جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم با اعلام موافقت دوباره سازمان محیط زیست - ماشین آلات راهسازی خواب جنگل ابر را آشفته می‌کنند

زیست بوم

با اعلام موافقت دوباره سازمان محیط زیست - ماشین آلات راهسازی خواب جنگل ابر را آشفته می‌کنند

پس از چند ماه آرامش، رییس سازمان محیط زیست اعلام کرد ساخت جاده در جنگل ابر بلامانع است. این در حالی است که به گفته فعالان محیط زیست این جاده غیراستاندارد تلفات جانی به همراه دارد و هیچ مشاوری آن را تایید نمی‌کند.

LTB - JuzsportsShops | Latest Air Jordan 1 Mid GS Canvas Pink/Tan/Soft Yellow/Lime Green/White 2021 For Sale DJ0338 - 100 - nike sb satire canvas grey and blue dress

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- رییس سازمان محیط زیست امروز، 27 خردادماه و در آستانه روز جهانی مقابله با بیابان زایی اعلام کرد که مشکلی برای ساخت جاده در جنگل ابر وجود ندارد. او قول داده جاده بدون دخل و تصرف و تعریض تنها با روکش آسفالت انجام شود. فعالان محیط زیست اما معتقدند نه تنها اعتباری به قول سازمان محیط زیست در تغییر ندادن شکل جاده و تعریض نکردن آن نیست، بلکه این جاده با شیب های 38 درجه‌ای برای استفاده تمامی مردم به حدی خطرناک است که تلفات جانی بسیاری به همراه دارد و هیچ مشاوری آن را تایید نمی‌کند.
 
«علی رضا ولیان»، مدیر عامل انجمن دیده بان طبیعت شاهرود در گفت و گو با CHN، در مورد این موضع گیری رییس سازمان محیط زیست و پیامدهای آن گفت: «احتمالا منظور رییس سازمان محیط زیست همان جاده خط لوله گاز است که آخرین مذاکره‌ها به روکش کردن آن بدون تغییر و تعریض انجامیده است.»
 
به گفته او، فعالان محیط زیست با توجه به تبعات ناگوار، با اقدام به بازسازی جاده فعلی نیز مخالفند، اما در برابر ساخت جاده جدید ناچارند آن را بپذیرند. راه فعلی، پیش از انقلاب برای اجرای پروژه خط لوله نفت ایجاد شد اما بعد از انقلاب بابت اجرای پروژه گاز به شکل جاده درآمد. در حال حاضر قرار بر این است که این جاده تنها آسفالت شود. 
 
ولیان با انتقاد از موضع موافق سازمان محیط زیست در بازسازی جاده جنگل ابر گفت: «برخی شیب‌های این جاده 38 درجه‌ای و بسیار خطرناک است؛ به این معنا که با احتمال بالایی در آن خسارت‌های جانی وجود دارد.»
 
او اضافه کرد: «در حال حاضر دسترسی به جنگل ابر محدود است اما با مرمت جاده راه برای دسترسی بیشتر مردم باز می‌شود و این اکوسیستم جنگل را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.»
 
اما دسترسی بی‌رویه گردشگران تنها مشکل جاده ابر نیست؛ به اعتقاد ولیان، مرمت جاده راه را برای قاچاقچیان چوب باز می کند چون در مسیر این جاده پلیس راه کمتر دیده می‌شود.
 
ولیان در مورد وعده سازمان محیط زیست و وزارت راه در تغییر ندادن شکل جاده کنونی خوشبین نیست و اساسا آن را باور ندارد. او گفت: «2 سال پیش هم گفته شد که جاده فقط در حد همین مسیر فعلی است اما هم جاده را تعریض کردند و هم در پیچ ها از مسیر منحرف شدند؛ بر همین اساس هیچ اطمینانی نیست که این شیوه را دوباره تکرار نکنند.»
 
او تاکید کرد که ماشین آلات راه سازی نیز نخواهند توانست در پیچ های این جاده کار کنند و در نهایت شکل جاده را تغییر می دهند.
 
بدقولی وزارت راه در اجرای پروژه های جاده ای در میانه جنگل ها پیش از این در پارک ملی گلستان لطمات جبران ناپذیری به جای گذاشته است و اکنون بیم آن می رود که این ماجرا در جنگل ابر تکرار شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید