هم در این قسمت چند نکته را از زبان متخصصان تغذیه درباره سحری یادآوری می‌کنیم:

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | Nike News

1) هنگام سحر شیرینی و مواد قندی زیاد نخورید. استفاده از مواد قندی و شیرینی به مقدار زیاد در وعده سحر باعث افزایش ناگهانی هورمون انسولین در خون و در نتیجه کاهش ناگهانی قند خون در طول روز می‌شود. که با عوارضی چون سرگیجه، بی‌حالی، پرخاشگری، عصبانیت و ضعف ناگهانی، این کاهش قند خون خودش را نشان می‌دهد.

2) وعده سحری را حذف نکنید. زیرا حذف وعده سحری باعث ایجاد اختلال در سوخت و ساز بدن می‌شود و همچنین بوی بد دهان، سردرد، دردهای عضلانی، سوزش سر دل، افزایش ناراحتی معده، بی‌خوابی و عصبانیت را به دنبال دارد.

3) هنگام خوردن سحری هم مانند افطار زیاده‌روی نکنید. پرخوری در هنگام سحر از احساس گرسنگی در طول روز جلوگیری نمی‌کند، بلکه در ساعات ابتدایی بعد از سحر، فشار زیادی را به معده و دستگاه گوارشی شما وارد می‌کند. این وضعیت باعث می‌شود علایمی نظیر سوء‌هاضمه، درد و نفخ معده بروز کند. روزه‌داران باید در وعده سحر غذای سبک بخورند و از مصرف غذاهای چرب، سرخ‌کردنی و پرحجم پرهیز کنند.

4) بهتر است از مصرف نمک زیاد و ادویه زیاد خودداری کنیدزیرا باعث تشنگی شما در طول روز می‌شود.

5) بهتر است بعد از خوردن سحری با کمی فاصله و دیرتر بخوابید زیرا وضعیت درازکش سبب برگشت مواد غذایی به مری و ترش‌کردن می‌شود از این رو روزه‌داران در طول روز اذیت خواهند شد و اگر این وضعیت ادامه داشته باشد باعث سوزش سردل و بیماری «رفلاکس معده و مری» در فرد می‌شود.

6) برای کاهش تشنگی در طول روز در سحری میوه و سبزیجات بیشتر مصرف کنید. ولی مصرف چای زیاد و پررنگ به دلیل خاصیت ادرار‌آوری و کافئین موجود در آن در وعده سحری مناسب نیست. بهترین نوشیدنی آب است و بهترین زمان نوشیدن آب کافی، یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از وعده سحری است.
برگرفته از روزنامه اطلاعات

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید