جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر انتشار اسناد دخالت «سیا» در کودتای 28 مرداد

خبر

انتشار اسناد دخالت «سیا» در کودتای 28 مرداد

خبر انتشار قریب‌الوقوع این گزارش انتقاداتی را برانگیخته است. سناتور «دانیل پی. موینیهان» در مورد انتشار این اسناد اظهار داشته که ما (امریکایی‌ها) در حال مسموم کردن تاریخ خود هستیم.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | CARHARTT WIP HOMME , JofemarShops

وزارت امور خارجه امریکا قصد دارد بخش اضافه از اسناد طبقه‌بندی نشده در مورد «روابط خارجی دولت امریکا» را منتشر کند که نشان می‌دهد «سیا» در کودتا علیه دولت دکتر مصدق به‌طور مستقیم نقش داشته است.

به گزارش تدبیر، «تارنما سکوریتی نیوز» با انتشار گزارشی به افشای قریب الوقوع اسناد مرتبط با فعالیت‌های پنهانی دستگاه اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) در زمان وقوع کودتای 28 مرداد در ایران اشاره کرده است.

این تارنما با اشاره به فعالیت‌های مخفیانه و دست داشتن مستقیم سیا در کودتا علیه دولت دکتر مصدق می‌نویسد: «در سال 1989 میلادی وزارت امور خارجه امریکا فصل‌هایی از اسنادی در مورد سیاست خارجی امریکا در قبال ایران را منتشر کرد که مواضع دولت «آیزنهاور» در قبال ایران را نشان می‌داد. در آن زمان از گزارش مذکور انتقاد شده بود چرا که در آن اشاره چندانی به نقش «سیا» در کودتای 28 مرداد نشده بود. اکنون پس از گذشت دو دهه وزارت امور خارجه امریکا قصد دارد بخش اضافه از اسناد طبقه‌بندی نشده در مورد «روابط خارجی دولت امریکا» را منتشر کند که نشان می‌دهد «سیا» در کودتا علیه دولت مصدق به‌طور مستقیم نقش داشته است.»

با این حال خبر انتشار قریب‌الوقوع این گزارش انتقاداتی را برانگیخته است. سناتور «دانیل پی. موینیهان» در مورد انتشار این اسناد اظهار داشته که ما (امریکایی‌ها) در حال مسموم کردن تاریخ خود هستیم. تارنما «سکوریتی‌نیوز» اشاره کرده که «رسوایی» مداخله دستگاه اطلاعاتی امریکا در کودتای 28 مرداد یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاست خارجی امریکا بوده و از طریق «ارائه اسناد کامل، دقیق و قابل اعتماد» باید ابعاد بیشتر آن را کشف کرد.

این تارنما فعال در حوزه امنیت و سیاست خارجی امریکا همچنین تایید کرده که دکتر «استفن راندولف» مورخ وزارت امور خارجه امریکا قرار است تابستان امسال اسناد بیشتری را منتشر کند. این تارنما اشاره کرده که اسناد مذکور به احتمال زیاد رازهای بیشتری از دخالت دستگاه امنیتی امریکا در کودتای 28 مرداد 1332 را فاش می‌کنند همان‌گونه که اسناد منتشر شده در مورد حکومت نظامیان در شیلی در فاصله سال‌های 1973-1969 میلادی ابعاد تازه‌یی از فعالیت‌های مخفیانه دستگاه اطلاعاتی امریکا را فاش کرد.

پیش از این کمیته مشورتی اسناد تاریخی دیپلماتیک در تاریخ 6 آوریل سال جاری میلادی اسنادی را منتشر کرده بود که به سیاست خارجی دولت امریکا در قبال کنگو (1968-1960)، اتحاد جماهیر شوروی (1980-1977)، منازعه اعراب – اسراییل (1980-1977) و چین (1980-1977) مربوط می‌شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید