جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم نامه انجمن‌های محیط زیستی استان تهران در مخالفت با طرح دو فوریتی ادغام سازمان محیط زیست در وزارت جهاد کشاورزی

زیست بوم

نامه انجمن‌های محیط زیستی استان تهران در مخالفت با طرح دو فوریتی ادغام سازمان محیط زیست در وزارت جهاد کشاورزی

شبکه انجمن‌های محیط زیستی استان تهران در اعتراض به طرح ادغام سازمان حفاظت محیط زیست نامه‌ای را خطاب به ریاست و نمایندگان مجلس شورای اسلامی صادر کردند.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | Nike Air Force 1 Shadow Black Friday Sale , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

متن نامه به شرح زیر است:

به نام خدا

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ایران
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی ایران

جمهوری اسلامی ایران در شرایط بسیار حساس، دشوار، و حاد محیط زیستی قرار گرفته است. محیط زیست موضوعی فراجناحی و ملی است و امیدواریم که تمامی مردم و به ویژه مسئولینی که در مسندهای تصمیم‌گیری، قانون‌گزاری و مدیریتی قرار گرفته اند، این مهم را به درستی مورد توجه قرار دهند. نفس کشیدن، آشامیدن و کسب رزق و روزی از زمین نیازمند رفع مشکلات محیط زیست کشور است. ریزگردها، بحران کمبود و آلودگی آب، خشک شدن بسیاری از تالاب ها، افت شدید سفره‌های آب زیر زمینی، فرونشست بسیاری از دشت های کشور و دهان گشودن فروچاله‌ها،فرسایش خاک، آلودگی هوا در بسیاری از شهرهای بزرگ، و کاهش تنوع زیستی ارزشمند از جمله معضلات بسیار حاد محیط زیست کشور هستند. اکنون که زمان انکار یا بی توجهی به محیط زیست گذشته است، فرصت برای چاره جویی بسیار اندک است. اگرچه باید اذعان نمود که این مشکلات یک شبه به وجود نیامده اند و در کوتاه مدت نیز قابل حل نیستند، اما از دست دادن حتی یک روز برای برنامه‌ریزی علمی و کارساز نیز نابخشودنی است. کاهش این مشکلات، نیازمند عزم ملی است و حمایت کلیه‌ی نهادها، سازمان‌ها و قوای سه گانه را می طلبد.
در چنین شرایط دشوار که سازمان حفاظت محیط زیست نیازمند تقویت سازمانی، دریافت  پشتوانه‌های قانونی محکم، و تخصیص بودجه‌های متناسب از سوی مجلس است، خبری بهت آور در رسانه ها درج شد.  در این خبر آمده است که طرح دو فوریتی ادغام سازمان حفاظت محیط زیست در وزارت جهاد کشاورزی تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است تا پس از تصویب قانون بودجه به صحن مجلس آورده شود.
ما امضا کنندگان این بیانیه، از نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی خواستاریم که برای توجیه نمایندگانی که این طرح را ارایه نموده اند،  و پس‌گیری امضاها  تلاش بی وقفه مبذول دارند. مسلما این تلاش نشانه‌ی توجه نمایندگان مجلس به آرای مردمی است که با حمایت و اطمینان خود آنان را برگزیده اند. در دور  آینده‌ی انتخابات مجلس، وفاداری کاندیداها به منافع ملی و محیط زیستی مسلما یکی از معیارهای تعیین کنندهٔ مردم برای انتخاب نمایندگان خواهد بود.  سازمان‌های مردم‌نهاد،  اعضای هیات‌های علمی دانشگاه‌ها، کارشناسان، فعالان و مشاورانحوزه‌ی محیط زیست، آب و منابع طبیعی به دلایل متعدد، از جمله دلایل زیر، مخالفت خود را  با این طرح اعلام می نمایند.
• وزارت جهاد کشاورزی وزارتخانه ای خدماتی و بهره‌بردار است و ماموریت‌های سازمانی آن برای حفاظت از محیط زیست تعریف نشده است و حتی در بسیاری از موارد می‌تواند در تقابل باحفاظت و بهره‌برداری پایدار از محیط زیست و طبیعت  باشد.
• سازمان حفاظت محیط زیست در شرایط کنونی به عنوان معاونت ریاست جمهوری از قدرت بیشتری برای بهبود شرایط محیط زیست کشور برخوردار است. در حالی که قدرت و نقش سازمان حفاظت محیط زیست در این طرح کاهش می یابد.
• سازمان حفاظت محیط زیست دارای وظایف نظارتی متعدد است و طرح ادغام، این نقش را بسیار کم رنگ خواهد کرد.
• کاهش سطح مدیریت محیط زیست کشور از معاونت رئیس جمهور به معاونت وزیر جهاد کشاورزی تنها به کاهش قدرت سازمان حفاظت از محیط زیست خواهد انجامید.
• در شرایطی که حتی از دست دادن یک روز برای برنامه‌ریزی اقدامات حفاظت از محیط زیست تعیین کننده است، این طرح سازمان محیط زیست را درگیر مسائل سازمانی و اداری کرده که این امر مانع عملکرد اجرایی آن خواهد شد.
• مشکلات بی‌شمار محیط زیست کشور، و تعهدات جهانی جمهوری اسلامی ایران، نیازمند تقویت سازمان حفاظت محیط زیست و جامعیت مدیریت آن بر کلیه‌ی منابع است که کارشناسان امضاکننده‌ی این نامه آماده هستند با حضور در کمیسیون های مربوطه این دلایل را برای نمایندگان محترم تشریح نمایند.
کمترین زیان ارایه این گونه طرح‌ها که خلاف نیازها و الزامات  جامعه است،هدر رفت انرژی، منابع مالی و وقت مجلس و قوه مجریه‌ی کشور و نیز ایجاد ابهام در چرایی مطرح شدن آن، در خانه‌ی ملت است.  بدیهی است که مخالفت و یا موافقت نمایندگان مجلس با  این طرح، در حافظه‌ی مردم و تاریخ کشور ثبت خواهد شد.

با احترام
برخی اعضای شبکه محیط زیست استان تهران

1. انجمن حفظ محیط کوهستان
2. رفتگران طبیعت
3. انجمن کوهنوردان ایران
4. انجمن پایشگران حامی محیط زیست ( پاما)
5. انجمن پوز پلنگ ایرانی
6. انجمن طرح سرزمین
7. دیده بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران
8. جمعیت حامیان زمین
9. انجمن دنیای سالم
10. جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست
11. انجمن جوانان حافظ زمین – دامون
12. کانون عالی گسترش فضای سبز و حفظ محیط زیست ایران
13. موسسه تیرگان
14. موسسه مهرگان پرتو پژوه
15. انجمن زیست بوم پاک
16. انجمن بوم پژوهان
17. خانه فرهنگ و توسعه پایدار
18. گروه دیده بان کوهستان
19. دیده بان حقوق حیوانات
20. دروازه های سبز پارس
21. گروه بچه های آب
22. انجمن آشتی با زمین
23. موسسه آوای سبز داربن
24. موسسه طبیعت پژوهان زیما
25. انجمن زنان ایرانی طرفدار توسعه پایدار
26. انجمن پرنده نگری و پرنده شناسی طرلان
27. انجمن خزنده شناسان پارس

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید