سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر دست‌های پشت پرده در واردات بی‌رویه میوه

خبر

دست‌های پشت پرده در واردات بی‌رویه میوه

خبرگزاری مهر - گروه اقتصادی: درحالی انواع میوه‌های رنگارنگ وارداتی در بازار جولان می‌دهند که برخی‌ گزارش‌ها و روایت‌ها در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از وجود دست‌های پشت پرده در واردات بی‌رویه این میوه‌ها به کشور حکایت دارد.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | jordan Release Dates

به گزارش خبرنگار مهر، این روزها نرخ میوه ها گوی سبقت را در آشفته بازار گرانی از سایر کالاهای مصرفی خانوار ربوده اند به طوری‌که پایگاه اطلاع رسانی سازمان میادین میوه و تره بار مجبور شد نرخ‌های دیگری را به صورت رسمی اعلام کند.
 
اما جالب اینجاست که نرخهای اعلامی انواع میوه با آنچه که در بازار با آن مواجه می شویم، متفاوت است و این مسئله نشان دهنده ضعف و ناتوانی دستگاههای نظارتی در جلوگیری از افزایش بی رویه قیمتها در بازار میوه است.

به نظر می رسد دستگاههای نظارتی با توجه به وظیفه ذاتی که طبق آئین نامه اجرایی این سازمان مبنی بر اعمال نظارت بر اجرای قیمتها در کلیه موارد از قبیل اعلام قیمت‌های مصوب، صدور، فاکتور، نصب برچسب و فروش بیش از گذشته اهتمام بورزند.

براین اساس، می توان گفت که افزایش قیمت برخی ازمحصولات کشاورزی به ویژه میوه در بازار علاوه بر عدم نظارت درست بر قیمت محصولات ه بدلیل نحوه نادرست توزیع محصولات و همچنین عدم برنامه ریزی برای تنظیم بازاراست.

از سویی دیگر، درحالی خودنمایی میوه های رنگارنگ و لوکس وارداتی در بازار چشمان مردم را به سوی خود خیره کرده است که زنگ خطر بیکاری کشاورزان در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نیز به صدا درآمده است!

دلایل واردات گسترده میوه های ممنوعه
 
عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز درباره حجم گسترده واردات میوه به کشوردرگفتگو با مهر اظهارداشت: متاسفانه باوجود اینکه امسال واردات میوه به کشور ممنوع اعلام شده بود اما شاهد واردات انواع میوه به کشور هستیم.

وی درعین حال تصریح کرد: البته ممکن است ثبت سفارش واردات این میوه ها در گذشته انجام شده باشد و هم اکنون به کشور وارد می شود.

این عضو هیئت‌مدیره اتحادیه باغداران مازندران افزود: براین اساس باید قانون جامعیت داشته باشد و وقتی اعلام می شود واردات انواع میوه به کشور ممنوع است، این ممنوعیت باید شامل واردات میوه هایی که در گذشته کار ثبت سفارش انها انجام شده نیز بشود.

وی با بیان اینکه مدت اعتبار ثبت سفارش 6 ماه است، گفت: متاسفانه با اینکه کمیسیونی تخصصی در اتاق بازرگانی برای واردات تشکیل شده است به جای حمایت از تولید ملی بیشتر به جنبه های لوکس پذیری کالاها توجه می کنند.

بیابانی با بیان اینکه بازار ناسالمی داریم، این پرسش را مطرح کرد که این همه اختلاف قیمت بین محصولی که تولید کننده عرضه می کند ،با قیمتی که دست مصرف کننده می رسد، در جیب چه کسانی می رود؟

وی افزود: همه افزایش قیمتها که براثر تورم و نقش آفرینی واسطه ها نیست بلکه به دلیل اینکه گردش مالی محصولات کشاورزی بسیار سریع است عده ای به این موضوع چشم دوخته اند تا از آن سود ببرند.

قائم مقام خانه کشاورز در ادامه به ورود گسترده میوه انبه به کشور اشاره و خاطرنشان کرد: درحال حاضر شرایط به گونه ای شده است که علاوه بر میوه فروشی ها بر سر هر چهارراهی که می روید یک دستگاه خودرو وانت بار ایستاده و اقدام به فروش انبه می کند درحالی که این حجم گسترده انبه نمی تواند به صورت قاچاق وارد کشور شود!
 

 
دولت با واردکنندگان میوه برخورد کند
 
سید رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی نیز در این رابطه به مهر گفت: با توجه به اینکه هم اکنون تولید محصولات باغی در اوج هستند، واردات بی رویه میوه هیچ توجیهی ندارد.

وی درعین حال تصریح کرد: البته ممکن است برخی از میوه ها بدون مجوز و به صورت قاچاق وارد کشور شوند که مسئولان ذیربط باید به طور جدی با آن برخورد کنند.

نورانی با اشاره به وضعیت پرتقالهای وارداتی در بازار گفت: متاسفانه هم اکنون پرتقالهای وارداتی یا درحال خراب شدن هستند و یا کمتر از دوسوم قیمت تمام شده به بازار عرضه می شوند.

وی با تاکید برلزوم پیگیری چگونگی واردات غیرقانونی میوه به کشور، اظهارداشت: مسئولان مربوطه باید ببینند چه کسانی اقدام به واردات غیرقانونی میوه به کشور می کنند و با آنها برخورد نمایند.

به گفته رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، اگر میزان تعرفه واردات را بالا ببریم، راه را برای قاچاق میوه به کشور باز کرده ایم و این مسئله فقط موجب وارد شدن خسارت به تولیدکننده داخلی می شود.

تعادلی بین عرضه و تقاضا در بازار وجودندارد

عباس پاپی زاده سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس نهم نیز در این رابطه به مهرگفت: وضعیت فعلی به دلیل این است که نتوانسته ایم تولیدات خود را در این بخش سروسامان دهیم.

وی با تاکید براینکه تعادل بین میزان عرضه و میزان تقاضا در بازار وجود ندارد، افزود: درحقیقت برنامه ریزی  برای تولید محصولات متناسب با نیاز مصرف کنندگان در بازارنبوده است.

نماینده منتخب مردم دزفول در مجلس نهم خاطرنشان کرد: به عنوان مثال، عرضه برخی از محصولات در مقاطعی از سال زیاد است و به دلیل نداشتن امکاناتی چون سردخانه های مجهز نتواسته ایم این مازاد محصولات را ذخیره سازی کنیم تا در فصول دیگر و یا مواقعی که دچار کمبود در بازار می شویم، از آنها استفاده کنیم.


وی تصریح کرد: دلیل اینکه واردات محصولات کشاورزی به ویژه میوه به کشور نسبت به گذشته افزایش یافته، این است که تولیدات ما در بخش کشاورزی هم نسبت به گذشته کاهش داشته است، چون کشاورزان ما با توجه به مشکلاتی که با آن روبرو بوده اند، نتوانسته اند میزان تولیدات خود را افزایش دهند.
 
پاپی زاده افزود: اگر این روند همچنان ادامه پیدا کند تا چندسال دیگر با بحران بیکاری کشاورزان درجامعه مواجه خواهیم شد. به گفته وی، عده ای سودجو هم از خلاء به وجود آمده در بازار سوء استفاده می کنند و اقدام به واردات غیرقانونی برخی از محصولات کشاورزی می کنند که این موضوع در کمیسیون کشاورزی بررسی و با متخلفین برخورد خواهد شد.

* گزارش از محمدابراهیم پاکزاد

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه