پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ساخت جاده ابر توجیه اقتصادی ندارد

زیست بوم

ساخت جاده ابر توجیه اقتصادی ندارد

برگرفته از روزنامه اطلاعات، شماره  25780، چهارشنبه 18 دی 1392


خبرنگار اطلاعات: ساخت جاده ابر هیچ توجیه اقتصادی ندارد و از لحاظ علمی نیز غیر از آسیب و ضرر به طبیعت و مناطق بکر ره‌آورد دیگری نخواهد داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست استان گلستان در گفتگو با خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: به خاطر این که بخواهیم دو یا سه روستا را به هم وصل کنیم نباید مرز اکولوژیک را از بین ببریم و باید جاده را از قسمت‌هایی ساخت که کمترین آسیب به محیط طبیعی وارد شود.

اسماعیل مهاجر گفت: سه جاده النگ رامیان ـ خوش ییلاق و گرمابدشت (توسکاستان) برای رفت و آمد به شاهرود مورد استفاده قرار می‌گیرد که به نظر می‌رسد با وجود این جاده‌ها، ساخت جاده ابر ضرورتی ندارد. وی گفت: برای ساخت این جاده ارزیابی‌های زیست محیطی صورت گیرد و برای برون رفت از چالش‌های ساخت این جاده باید مطالعات درست جواب بدهد و هر چیز براساس مسایل علمی انجام پذیرد.

او در ادامه درباره تالاب‌های استان گفت: باتوجه به این که تلاب‌های آلاگل، آماگل و آجی گل در معرض تهدیدهای جدی از جمله بهره‌برداری غیراصولی و عوامل ناشی از تغییرات اقلیمی قرار دارد، ‌تلاش داریم با اجرای برنامه‌های مدیریتی با کمک دستگاه‌های اجرایی از این آسیب‌‌ها جلوگیری کنیم.

وی با بیان این که با اضافه شدن تالاب کمیشان شمار آن‌‌ها به چهار تالاب رسیده است افزود: بهره‌برداری بیش از حد آب، ورود آلاینده‌ها و ایجاد زهکش‌‌ها عوامل دیگری است که برای تالاب‌ها خطر آفرین شده است.

وی افزود: مهم‌ترین آلودگی که محیط زیست استان را تهدید می‌کند آلودگی ناشی از سموم کشاورزی و کودهای شیمیایی است که باعث آلودگی آب و خاک می‌شود و باید کشاورزان را به استفاده از کودهای آلی و بیولوژیک تشویق کنیم تا آلاینده‌ها کنترل شود.

وی یادآور شد: خوشبختانه در استان گلستان موضوعی به نام آلودگی هوا نداریم، فقط تابستان‌ها کشاورزان با آتش زدن پوشال‌های زمین‌های زراعی خود بعد از برداشت گندم، جو وشالی باعث بوجود آمدن ریزگردهایی می‌شوند که موقتی است.

او گفت: با توجه به آغاز آماربرداری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی در استان و بر اساس دستورالعمل اجرای اداره کل محیط زیست استان روزهای مجاز شکار از نیمه دوم دی از روزهای چهارشنبه و جمعه و به پنج‌شنبه و جمعه تغییر یافت و دارندگان سلاح شکاری مجاز که دارای دفترچه شناسایی شکار و پروانه عادی شکار پرندگان وحشی هستند می توانند از 18 دی امسال فقط در روزهای یاد شده تا پایان فصل شکار مجاز در مناطق تعیین شده به فعالیت بپردازند.وی تأکید کرد: در مدت اعلام شده نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان با کشت و کنترل نسب به حفاظت و مراقبت از مناطق و جلوگیری از هرگونه تخلف احتمالی اقدام خواهند کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید