پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها نگاه روز واردات هرگونه میوه غیرقانونی است

نگاه روز

واردات هرگونه میوه غیرقانونی است

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 69، دی و بهمن 1390، رويه 36

 

در حالی که وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که واردات هرگونه فرآورده‌ی کشاورزی ممنوع است، رسانه‌های گروهی خبر از واردات 400 تن پرتغال (آنهم در فصل برداشت مرکبات شمال)، از کشور ترکیه دادند.

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: براساس بخشنامه این وزارتخانه ثبت و سفارش و واردات انواع میوه‌ها به‌جز موز ممنوع است لذا وزارت کشاورزی واردات هر نوع میوه را تخلف از بخشنامه می‌داند و کسانی که دست به این اقدام زده‌اند باید پاسخگوی قانون باشند.

صادق خلیلیان در حاشیه بیست و هفتمین اجلاس کمیسیون منطقه‌ی آسیا – خاور دور و اقیانوسیه سازمان جهانی بهداشت دام در جمع خبرنگاران درباره واردات گسترده مرکبات از ترکیه همزمان با فصل برداشت داخلی اظهار کرد: براساس بخشنامه‌ای که وزارت کشاورزی از خردادماه اعلام کرده هم ثبت و سفارش و هم ورود انواع میوه‌ها به جز موز ممنوع است: واردات کشاورزی باید کنترل شود و حتی برای شب عید نیز واردات بی‌رویه توجیهی ندارد و حتی نیازی به واردات این میزان موز برای کشور نداریم» که در این راستا این بخشنامه ابلاغ شد و بایستی از تولید داخلی کشور محکم حمایت کنیم.

وی افزود: ممنوعیت 50 نوع محصول کشاورزی که سال گذشته ابلاغ شده همچنان پابرجاست و اگردر این ایام هر نوع میوه‌ای به جز موز وارد شود، وزارت کشاورزی آن را تخلف از بخشنامه می‌داند و کسانی که دست به این اقدام زده‌اند، باید پاسخگوی قانون باشند و ما نیز با این واردات قطعا مخالف هستیم و سیاستهای دولت در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی است.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: واردات میوه در چند ماه اخیر روندی روبه کاهش داشته، اما وزارت کشاورزی هر میزان واردات هرچند کم را برای تولید داخلی در این ایام غیرقابل قبول می‌داند.
وی تصریح کرد: علت واردات این میزان میوه را باید از دستگاههای مربوطه بپرسید.
خلیلیان درباره اینکه همزمان با فصل برداشت چغندر قند، انبوهی شکر وارد شده و کارخانه‌ها محصول کشاورزان را تحویل نمی‌گیرند، گفت: خوشبختانه میزان واردات شکر نسبت به سال گذشته کاهش یافته و از ابتدای مهرماه که فصل برداشت محصول داخلی است، تعرفه شکر را مجددا افزایش داده‌ایم و طی دو ماه اخیر این تعرفه برقرار شده است.

پرسش اینجاست، چهارصد تن پرتغال چگونه گشایش اعتبار شده است و چه کسانی گشایش اعتبار کرده‌اند؟ اگر بدون گشایش اعتبار وارد کشور شده است، چگونه از گمرک مرز «سرو» یا مرز «بازرگان» وارد کشور شده است و صدها پرسش بی‌پاسخ دیگر.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه