پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست زبان و ادب فارسی زبان پژوهی تهاجم فرهنگی، به دست خودمان و با پول خودمان

زبان پژوهی

تهاجم فرهنگی، به دست خودمان و با پول خودمان

برگرفته از ماهنامه خواندنی شماره 67، امرداد و شهریور 1390، رويه 36 تا 37

دو زبانه‌نویسی

دوزبانه نويسي

روزنامه دولتی ایران، اولین روزنامه‌ای است که برای اولین بار در ایران، دوزبانه‌نویسی (فارسی + انگلیسی) را آغاز کرد. از آن‌جا که این روزنامه دولتی است و به عنوان ارگان دولت تلقی می‌‌شود، لابد اراده‌ای در این زمینه در دولت وجود دارد. به گفته‌ی « معرکه گیران»، روزنامه‌ی ایران، «چراغ اول را روشن کرد». برای کاستن از شرح و بسط و پرداختن به نمونه‌ای از این نوشتارها می‌پردازیم:

ایران – یکم خرداد 1390 – رویه 2، پای‌تخت


شکل‌گیری NGOهای زیباسازی


سازمان زیباسازی شهر تهران به منظور استفاده بیش‌تر نظر شهروندان در زیباتر کردن شهر اقدام به راه‌اندازی NGOهای ویژه زیباسازی کرده است.
سیدمحمدجواد شوشتری مدیرعامل سازمان زیباسازی گفت: سازمان زیباسازی معتقد است برای زیباتر شدن شهر و درست انجام دادن کارها باید از نظرات مستقیم مردم استفاده کرد اما این سازمان خود مستقیما نمی‌تواند در ارتباط با مردم باشد. وی افزود: بنابراین شورایاری‌ها و NGOها می‌توانند در این زمینه نقش بازوی کمکی را در زیبایی شهر تهران داشته باشند.
شوشتری ادامه داد: در همین زمینه قرار شد که در سال جاری NGOهای مرتبط با زیباسازی در سازمان تشکیل شود. اواخر هفته گذشته نخستین جلسه نحوه چگونگی تشکیل این NGOها برگزار شد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی تصریح کرد: NGOها می‌توانند از یک زاویه عملکرد سازمان را در جهت بهتر شدن فعالیت‌ها نقد کرده و از سوی دیگر نقش حمایتی و پشتیبانی را در گرفتن و ارائه دادن نظرات شهروندان بازی کنند، به این معنی که اگر قرار است کاری در شهر از بعد زیبایی‌شناسی صورت گیرد، آن‌ها زمینه‌سازی فرهنگی را انجام داده و نظرات مردمی را به ما منتقل کند.
وی درباره بودجه این NGOها نیز گفت: قطعا با تشکیل شدن این NGOها  سازمان زیباسازی به آن‌ها اعتبار خاصی را اختصاص می‌دهد که هنوز درباره میزان آن تصمیم‌گیری نشده است.
خواندنی: در حالی که می‌دانیم در برابر واژه‌ی انگلیسی به کار برده شده از سوی این روزنامه، واژه‌ی زیبای فارسی سازمان مردم‌نهاد (سمن)، کاربرد گسترده و چندین ساله دارد:

ایران 21/3/1390 – رویه 2 تهران

 

تکمیل 60درصد شبکه BRT پای‌تخت

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام انجام مراحل تکمیلی عملیات اجرایی مسیر 11 کیلومتری خط 10 اتوبوس‌های تندرو گفت: با بهره‌برداری از این خط در چند روز آینده، بیش از 60 درصد شبکه BRT پای‌تخت تکمیل می‌شود.
سیدجعفر تشکری هاشمی افزود: با راه‌اندازی خط 10 اتوبوس‌های تندرو از مجموع 158 کیلومتر خطوط ده‌گانه پیش‌بینی شده در شبکه BRT پای‌تخت، طول خطوط شش‌ خط در دست بهره‌برداری به 96 کیلومتر می‌رسد. وی با اشاره به انجام عملیات جداسازی و اقدامات اولیه خط 10 اتوبوس‌های تندرو با  استفاده از فرصت تعطیلات نیمه خرداد، اظهار کرد: در حال حاضر مراحل تکمیلی این مسیر که میدان آزادی را به میدان دانشگاه آزاد اسلامی متصل می‌کند، در دست انجام است. وی با تاکید بر استفاده از تجارب راه‌اندازی خطوط قبلی در برنامه‌ریزی خط 10 اتوبوس‌های تندرو، اعلام کرد: از مهرماه سال گذشته اقدامات مربوط به احداث ایستگاه‌ها آغاز و برخی اقدامات مانند احداث پل‌های عابر پیاده نیز با توجه به زمان موجود انجام شده است:

نمونه‌ی سوم در همان شماره – رویه 8


عضویت ایران در هیات مدیره اصلی ILO
 قطعی شد

 

نماینده کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری در سازمان جهانی کار از قطعی‌شدن عضویت ایران در هیات مدیره ILO (سازمان جهانی کار) خبر داد و گفت: رفع سوءتفاهمات از مهم‌ترین دستاوردهای امسال اجلاس سازمان جهانی کار است. آرش فراز در گفت‌وگویی از گشایش افق‌های جدید همکاری در روابط ایران با سازمان جهانی کار در قالب اجلاس امسال این سازمان در شهر ژنو کشور سوئیس خبر داد و گفت: امسال با همکاری و تلاش نمایندگان گروه‌های اعزامی 3جانبه کارگری، کارفرمایی و دولت به سازمان جهانی کار شاهد توفیقات خوبی در زمینه بهبود همکاری میان ایران و سازمان جهانی کار هستیم. نماینده کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور در تشریح دستاوردهای امسال هیات نمایندگان گروه‌های 3جانبه ایرانی، اظهار داشت: سرانجام هیات نمایندگان کشور توانستند عضویت جمهوری اسلامی ایران را در ترکیب اعضای اصلی هیات‌مدیره سازمان جهانی کار قطعی کنند:

نمونه‌ی چهارم- ایران 23/3/1390 – رویه 2 تهران

 

BRT میدان جمهوری تا ترمینال جنوب
امسال ایجاد می‌‌شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از راه‌اندازی خط تندرو میدان جمهوری تا ترمینال جنوب در سال جاری خبر داد. سیدجعفر تشکری هاشمی افزود: ‌در نیمه نخست امسال، خط تندرو میدان جمهوری تا ترمینال جنوب راه‌اندازی می‌شود. وی ادامه داد: بسترسازی‌های مناسب برای اجرای این کار انجام شده است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در خصوص زمان اجرای این خط تندرو گفت: نمی‌توانم زمان دقیق را اعلام کنم ولی در نیمه اول امسال این کار اجرایی خواهد شد. وی گفت: اتوبوس‌های 2کابین وارد این خط می‌شود. وی به ترافیک کلانشهر تهران اشاره کرد و گفت: توسعه سیستم حمل و نقل عمومی می‌تواند به کاهش ترافیک در پایتخت کمک کند:

در خانه اگر کَــس است ، همین نمونه‌ها بس است. اما گویی، درِ خانه خالی را می‌کوبیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه