سه شنبه, 04ام ارديبهشت

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر سه ویژگی مؤمن حقیقی در کلام امام رضا(ع)

خبر

سه ویژگی مؤمن حقیقی در کلام امام رضا(ع)

امام رضا(ع) در روایتی،‌ مؤمن حقیقی را دارای سه خصلت از سنت خدا، پیامبر و ولی او دانسته و در تفسیر آیه 19سوره علق، نزدیک‌ترین حالت بنده به خدا را در سجده می‌دانند.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | JORDAN BRAND

به گزارش ایسنا، امام علی‌بن موسی‌الرضا(ع) از لحاظ علمی منزلت بالایی داشتند و از بیست و چند سالگی در مدینه به فتوا می‌نشستند. آن حضرت در حرم پیامبر(ص) می‌نشستند و هرگاه کسی از علمای مدینه در مسئله‌ای در می‌ماند،‌ همگی به امام اشاره می‌کردند و مسائل خود را از ایشان می‌پرسیدند و امام هم به آن‌ها پاسخ می‌گفتند. امام رضا(ع) در هر شهری از مدینه تا مرو که اقامت می‌کردند، مردم پیش او می‌رفتند و درباره مسایل دینی خود سؤال می‌کردند.

ثامن‌الحجج(ع) پیوسته با قرآن مأنوس بودند، آن را به دقت می‌خواندند و در آیات آن تدبر می‌کردند و می‌اندیشیدند که درباره چه چیز و در چه وقت نازل شده است. گفتار، ‌پاسخ و مثال‌های آن حضرت همه برگرفته از قرآن کریم بود.

ایشان در روایتی، مؤمن حقیقی را دارای سه خصلت از سنت خدا، پیامبر و ولی او دانسته است (کتمان سِر، مدارا با مردم و صبر در سختی‌ها) و به منظور بیان این سه خصلت به سه آیه «عَٰالِمُ الْغَیْبِ فَلَا یُظْهِرُ عَلَی‌ غَیْبِهِ أَحَدًا إِلَّا مَنِ ارْتَضَی‌' مِنْ رَسُولٍ...»(جن، 27-26)، خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِینَ»(اعراف، 199) و «وَالصَّابِرِینَ فِی الْبَأْسَاء والضَّرَّاء...»(بقره، 177) استناد می‌کنند. (ابن بابویه، 1403ق، ج1، ص82؛ طبرسی، 1385ق، ص85)

آن امام همام در روایت دیگری فرموده‌اند: نزدیک‌ترین حالتی که بنده نسبت به خداوند دارد حالتی است که در سجده است و این سخن خداوند است که -در آیه 19 سوره علق- فرمود: «... وَاسْجُدْ وَاقْتَرِبْ» (کلینی، 1365ش، ج3، ص256؛ ابن‌بابویه، 1378ق، ج2، ص7)

منبع:

مجموعه تفسیری امام رضا(ع)، چاپ اول 1392،‌ انتشارات بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید