سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نامه به مدیرکل محترم میراث فرهنگی استان اصفهان پیرامون تعطیلی تور به پاسارگاد

یادمان

نامه به مدیرکل محترم میراث فرهنگی استان اصفهان پیرامون تعطیلی تور به پاسارگاد

به نام خداوند جان و خرد

جناب آقای دکتر فریدون الهیاری
مدیرکل محترم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان


با سلام و احترام

به این وسیله درباره‌ی نامه‌ی مورخ 8/7/95 حضرتعالی به دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی استان اصفهان در خصوص عدم وجاهت قانونی برگزاری هر نوع تور گردشگری در مدت زمان اول تا دهم آبان ماه سال جاری به مقصد پاسارگاد شیراز، ضمن ابراز تأسف، نکاتی را به استحضار می‌رساند:

1. همان‌گونه که آگاهید سال‌هاست که هفتم آبان‌ماه (۲۹ اکتبر) از سوی دوستداران ایران در سراسر جهان به یاد روز صدور منشور حقوق بشر کورش پس از آزادسازی بابل، که نقطه‌ی عطفی در تاریخ بشریت به شمار می‌رود و مایه‌ی مباهات و افتخار ایرانیان است، به نام «روز کوروش بزرگ» نام‌گذاری شده است که در آن شماری از ایرانیان بر آرامگاه آن شخصیت ارجمند گرد آمده و جلوه‌هایی زیبا از وحدت و همبستگی ایرانیان را به نمایش می‌گذارند. این روز، در واقع، روز بزرگداشت یکتاپرستی، آزادمنشی، صلح‌دوستی، خردورزی، مردم‌داری، کشورداری و انسان‌دوستی، و میراث مشترک ایرانیان با هر دین و زبان و از هر تیره است.

2. باید توجه داشت که کوروش، بر خلاف آنچه گروهی خاص می‌نمایانند، جایگاهی بزرگ در اندیشه‌ی بسیاری از اندیشمندان اسلامی دارد و در آثار بسیاری از بزرگان و مفاخر اسلامی روح متعالی و عدالت‌خواه او ستایش شده و بسیاری از صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه در تفاسیر آیات ۸۲ تا ۹۵ سوره‌ی کهف قرآن مجید، که بر انطباق روایات مربوط به کورش کبیر و ذوالقرنین تأکید می‌کند، به جایگاه کورش بزرگ یا ذوالقرنین از منظر قرآن اشاره نموده‌اند که برای نمونه برخی از مفسران متقدم، مانند وَهب بن منبّه و محمد بن صائب کَلبی و یوسف بن موسی قطان نه تنها در تفسیر سوره‌ی کهف، بلکه در چند جای دیگر روشن کرده‌اند که ذوالقرنین همان کورش هخامنشی است و در دوران معاصر نیز می‌توان از این افراد نام برد: مولانا ابوالکلام آزاد مفسر بزرگ قرآن و وزیر فرهنگ هند در زمان گاندی در تفسیر البیان، علامه‌ی بزرگ شیعیان علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی و ده نفر از مفسران قرآن در تفسیر نمونه (مانند قرائتی، امامی، آشتیانی، حسنی، شجاعی، عبدالهی و محمدی)، تابنده گنابادی در کتاب سه داستان عرفانی از قرآن، آیت‌الله میرمحمد کریم علوی در تفسیر کشف الحقایق، حجت‌الاسلام سید نورالدین ابطحی در کتاب ایرانیان در قرآن و روایات، دکتر علی شریعتی در کتاب بازشناسی هویت ایرانی اسلامی، صدر بلاغی در قصص قرآن، جلال رفیع در کتاب بهشت شداد، منوچهر خدایار در کتاب کورش در ادیان آسیای غربی، قاسم آذینی‌فر در کتاب کورش پیام‌آور بزرگ، دکتر فریدون بدره‌ای در کتاب کورش در قرآن و عهد عتیق، محمد کاظم توانگر زمین در کتاب ذوالقرنین و کورش، دکتر شروین وکیلی در کتاب کورش رهایی‌بخش، آیت الله سیدمحمد فقیه استاد اخلاق و حافظ کل قرآن و نماینده مجلس خبرگان دوم، استاد محیط طباطبایی، حجه‌الاسلام شهید هاشمی‌نژاد و احمدخان بنیان‌گذار دانشگاه اسلامی علیگر، عبدالمنعم النمر مهم‌ترین شخصیت علمی و مذهبی عرب، صابر صالح زغلول نویسنده عرب در کتاب مؤسس الدولة الفارسیة وأبو إیران؛ حیاته و فتوحاته و هل هو ذوالقرنین و کتاب‌های تفسیر من هدی القرآن، تفسیر الفرقان و تفسیر المنیر.

بر این پایه، کورش بزرگ یکی از چهره‌های درخشان نامور تاریخ ایران و جهان و مورد احترام علما و دانشمندان ایرانی و غیر ایرانی است و نام و آرمان او در روزی به نام کورش بزرگ قطعاً باید از سوی داعیه‌داران فرهنگ و هویت ایرانی بیش از پیش گرامی داشته شود. در همین راستا، مقام رهبری در سفر به استان فارس در سال 1387 با اشاره اهمیت پرداختن به مفاخر فرهنگی گفتند: «در دنیا از چیزهایی که جنبه‌ی‏ افتخارآمیز هم خیلی ندارد، گاهی اوقات به عنوان مفاخر تاریخی استفاده می‌کنند. آن کسانی که مفاخر تاریخی ندارند، برای خودشان خلق می‌کنند! ما این همه مفاخر تاریخی داریم، این همه چیزهایی که مایه‌ی‏ تفاخر تاریخی ملت ایران است، اعتماد به نفس ملت ایران است؛ چرا این‌ها را نشان ندهیم؟»

3. در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی از سوی گروهک‌های تجزیه‌طلب داخل و خارج کشور و گروه‌های تندرو و دشمنان فرهنگ ایران برای مخدوش کردن چهره‌ی کورش بزرگ نزد مردم صورت گرفته است که اگرچه با هوشیاری مردم، تاکنون بدخواهان ایران به اهداف شوم خود نرسیده‌اند اما هرگونه اقدامی برای کم‌رنگ‌تر برگزار شدن روز کورش عملاً آبی به آسیاب دشمان ایران و گروهک‌های تجزیه‌طلب خواهد بود.

4. گردهمایی مسالمت‌آمیز دوستداران فرهنگ و تاریخ ایران در پاسارگاد بین یکم تا دهم آبان ماه، و به ویژه هفتم آبان، نمونه‌ی خوبی از رشد و توسعه گردشگری فرهنگی است و وظیفه‌ی ذاتی همه‌ی دستگاه‌های متولی فرهنگ و گردشگری توسعه چنین برنامه‌هایی است و لذا ابلاغ هرگونه دستورالعملی که خلاف این رویه باعث به تعطیلی کشاندن گردشگری فرهنگی در کشور باشد، به ویژه از سوی نهادی که وظیفه‌ی توسعه‌ی گردشگری را برعهده دارد، عملی فاقد وجاهت قانونی است. از این رو پیشنهاد می‌شود به جای ابلاغیه‌های فراقانونی، سازمان میراث فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی به درخواست مکرر سازمان‌های مرم‌نهاد پاسخ مثبت بدهند و یا یاری یکدیگر روز هفتم آبان ماه هر سال، که یادروز گشایش و آزادسازی بابل یا یک‌پارچگی حوزه‌ی‌ تمدنی ایران و هم‌چنین صدور منشورِ کورش بزرگ است، در تقویم رسمی کشور به عنوان «روز کورش» ثبت شود.

5. اگرچه به نظر می‌رسد نامه‌ی حضرتعالی به توصیه‌ی نهادهای امنیتی و برای خنثا کردن بهره‌برداری سیاسی عده‌ای معدود از این روز بزرگ تاریخی نوشته شده است، اما لازم می‌دانیم توجه شما و نهادهای مذکور را به این مهم جلب نماییم که صرف سوء‌استفاده عده‌ای معدود از مناسبتی مهم نمی‌تواند دست‌آویزی امنیتی برای به تعطیلی کشاندن آن باشد، خصوصاً اگر آن مناسبت نزد عموم مردم از جایگاه خاصی برخوردار باشد و مایه‌ی وحدت و همبستگی ملی به شمار آید. چنان‌که در سال‌های اخیر اگرچه برگزاری مراسم مذهبی در داخل کشور و عتبات عالیات با خطرات و تهدیدات فراوانی از سوی گروه‌های تکفیری روبه‌روست، اما نهادهای امنیتی نه تنها برای عدم برگزاری این مراسم نکوشیدند بلکه با برنامه‌ریزی مناسب، نظم و امنیت این مراسم را به بهترین نحو تأمین نمودند.

از این‌رو، به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی کشور و همچنین کلیه دستگاه‌های امنیتی پیشنهاد می‌شود که به وظیفه‌ی قانونی خود عمل کنند و از امسال تأمین امنیت مراسم باشکوه روز کورش را در رأس برنامه‌های خود در این روز قرار دهند تا به این وسیله تلاش‌های بدخواهان ایران و گروهگ‌های نفاق‌افکن را، که با حمله به شخصیت کورش و روز کورش وحدت و همبستگی ملی را نشانه گرفته‌اند، ناکام سازند و با بهره‌برداری خردمندانه از چنین مناسبتی، ضمن ادای احترام به یکی از شخصیت‌های مهم تاریخ کشورمان، از محبوبیتِ جهانی وی برای ایجاد پدیده‌ای در راستای گسترش گردشگری پایدار، که جزو برنامه‌های دولت است و در سخنانِ اخیر ریاست‌جمهوری هم بر آن تأکید شد، بهره ببرند.

ارادتمند
 دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران


رونوشت به:

1. دکتر مسعود سلطانی‌فر، ریاست محترم سازمان میاث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
2. انجمن صنفی محترم دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان اصفهان

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید