جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم در نخستین همایش ملی دماوند عنوان شد - کهرم: با صعودهای چند هزار نفری بلای جان دماوند شده‌ایم

زیست بوم

در نخستین همایش ملی دماوند عنوان شد - کهرم: با صعودهای چند هزار نفری بلای جان دماوند شده‌ایم

خبرگزاری فارس: متخصص صاحب نظر حوزه محیط زیست کشور گفت: کوه دماوند در مقابل صعودهای چهار یا پنج هزار نفری نمی‌تواند تحمل داشته باشد ولی ما با صعودهای چند هزار نفری بلای جان دماوند شده‌ایم.

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | New Air Jordan 1 Mid "Red Toe" University Red/White 2021 For Sale 554724 - nike air max 90 gray and infrared blue hair salon - 161

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، اسماعیل کهرم بعدازظهر امروز در نخستین همایش ملی بررسی مشکلات و آسیب‌های قله دماوند با عنوان "دماوند کوه در گذشته، حال و آینده" اظهار داشت: اگر وجود کوه بر روی زمین نبود بسیاری از زیستگاه‌های حیاتی کشور وجود نداشت.

وی افزود: بدون وجود کوه 30 درصد از جانواران و گیاهان که در این مناطق مرتفع زیست می‌کردند را از دست می‌دادیم.

این مدرس دانشگاه تهران کوه را یکی از عوامل ایجاد حیات دانست، اظهار داشت: هم‌اکنون دماوند به دست انسان افتاد و با بهره‌برداری‌های بی‌رویه توسط بشر تحت فشار زیادی قرار گرفت.

کهرم با اعلام اینکه قله دماوند نیازمند احترام بیشتری از سوی انسان‌ها است، یادآور شد: در قدیم ما با کوه‌ها مهربان بودیم ولی امروزه بسیار نامهربانیم و به بدترین شکل ممکن با آن برخورد می‌کنیم.

این صاحب نظر و متخصص حوزه زیست محیطی کشور با اشاره به سفر یک کوهنورد انگلستانی به ایران و صعود به دماوند تصریح کرد: این کوهنورد می‌گوید اگر ما در انگلستان چنین جاذبه طبیعی بزرگی را داشتیم تمام مخارج مملکت‌مان را به واسطه آن تامین می‌کردیم ولی ما در مقابل این همه مهر، محبت و ترحم دماوند دست به تخریبش می‌بریم و به جان این قله افتادیم.

کهرم که استاد محیط زیست دانشگاه تهران بوده و دکترای حیات وحش است، با تاکید اینکه باید به‌خاطر محبت‌های دماوند شکرگذار باشیم، بیان داشت: کوه دماوند در مقابل صعودهای چهار یا پنج هزار نفری نمی‌تواند تحمل داشته باشد البته این صعودها باعث سفت شدن خاک و فرسایش ناودانی که یکی از بدترین نوع فرسایش است، می‌شود.

وی با اعلام اینکه دماوند سخت‌تر و مقاوم‌تر از هیمالیا نیست، گفت: بخاطر برخی فشارهای ناشی از تردد بیش از اندازه انسان‌ها بخش‌هایی از هیمالیا و آلپ را بر روی مردم بستند و نمی‌گذارند صعودی در آن مناطق انجام شود ولی ما با صعودهای بدون کنترل و بی‌رویه خود علاوه بر اینکه دماوند را به کام مرگ می‌بریم بلکه باعث از بین رفتن گونه‌ها و تنوع جانوری و گیاهی منطقه می‌شویم که در اثر لگد مال کردن ایجاد می‌شوند.

استاد محیط زیست دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران و دکترای محیط زیست طبیعی در بیان فواید این همایش‌های ملی یاداور شد: باید در این همایش‌ها قدر نعمت‌های الهی را بدانیم و راه‌های استفاده صحیح از آن را یاد بگیریم.

کهرم با اعلام اینکه باید از زوایای مختلف به دماوند نگاه کرد، ابراز داشت: حتی برخی از متخصصان در مورد نام دماوند تحقیق و پژوهش دارند و از گوشه‌های مختلف آن را بررسی می‌کنند بلکه ما باید تاثیر دماوند را در فرهنگ و زندگی خود بیابیم و در مقابل نعمت‌های بی‌پایانی که خداوند به ما عطا کرده است همیشه دست شکر به آسمان ببریم.

وی در پایان خواستار شد توان اکولوژیک کوه‌ها و محیط زیست ارزیابی شود تا بیش از گذشته به ارزش والای مناطق طبیعی خود پی ببریم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه