شنبه, 01ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر معرفی آسایشگاه خیریه معلولین وسالمندان کهریزک

خبر

معرفی آسایشگاه خیریه معلولین وسالمندان کهریزک

برای اطلاعات بیشتر به تارنمای آسایشگاه خیریه ملولین و سالمندان کهریزک مراجعه فرمایید.  http://www.kahrizak.com

 

آسایشگاه خیریه معلولین وسالمندان کهریزک مرکز نگهداری، آموزش و توانبخشی معلولین ، سالمندان و بیماران ام اس (MS) است. آسایشگاه معلولین و سالمندان کهریزک یکی از نهادهای درمانی بزرگ در ایران است که در جنوب تهران و در نزدیکی شهر کهریزک بنا شده‌است.

این آسایشگاه در سال ۱۳۵۱ به همت دکتر محمدرضا حکیم‌زاده لاهیجی که در آن زمان مدیر بیمارستان فیروزآبادی شهر ری بود، فعالیت خود را آغاز کرد. این محل که در ابتدا از فضایی کوچک و محدود استفاده می‌کرد، با کمک افراد خیر و به خصوص بانوان نیکوکاری که بنا به گفتهٔ تمام دست‌اندرکاران این آسایشگاه و مددجویان آن، از ارکان اساسی آسایشگاه کهریزک هستند، امروز در فضایی به وسعت ۴۲۰٬۰۰۰ متر مربع با ۱۶۰٬۰۰۰ متر مربع زیربنا، با بخش‌های بهداشتی، درمانی، توان‌بخشی، آموزشی و امور فرهنگی و ورزشی در خدمت مددجویان است. در طی سال‌های فعالیت آسایشگاه کهریزک، این مکان همچنان به صورت غیرانتفاعی باقی مانده‌است و با کمک‌های مردمی اداره می‌شود.

 


تاریخچه

موسسه خیریه کهریزک مأمنی مطمئن برای نیازمندان واقعی است ، غیرانتفاعی و غیر دولتی. هیچ شخصی اعم از حقیقی یا حقوقی در آن سهمی ندارد و کسی حق برداشت مبلغی به عنوان سهم یا سود نخواهد داشت. اعتبارات آن توسط خیرین و نیکوکاران تامین می شود که تماما در جهت اهداف موسسه هزینه میشود .

پیشینه :

آسایشگاه معلولین و سالمندان کهریزک با هدف ارائه خدمات رایگان به نیازمندان معلول و سالمند به گونه خیریه توسط انسانی خیراندیش و نیکوکار که بطور یقین یکی از انسان های نابغه عصر خویش بوده است تاسیس شد.

زنده یاد دکتر محمدرضا حکیم زاده انگیزه خود را برای احداث این چنین بیان میکند:

در سال 1350 و 1351 رئیس بیمارستان فیروزآبادی بودم بخوبی به خاطر دارم که موقع خروج از بیمارستان نزدیکی های درب خروجی اغلب چند بیمار مفلوک ، معلول یا پیر و فرسوده در حال خوابیده نزدیک در بیمارستان می دیدم و با آن که رئیس بیمارستان بودم قادر نبودم به طریقی اعمال نفوذ کنم و دستور بستری شدن آنان را بدهم، و اگر هم دستور می دادم پزشکان به دلایل قانع کننده از پذیرفتن آنان خودداری می کردند و حق هم داشتند زیرا آن افراد نه قابل درمان بودند، نه بیمارستان قادر بود برای زمان طولانی ایشان را بستری نموده و تخت بیمارستان را اشغال نماید.

من از دیدن این وضع و بدبختی معلولان یا بیماران غیر قابل درمان زجر می کشیدم تا به خواست ایزد توانا بدون توجه به جوانب کار بیمارستان مرحوم امین الدوله واقع در کهریزک که با هزینه مرحومه بانو فخرالدوله که از بانوان نیکوکار بوده ، دایر گردیده بود و به دلایلی سال ها درب آن بسته مانده بود مورد استفاده قرار دادم و دو سه نفر معلول که پناهی نداشتند در آن جا بستری کردم و هدفم این بود که به لطف ایزد توانا و کمک نیکوکاران، این بیچارگان در آن جا بخوابند و تا زمانیکه زنده هستند تا حدّ امکان از آن ها پذیرایی گردد. این کار را هم کردم . از آن جائیکه پشتیبان کارهای نیک در مرحله اول خدای بزرگ است او کمک کرد. نمی دانم چگونه افرادی را به یاری فرستاد و هسته اولیه هیأت مؤسس تشکیل شد به خواست خداوند متعال و همت بانیان خیراندیش فعالیت آغاز شد ((وقتی او بخواهد، او بدهد- کس نتواند بستاند ان شاءاله))

پس از مدتی با توجه به محدودیت محل اسکان در تاریخ 2/5/1352 در زمین اولیه آسایشگاه فعلی با مساحت 28000 مترمربع اهدائی مرحوم حاج حسن محمدی در روز ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)، کار ساخت و ساز آسایشگاه سالمندان شروع  شد ، به گونه ای که امروزه این محل با وسعت حدود000/400 متر مربع زمین و احداث بناهای زیبا با کاربری های مختلف (آسایشگاه های مردان و زنان برای عزیزان معلول و سالمند کارگاه های کاردرمانی، فیزیوتراپی، ساختمان بیماران ام.اس، سالن ورزشی، فضای سبز مطلوب ، آب نما، و...) در خدمت مددجویان عزیز می باشد.

هرینه ساخت بسیاری از ساختمانهای موجود توسط بانیان آنها تامین گردیده و به نام ایشان ثبت شده است. 

(و هذا من فضل ربی)

 


وضعیت کنونی( 1390)

مساحت: 420 هزار مترمربع  سطح زیربنا: بیش از 180 هزار مترمربع
ظرفیت: 1،750 نفر مددجو
تعداد کارکنان موظف: 1،000 نفر
تعداد داوطلبین:
  بانوان نیکوکار >> بیش از850 نفر بانوی نیکوکار به طور مستمر و مستقیم و 3،000 نفر به طور پراکنده و غیرمستقیم در داخل و خارج کشور

 

  


سازمان
آسایشگاه خیریه کهریزک موسسه ای غیرانتفاعی و مردمی است که دارای شخصیت حقوقی بوده و زیر نظر هیئت امناء ، هیئت مدیره و مدیرعامل اداره میشود و با شماره 1494 به ثبت رسیده است.

خدمات اعضای هیأت مدیره و هیأت امنا به صورت داوطلبانه و افتخاری است.

بر اساس صورت جلسه مجمع عمومی هیئت امناء مورخه 88/2/29 و انتخابات هیئت مدیره به ترتیب 7 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی البدل به شرح ذیل انتخاب گردیدند.

1- سرکار خانم اشرف قندهاری
2- جناب آقای عزیزالله علاءالدینی
3- جناب آقای سیدعلی حکاک
4- جناب آقای جواد آسیم
5- جناب آقای محسن آسایش
6- جناب آقای سیدطاهر موسوی
7- جناب آقای مجید قمی
8- جناب آقای حسن احمدی
9- سرکار خانم نهاله نراقی

 

 


اهداف موسسه خیریه کهریزک

1.نگهداری،درمان و توانبخشی از معلولان،سالمندان وبیماران مبتلا به ام.اس بی بضاعت و تلاش جهت پیشگیری از پیشرفت ضایعه وتسکین درد آنها
2.تاسیس ، راه اندازی و تجهیز کلینیک ، درمانگاه و بیمارستان به منظور ارائه خدمات پزشکی و درمانی به بیماران نیازمند
3.کمک به نیازمندان و آسیب دیدگان حوادث ناشی از سیل و زلزله ، آتش سوزی ، جنگ و حوادث غیر مترقبه در حد امکان.
4.برنامه ریزی و تشکیل کروه های نیکوکاری در جهت خدمت به مددجویان و جلب کمک های نقدی و غیر نقدی
5.جمع آوری اطلاعات علمی ، تحقیقی از سایر مراکز خیریه و مشابه داخل و خارج از کشور به منظور ارتقاء سطح علمی و خدماتی
6.تشکیل کلاس و دوره های آموزشی (ضمن خدمت) کارکنان در سطوح مختلف به منظور ارتقای سطح علمی آنان و خدمت به مددجویان .
7.ارتقاء سطح سلامت معلولان از نظر جسمانی ، روانی
8.ایجاد محیط امن جهت زندگی معلولان و سالمندان
9.معرفی مؤسسه در سطح ملی و بین المللی جهت جلب کمکهای مادی و معنوی

 

 

بخش‌های مختلف آسایشگاه
توانبخشی
مرکز توانبخشی از جمله اولین بخش‌های راه‌اندازی شده در آسایشگاه به شمار می‌رود و در سال ۱۳۶۰ با انجام کار درمانی و فیزیوتراپی به مددجویان امکان داد تا از بستر خارج شده و در فعالیت‌های انفرادی و گروهی مجتمع شرکت کنند. آسایشگاه کهریزک امروزه دارای یکی از بزرگ‌ترین سالنهای فیزیوتراپی، هیدروتراپی (ورزش در آب و آب درمانی) و کار درمانی در سطح کشور است.

بخش فرهنگی
سرای فرهنگی و کتابخانهٔ این مجموعه، کلاسهای مختلفی را برگزار می‌کند که شامل کلاسهای مذهبی، زبان انگلیسی، خط، نقاشی، شطرنج، تئاتر، موسیقی، رایانه و آموزش خط بریل است. در میان شرکت‌کنندگان این کلاسها افرادی موفق شده‌اند تا با کشف علایق و استعدادهای خود به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند. از جمله می‌توان به مقام برگزیده در جشنواره موسیقی معلولان و جشنوارهٔ تئاتر معلولان کشور اشاره نمود. این کلاسها نیز توسط همیاران فرهنگی که به طور افتخاری با آسایشگاه همکاری می‌کنند، اداره می‌شود.

بخش درمانی
این بخش از سال ۱۳۷۰ به منظور مراقبت بیشتر از مددجویان بیمار آغاز به کار کرد. بخش درمانی ۸۰ تخت داشته و دارای اتاق‌هایی با تجهیزات مخصوص و مجزا برای مبتلایان به بیماریهای عفونی، زخم بستر، پوست، مراقبتهای ویژه، ICU و CCU است. به تازگی بخش مخصوص بیماران مبتلا به MS، با ۵٬۰۰۰ متر مربع زیربنا، در دو طبقه و ۱۲۰ تخت، نیز راه‌اندازی شده‌است.

درمانگاه دکتر حکیم زاده
درمانگاه آسایشگاه کهریزک با ارائهٔ خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی مانند پزشکی (داخلی)، ارتوپدی، اورولوژی، چشم، مامایی و زنان، اطفال، قلب، گوش و حلق و بینی، دندانپزشکی، آزمایشگاه و داروخانه در خدمت ساکنان مجموعهٔ کهریزک و تمام افراد ساکن در منطقهٔ کهریزک یا مراجعینی از مناطق دیگر است. این درمانگاه توسط ۵ پزشک موظف و ۴۸ پزشک داوطلب اداره می‌شود.

بخش اداری
بنای اداری در ۲ طبقه و به مساحت ۱٬۳۰۰ متر مربع شامل قسمتهای مدیریت، امور مالی و اداری، روابط عمومی، کارگزینی، خدمات ماشینی، کارپردازی و اطلاعات، جدا از محوطه آسایشگاه و در امتداد شهرک مسکونی گلها واقع شده‌است.

شهرکها
هزینهٔ احداث و تجهیز تمامی شهرکها توسط بانیان خیر اهدا شده‌است.

شهرک امید
به همت خانواده‌ای نیکوکار در سال ۱۳۵۸، بیست واحد مسکونی جهت اسکان معلولین متأهل مقیم آسایشگاه ایجاد شد.

از سال ۱۳۸۰ شهرک امید با تغییر کاربری برای استفاده سالمندانی که توانایی زندگی مستقل دارند اختصاص یافت.

شهرک گلها
این شهرک که در سال ۱۳۷۲ به بهره‌برداری رسیده، شامل ۵۴ واحد مسکونی برای اسکان کارکنانی است که حضور دائمی ایشان در آسایشگاه ضروری است.

شهرک عمید
در سال ۱۳۷۸ توسط یک نیکوکار ایرانی مقیم خارج از کشور ساخته شد که شامل ۲۰ واحد خانهٔ‌ مسکونی جهت سکونت زوجهای معلول شاغل در آسایشگاه است و تا سال ۱۳۸۰، پنج واحد دیگر توسط بانیان خیر به آن افزوده شد.

امکانات ورزشی
آسایشگاه کهریزک با در نظر گرفتن وضعیت جسمی و روحی مددجویان خود امکانات ورزشی مختلفی را در رده‌های مختلف گردآوری کرده‌است. علاوه بر ورزش صبحگاهی همگانی، کلاسها و مسابقات رقابتی و تمرینی در رشته‌های بسکتبال، والیبال نشسته، دو و میدانی، تنیس روی میز، شطرنج و سایر رشته‌های ورزشی نیز تشکیل که توسط مربیان واجد شرایط و به طور رسمی و برنامه‌ریزی‌شده انجام می‌شوند.

سایر امکانات
مجموعهٔ کهریزک برای تأمین نیازهای مددجویان و کارکنان خود دارای یک رختشویخانه و آشپز خانهٔ صنعتی است. رختشویخانه در فضایی به مساحت ۱٬۱۵۰ متر مربع ساخته شده و دارای تجهیزات کامل برای شستشو و ضدعفونی کردن لباس، ملحفه و روتختی بوده و به صورت شبانه‌روزی کار می‌کند. بخش شستشوی لباسهای بیماران عفونی جدا است. آشپزخانه نیز در حال حاضر با افزودن بخش‌های جدید به آن حدود ۲٬۰۰۰ متر مربع زیربنا دارد و مجهز به دو سردخانه، انبار مواد غذایی خشک و سرویسهای بهداشتی است. در این آشپزخانه علاوه بر خوراک روزانهٔ مددجویان و کارمندان، روزانه ده نوع غذای رژیمی برای بیماران خاص آماده می‌شود.

 

 

روشهای پرداخت کمک به آسایشگاه

- از طریق گزینه کمک آنلاین سایت کهریزک
- حضور در آسایشگاه کهریزک و اهدای کمک نقدی یا غیر نقدی
- حضور در دفاتر جلب کمکهای مردمی و اهدای کمک نقدی یا غیر نقدی
- واریز مبلغ اهدائی به یکی از حسابهای بانکی آسایشگاه
- واریز مبلغ اهدائی از طریق خودپردازهای بانک صادرات با کارتهای شتابی شبکه بانکی
- بوسیله همراه بانک پارسیان توسط دارندگان حساب بانکی بانک پارسیان
- انتقال آنی وجه در خودپردازها و کیوسک بانکهای بانک کشاورزی با کارتهای شتابی شبکه بانکی

 

 


بودجه

منابع مالی آسایشگاه خیریه کهریزک:

هزینه ‎های این مرکز در سال 1387 بالغ بر یازده  میلیارد تومان بوده که از منابع مختلفی به شرح زیر تأمین شده است :

۱- کمک‎های مستمر و مستقیم هیأت امنا و هیأت مدیره
۲- کمک‎های نقدی و غیرنقدی اشخاص خیر و نیکوکار به صورت مستمر ماهیانه و یا مقطعی
۳- درآمد حاصل از واگذاری املاک و اشیاء قیمتی توسط افراد خیر و نیکوکار
۴- پرداخت مبالغی جزئی از طرف تعداد معدودی خانواده‎های مددجویان در حد توانشان بعنوان کمک هزینه نگهداری
۵- درآمد حاصل از فروش تولیدات کارگاههای توانبخشی آسایشگاه
۶- عواید حاصل از فعالیتهای گروه بانوان نیکوکار در داخل و خارج از کشور بصورت هدایای نقدی و غیرنقدی
7- عواید حاصل از فروش لوازم دست دوم اهدائی
8- کمکهای ارگانها و سازمانهای خصوصی و دولتی


هزینه نگهداری یک مددجوی سالمند یا معلول در ماه  مبلغ  500 هزار تومان بوده است
در مجموع بالغ بر 82 درصد از هزینه‎ های آسایشگاه از راه هدایای انسان دوستانه مردم و نیکوکاران ایرانی داخل و خارج از کشور تأمین می‎شود.

 

 


چگونه می‎توانید به آسایشگاه کمک کنید؟

«هرگونه کمک نقدی و غیرنقدی به این مرکز جزو هزینه‎های قابل قبول وزارت دارائی است.»
ارزنده‎ترین و مهمترین کمک شما به آسایشگاه، توجه و حضور مستمر یا ارائه طرح و برنامه‎های مفید جهت ارتقای سطح کیفی و کمی مرکز و استفاده بهینه از امکانات موجود می‎باشد.
در این زمینه ‎ها می‎توانید در تأمین هزینه آسایشگاه مشارکت داشته باشید.

۱.بانی ساختمانهای مورد نیاز آسایشگاه بشوید.
۲. در تأمین هزینه برای تکمیل ساختمان های در دست احداث مشارکت نمایید.
۳. کمک های نقدی  و غیرنقدی
۴. تأمین هزینه یک یا چند وعده غذای مددجویان به مناسبت های مختلف
۵. اختصاص دادن هزینه مراسم شب هفت، چهلم و یا سالگرد جهت تأمین چند وعده غذا در این مرکز
۶. نذورات نقدی ، غیرنقدی از قبیل گوسفند نذری، عقیقه و قربانی
۷. در اختیار گذاشتن املاک و دارائی (با شرط استفاده مشخص در زمان حیات)
۸. اهدای اجناس دست دوم
۹. کمک در تهیه لوازم پزشکی، کارگاههای توانبخشی و تجهیزات بخش‎ها.
۱۰. کمک به حفظ و گسترش فضای سبز از راه اهدای تجهیزات باغبانی، نهال، نشاء، کود شیمیایی، سم و غیره.

دفاتر جلب مشارکتهای مردمی

 دفاتر مشارکتهای مردمی آسایشگاه در تهران و کرج، با هدف جذب و هدایت بهینه مشارکت یاوران نیکوکار در تکمیل پروژه کرج، صرف نظر از میزان و نوع آن، در دو بخش نقدی و غیر نقدی فعالیت می کند.

 

آسایشگاه معلولین و سالمندان کهریزک (خیریه)- شعبه کرج
آسایشگاه : کرج ، محمدشهر، خیابان گلستان - کد پستی : 3184885686
تلفن : 1 - 6302480 - 0261    نمابر : 6309171 - 0261

-------------------------------

دفتر جلب مشارکتهای مردمی کرج : کرج ، میدان کرج ،خیابان چالوس ،جنب مسجد جامع ، شماره 3
تلفن : 2244888 - 0261
------------------------------

 

 

دفاتر جلب کمکهای مردمی

•دفتر مرکزی: میدان هفت‎تیر، خیابان شهید مفتح، ابتدای خیابان ملایری‎پور، پلاک 106  تلفن:88826092 – 88848189
•دفتر باغ فردوس: خیابان ‎ولیعصر، نرسیده به تجریش، باغ فردوس، کوچه ستاره، پلاک 1  تلفن: 22711442-22712006
•دفتر قلهک: قلهک، خیابان ‎شریعتی، ایستگاه زرگنده، روبروی باغ سفارت انگلیس، شماره‎1768   تلفن:  22268691 
•دفتر سعادت‎ آباد: سعادت‎آباد، میدان کاج، سرو شرقی، اول خیابان ‎سوم، مجتمع تجاری کاج  تلفن: 22080841
•دفتر نامجو: خیابان شهید نامجو(گرگان)، نرسیده به کلانتری 106، نبش کوچه‎ ذولفعلی الهی  تلفن: 77545550
•دفتر تهران‎ نو: خیابان دماوند، ایستگاه دفتر روبروی وزارت راه و ترابری، پلاک 1065  تلفن: 77410072
•دفتر پیروزی: خیابان پیروزی، بعد از سه‎راه سلیمانیه، روبروی مخابرات، پلاک 1، نبش کوچه شهابی نشاط ، پلاک 650     تلفن: 33784166
•دفتر جمهوری: خیابان ‎جمهوری، بین گلشن و باستان، سمت راست، نبش کوچه نوری،پلاک 656  تلفن: 66435577
•دفتر فردوسی: خیابان ‎فردوسی جنوبی، مقابل فروشگاه شهروروستا، پاساژ نیکان  تلفن: 44944406
•دفتر بوذرجمهری: خیابان ‎بوذرجمهری، بعد از مسجد امام، بازار بوذرجمهری، پلاک 8، طبقه 2  تلفن: 55619869
•دفتر امیریه: خیابان ‎ولیعصر، سرپل امیربهادر، مقابل بانک ملی، پلاک 899   تلفن: 55387264
•دفتر اکباتان: اکباتان، فاز 2، مرکز تجاری گلها، طبقه همکف، جنب داروخانه   تلفن: 55059556
•دفتر شهید رجائی: نازی‎آباد، خیابان ‎شهید رجائی، روبروی میدان‎ مدائن   تلفن: 55059556
•دفتر نمایندگی بهشت ‎زهرا: بهشت‎زهرا(س)، سالن کامپیوتر متوفیات   تلفن: 55201031
•دفتر نمایندگی فرودگاه: سالن ترمینال 1 فرودگاه بین‎المللی مهرآباد
•دفتر نمایندگی فرودگاه: سالن ترمینال 2 فرودگاه بین‎المللی مهرآباد
•دفتر نمایندگی فرودگاه: سالن ترمینال 4 فرودگاه بین‎المللی مهرآباد
•دفتر پاساژ قائم: بازار، کوچه حمام چال، طبقه اول   تلفن: 55893066
•دفتر امین حضور: خیابان امیرکبیر، سه راه امین‎حضور، جنب بانک صادرات، پلاک 749
•دفتر کهریزک: جاده قدیم قم، ابتدای کهریزک   تلفن: 56522817

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید