پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم تهران انار ندارد...

زیست بوم

تهران انار ندارد...

وقتی تخریب باغ‌های ایرانی و مجوزهای شهرداری برای نابودی این میراث طبیعی را ندیدند، برایش فیلم ساختند و رسما به همه اعلام کردند که تهران، دیگر‌ انار ندارد.

تسوق ماست اند هاربر السعودية أونلاين مع تخفيضات 25 - charles barkley nike shoes for sale cheap jordan , نمشي - 75% | nike air pegasus 29 mens 4e online - Nike M2K Tekno Shoes Άσπρα AO3108 - 100

انارهای «ارباب هرمز»، «ونک»،‌ «سوهانک»، «باغ فیض» و «مرادآباد» را سال‌هاست خشکانده‌اند و حالا تهران برای شب‌های «چله‌»اش هم دیگر اناری از جنس شهرش ندارد!

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، باغ‌های ایرانی یکی از شاخصه‌های مهم شهرهای قدیم ایران به خصوص تهران بودند، باغ‌هایی که هر کدام براساس چینش کشاورزان و احتمالا طراحان باغ‌ها در فصل‌های مختلف سال، میوه خاص خود را داشتند.

اما حالا این شاخصه‌ مهم دست‌کم در تهران نابود شده است، دیگر خبری از باغ‌های ایرانی نیست و هر چه می‌گذرد، تک باغ‌های کوچک تهران به زمین‌های بایر با سطح اشغال 70 درصد به جای 30 درصد تبدیل می‌شوند!

و حالا شب «چله» تهرانی‌ها دیگر اناری از جنس شهرشان ندارد.

سعید روشن، پژوهشگر تهران قدیم در این زمینه به خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا می‌گوید: در گذشته با توجه به اقلیم شهرهای مختلف کشور برخی شهرها میوه‌های شب چله مانند «هندوانه» یا «انار» را نداشتند،‌ اما با توجه به رسم قدیم که در این شب از میوه‌های سرخ رنگ استفاده می‌کردند، هر میوه‌ای که به رنگ سرخ و برگرفته از غروب سرخ رنگ برای احترام به خورشید بود، را استفاده می‌کردند.

او با اشاره به وجود چنارستان‌ها و توت‌ستان‌های مختلف در تهران گفت:‌ تهران باغ‌های انار زیادی در نقاط مختلف داشت که بسیاری از آن‌ها حتی در حد کوچک در نقاط مختلف تهران به خصوص در بخش‌های جنوبی وجود داشتند،‌ اما اکنون بیش از نیمی از آن‌ها تخریب شده‌اند.

روشن؛ باغ انار عمارت «ارباب هرمز» که امروز به نام پارک «پلیس» در منطقه تهرانپارس شناخته می‌شود، باغ اناری در محدوده میدان اعدام، باغ انار سرسبیل (خیابان رودکی) و باغ انار منطقه 9 نزدیک «نهر فیروز» را از جمله باغ‌های اناری می‌داند که در دوره ی تحول تهران قدیم و جدید نابود شده‌اند.

او اضافه می‌کند: اقلیم انار بیشتر در مناطق کویری مانند یزد‌، ساوه یا کهکیلویه و بویراحمد وجود داشته است.

وی انارستان‌های قدیم تهران را بیشتر مربوط به محدوده خارج تهران می‌داند و می‌گوید: باغ اناری در محدوده منطقه 12 در میدان اعدام نیز یکی از مناطقی بود که انار داشت. البته به دلیل چینش باغ‌های ایرانی در گذشته که ویژگی درخت‌ها در فصل‌های مختلف مانند بهار‌، تابستان و پاییز متفاوت بوده‌اند، ادامه می‌دهد: درخت انار حتی در کاخ گلستان هم وجود داشته‌اند. منطقه‌ی «کن»، «سوهانک»، «باغ فیض» و «شهررری» نیز انار داشته‌اند، اما متاسفانه امروز هیچ کدام از باغ‌های انار گذشته باقی نمانده‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه