سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی میراث معنوی فیلم سینمایی یتیم‌خانه!

فیلم سینمایی یتیم‌خانه!

مینا ایزدی

 

گویا غرب‌زدگی و خودباختگی منورالفکران قدیم و شبه روشنفکران امروز که دست کم از دوران ناصری سر و کله شان پیدا شده، نمیخواهد گریبان این ملت را رها کند. افراطیونی که دانسته و یا ندانسته تلاش دارند اینگونه به جامعه القاء کنند که برای پیشرفت!!! در هر زمینه ای از خوراک، پوشاک،آداب و معاشرت  شیوه زندگی تا نویسندگی، شعر، موسیقی، نقاشی؛ باید از غرب تقلید کنیم چرا که از نظر این حضرات بی اعتماد بنفس، مرغ همسایه غاز است!!

چندی پیش با دوستان به دیدن فیلم «یتیم خانه» رفتیم. فیلمی خوش ساخت که از یک فاجعه بزرگ تاریخ معاصر ایران حکایت می کند: جنگ جهانی اول، احتکار مواد غذایی، دارو و در پی آن کشتار مردم ایران توسط انگلیسی ها و مبارزه مردم غیرتمند و دلسوخته با آن بیگانگان جنایتکار...

انتظار میرفت برای یک چنین فیلم تاریخی از درون مایه های موسیقی ایران بهره گرفته شود تا بیننده بتواند پیوند بیشتری با رویداد آن زمان بیابد.

اما شگفت آور است که آهنگساز این فیلم یک خارجی(غربی!) و نوازندگان هم همه خارجی(غربی!)  بودند و البته پول آن هم به جیب خارجی ها(غربی) رفته است!

دست مریزاد به کارگردان و مشاور موسیقی ایشان!!

آفرین به اینهمه دقت و وسواس!! پیداست که خیلی خوب پیام فیلم را درک کرده اند!

بنابر این نتیجه میگیریم اینهمه مبازه و از خودگذشتگی مردم ایران با دیو  روس و انگلیس برای این بود تا آنان با رخنه در لایه های فرهنگی کشور با ندانم کاری برخی افراد محترم بودجه موسیقی را از آن خود کنند!گویا  در ایران آهنگساز و تنظیم کننده و نوازنده پیدا نمیشود که ساخت موسیقی  فیلم.ایرانی  را به دست خارجی ها سپردیم!

متاسفانه اگر این روند ادامه پیدا کند تا چند سال آینده باید شاهد باشیم که مانند دوران ناصرالدین شاه مدیریت موسیقی کشور در اختیار فرنگیان قرار گیرد و دیگر نه از تاک نشان ماند و نه از تاکستان !..

امیدواریم مسئولین وزارت ارشاد در صدور مجوز به فیلم های ایرانی به این موضوع دقت کنند و افرادی که  دچار بحران «ما نمیتوانیم» هستند را از حوزه موسیقی ایران، بیرون کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید