پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر هشدار نسبت به بروز سیلاب در ۱۶ استان - باران شدید در ۲۰ استان

خبر

هشدار نسبت به بروز سیلاب در ۱۶ استان - باران شدید در ۲۰ استان

مدیرکل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی با اشاره به بارش شدید در ۲۰ استان کشور طی ۳ روز آینده نسبت به بروز سیلاب و لغزندگی جاده ها در ۱۶ استان هشدار داد.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | Air Jordan Release Dates 2021 + 2022 Updated , IetpShops , nike new arrival for men japan today live full

احد وظیفه در گفتگو با خبرنگارمهر با بیان این مطلب افزود: بر اساس  آخرین داده‌های هواشناسی سامانه بارشی هم‌اکنون در غرب و شمال غرب، سواحل غربی دریای خزر و البرز غربی فعال است و از امشب بارندگی در این مناطق تشدید شده و گستره آن در روز چهارشنبه با توجه به نفوذ جریانات سرد شمالی از روی دریای خزر علاوه بر کاهش دما، به سواحل مرکزی و شرقی دریای خزر و البرز شرقی نیز خواهد رسید.

به گفته وی، امشب  گستره بارش جنوب غرب کشور و خلیج فارس را نیز در بر خواهد گرفت و فردا  در غرب کشور بارش  از شدت قابل ملاحظه‌ای برخوردار خواهد بود. در روز پنجشنبه نیز بارش در نیمه غربی ادامه می‌یابد و در غرب و جنوب غرب کشور بارش با شدت قابل ملاحظه رخ می‌دهد که در برخی ساعات همراه با رگبار و رعد و برق پیش‌بینی می‌شود.

مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی اظهار داشت: بارش این سامانه عمدتا بصورت باران و در پاره‌ای نقاط همراه با رگبار و رعد و برق خواهد بود و بارش برف در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه و در ارتفاعات البرز مرکزی و در روز‌ پنجشنبه در برخی مناطق ارتفاعات زاگرس مرکزی پیش‌بینی می‌شود.

وظیفه تصریح کرد: در حقیقت انتقال رطوبت بوسیله شارش‌های گرم و مرطوب از عرض‌های جنوبی و همچنین از شرق مدیترانه در لایه‌های زیرین جو و از طرفی گذر تدریجی و آرام ناوه تراز میانی، موجب شکل‌گیری سامانه بارشی فعال در نیمه غربی کشور شده است.

وی افزود:با وجود زبانه پرفشار در عرض‌های شمالی، جبهه گرم این سامانه سبب بارش‌های بسیار خوبی در استان‌های نیمه غربی، دامنه‌های زاگرس و دامنه‌های جنوبی البرز و همچنین تحت تاثیر جریان‌های شمالی در استان‌های ساحلی دریای خزر و اردبیل خواهد شد.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تأکید کرد: این سامانه تا اوایل هفته آینده همچنان درمناطق یاد شده فعال خواهد بود و اواخر هفته به شمال شرق کشور نیز گسترش خواهد یافت. از روز پنجشنبه با تقویت جریان‌های شمالی ضمن کاهش دما، بارش باران در دامنه‌های شمالی البرز و سواحل دریای خزر تشدید خواهد شد و ارتفاعات البرز بویژه دامنه‌های شمالی و مناطق مرکزی آن شاهد بارش برف خواهد بود.

وظیفه یادآور شد: با توجه به بارش باران که گاهی به سبب تشدید شرایط همرفتی با رشد ابرهای جوششی وقوع تندر همراه خواهد بود،  وقوع شرایط آب‌گرفتی یا سیلابی‌شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها و همچنین لغزندگی جاده‌ها امشب در شمال و جنوب آذربایجان شرقی، مناطق میانی اردبیل، جنوب آذربایجان غربی، غرب کردستان و غرب کرمانشاه و در روز چهارشنبه نیمه جنوبی استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و استان‌های زنجان، کرمانشاه، کردستان، ایلام، مناطق غربی و شمالی استان خوزستان و در روز پنجشنبه برای استان‌های گیلان، مازندران، ایلام، جنوب همدان، استان مرکزی، ایلام و شرق کرمانشاه، استان لرستان و خوزستان و شمال غرب چهار محال و بختیاری پیش‌بینی می‌شود.

به گفته وی، همچنین روز پنجشنبه بارش در لرستان و خوزستان در حوضه رود دز قابل توجه و گاهی با رگبار شدید پیش‌بینی می‌شود، استان‌های تهران و البرز در روز پنجشنبه با بارش باران،گاهی با رگبار و رعد و برق همراه خواهد بود که احتمال آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها در این روز وجود دارد.

وظیفه اظهار داشت: برای حفظ ایمنی احتیاط لازم درتردد جاده‌ای به سبب لغزندگی ناشی از بارش باران و کاهش دید افقی به علت مه غلیظ در جاده‌های کوهستانی البرز و تردد در مناطق مستعد بروز سیلاب بکار گرفته شود.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تصریح کرد: همچنین  با استقرار جریان‌های گرم و مرطوب از عرض‌های جنوبی و ورود زبانه پرفشار سطح زمین از عرض‌های شمالی و گذر تدریجی امواج تراز میانی جو از امشب فعالیت سامانه بارشی درشمال غرب و غرب کشور تقویت شده و گستره بارش، دامنه‌های جنوبی البرز و جنوب غرب کشور را نیز فرا می گیرد.

وی افزود: از روزچهارشنبه با تقویت زبانه پرفشار در نیمه شمالی و از سوی دیگر تقویت جریان‌های گرم و مرطوب درغرب و جنوب غرب کشور، شدت بارش‌ها درنیمه غربی و بویژه جنوب غرب کشور افزایش خواهد یافت. نقشه‌های آینده‌نگری بیانگر ماندگاری و تقویت الگوی جو ناپایدار بر روی مناطق غربی، دامنه‌های البرز و سواحل شمال کشور تا اوایل هفته آینده است.

وظیفه یادآور شد: براین اساس شدت بارش امشب  در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، زنجان، همدان، ایلام و لرستان، در روز چهار شنبه، در استان‌های کرمانشاه، کردستان، ایلام، لرستان، نیمه غربی خوزستان، زنجان، اردبیل، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، گیلان، همدان و قزوین، در روز پنج‌شنبه در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، تهران، نیمه شمالی سمنان، البرز، قزوین، زنجان، جنوب آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، مرکزی، همدان، قم، چهارمحال وبختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و در اواخر وقت گلستان که شدت بارش در استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان و کرمانشاه خواهد بود.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تأکید کرد: همچنین شدت بارش در روز جمعه، در استان‌های مازندران، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، همدان، مرکزی، تهران، البرز، قم، غرب سمنان، شمال و شمال غرب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، لرستان و ایلام که شدت بارش در جنوب و غرب در استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان، کرمانشاه و غرب چهارمحال وبختیاری و در شمال در نیمه غربی مازندران و نیمه شرقی گیلان متمرکز خواهد بود.

به گفته وی، شنبه نیز بارش در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، آذربایجان شرقی، شمال سمنان، شمال و نیمه غربی اصفهان، قم، نیمه شمالی استان تهران، البرز، قزوین، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، ایلام، کرمانشاه، خوزستان که شدت بارش در غرب و جنوب غرب کشور در استان‌های ایلام، کرمانشاه، خوزستان و لرستان و در شمال کشور در سواحل دریای خزر متمرکز خواهد بود. در این روز به سبب گذر جبهه سرد و نفوذ توده هوای سردتر از عرض‌های شمالی بتدریج در روز یکشنبه دما بطور قابل توجهی (حدود ۱۰ درجه ) افت خواهد نمود که میزان افت دما در نیمه شمالی کشور محسوس‌تر خواهد بود.

وظیفه اظهار داشت: از این رو خودداری از انجام هرگونه عملیات محلول‌پاشی و سم‌پاشی، برداشت سریع محصولات قابل برداشت در استان‌های شمال غرب و شمال شرق کشور به سبب افت دما و انتقال به مکان‌های مسقف و سر پوشیده، تهویه و تنظیم دما و رطوبت سالن‌های پرورش قارچ و انبارها با توجه به کاهش دما، پاکسازی راه آب مزارع و باغات، اطمینان از محکم بودن دیواره استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی جهت جلوگیری از سرریز آب، کاهش آب استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی با توجه به افزایش سطح آب کانال‌ها و رودخانه‌ها، قطع غذادهی و کوددهی جهت جلوگیری از استرس در صورت گل آلود شدن آب و هوادهی استخرهای پرورش ماهی، خودداری از صید ماهی در زمان بارندگی در استخرهای پرورش ماهی‌های گرم‌آبی، جهت جلوگیری از تخریب دیواره آب‌بندان، توصیه می شود.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی تصریح کرد: همچنین انتقال کندوهای زنبورعسل به مناطق مسقف یا مناطق زمستان گذران در شمال غرب و شمال شرق به سبب کاهش دما، قرار دادن سمت دریچه پرواز کندوها به سمت مخالف باد منطقه و ایجاد پوشش مناسب بر روی کلونی ها به منظور جلوگیری از نفوذ آب در آنها، تهویه و تنظیم دما و رطوبت در مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش دما، خودداری از چرای دام در ارتفاعات و مناطق کوهستانی به دلیل مخاطره رعد و برق و خودداری از چرای دام در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌ها ضروری است.

وی یادآور شد: فردا آسمان تهران ابری همراه با بارش پراکنده، در ارتفاعات بارش برف است. کمینه و بیشینه دمای پایتخت در این روز ١٨ و ٢۶  درجه سانتیگراد بالای صفر خواهد بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه