پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تجاوز راهسازان به آخرین پناهگاه حیات وحش دماوند

زیست بوم

تجاوز راهسازان به آخرین پناهگاه حیات وحش دماوند

برگرفته از تابناك

بعد از آسفالت دامنه های قله دماوند در سال گذشته این بار محیط بانان این اثر طبیعی ملی از آغاز فعالیت راهسازی در ارتفاعات چهار هزار متری برای ساخت جاده ارتباطی میان منطقه بارگاه سوم به پناهگاه سیمرغ و تسخیر پناهگاه حیات وحش این منطقه خبر می دهند.

جلال مومنی محیط بان منطقه جنوب قله دماوند در گفتگو با خبرنگار مهر با تائید فعالیت یک گروه در ارتفاعات چهارهزار متری دماوند گفت: این گروه راهسازی متشکل از 20 افغان مشغول ساخت جاده ارتباطی منطقه بارگاه سوم به پناهگاه سیمرغ  هستند که طبق آخرین اطلاعات از شورای منطقه مجوز قانونی برای این عملیات صادر نشده است. 

این محیط بان تاکید کرد: از طریق شورای شهر "رینه" در مازندران اطلاع پیدا کردیم که گروهی در حال جاده سازی برای بهره برداریهای خاص و ضد محیط زیستی هستند، چرا که مناطقی که توسط این گروه مورد تجاوز قرار گرفته تنها مناطق بکر و دست نخورده دماوند است که به عنوان آخرین پناهگاه حیات وحش در این قله شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه منطقه سیمرغ در غرب قله دماوند و در ارتفاعی بالای چهار هزار متر واقع شده است افزود: این منطقه دست نخورده، چندین یال و یخچال طبیعی و بکر دارد و به نظر می رسد این گروه که بدون مجوز هم در حال فعالیت  هستند قصد دارند با ایجاد راه زمینه عبور و مرور احشام مانند قاطر را برای باربری فراهم کنند.

مومنی تاکید کرد: با تماسی که با فدراسیون کوهنوردی داشتیم آنها از این فعالیت اظهار بی اطلاعی کردند ولی به نظر می رسد گروههایی در ایجاد این تخریب منافعی دارند و برخی دیگر تصمیم به ایجاد محلهایی برای فروش لوازم کوهنوردی در این منطقه دارند.

این محیط بان اظهار داشت: از طریق این راه، مسیر غربی از سد لار برای رسیدن به قله نزدیکتر می شود و کسانی که این حرکت را ساماندهی کرده اند تلاش دارند هیچ منطقه بکر و دست نخورده ای در دماوند باقی نماند.

وی گفت: منطقه بوم، تنگل چال و وزان یالهای مورد دستبرد این گروه راهسازی است که تا کنون منطقه شکارگاه را شکافته و بخشی از مسیر 10 کیلومتری را زیر سازی کرده اند و اگر جلوی فعالیت غیر قانونی آنها گرفته نشود آخرین پناهگاه حیات وحش دماوند نیز از دست می رود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه