جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم مدیرکل ستاد بحران استانداری آذربایجان‌شرقی: 10 هکتار از جنگل‌های ارسباران در آتش سوخت

زیست بوم

مدیرکل ستاد بحران استانداری آذربایجان‌شرقی: 10 هکتار از جنگل‌های ارسباران در آتش سوخت

مدیرکل ستاد بحران استانداری آذربایجان‌شرقی گفت: 10 هکتار از جنگل‌های ارسباران در حوالی روستای «قاسم کندی» از توابع شهرستان کلیبر در آتش سوخت.

SneakersbeShops® , Shop Online For Luxury, High-End Fashion, Expensive & Authentic Designer Brands | 126 - Cement Grey 2022 For Sale CT8532 - Cardinal Red - Open Air Jordan 3 "Cardinal" White/Light Curry - nike 5 a side boots for sale 2017

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، روز پنجشنبه حوالی ظهر خبر آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران منتشر شد که تا شب این آتش‌سوزی مهار و از گسترش آن به سایر نقاط این طبیعت بکر جلوگیری به عمل آمد.

بعداز اطفای حریق گزارشاتی درباره وسعت جنگل آتش گرفته و خسارت وارده ارائه نشد و مدیرکل ستاد بحران آذربایجان‌شرقی ارائه آمار و ارقام مربوط به این حادثه را به امروز موکول کرد لذا برای پیگیری این موضوع طی گفت‌وگویی ابعاد این حادثه را جویا شدیم.

مدیرکل ستاد بحران استانداری آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: 10 هکتار از جنگل‌های ارسباران در حوالی روستای «قاسم کندی» از توابع شهرستان کلیبر روز پنجشنبه از ساعت 13:30 تا 19:30 دچار حریق شد.

خلیل ساعی درباره علت حادثه اظهار کرد: علت حادثه مشخص نشد اما از دو حالت خارج نیست یا بی‌توجهی گردشگران دلیل این اتفاق بوده و یا اینکه گرمای هوا باعث بروز این حادثه شده است.

دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه آذربایجان‌شرقی با اشاره به صعب‌العبور بودن محل حادثه که در ارتفاعات اتفاق افتاده بود، تصریح کرد: نیروهای مردمی بیشترین کمک و همت را در مهار آتش‌سوزی در کنار نیروهای امدادی انجام دادند.

وی تاکید کرد: بعد از مهار کامل آتش‌سوزی با استفاده از بالگرد برای شناسایی مناطقی که احتمال ادامه حریق در آنها وجود داشت اقدام شد و نیروهای حاضر در منطقه از اطفای کامل آتش‌سوزی مطمئن شدند.

این مقام مسئول در حوزه حوادث غیرمترقبه آذربایجان‌شرقی درباره امکانات موجود استان در حوادثی همچون آتش‌سوزی گفت: در استان امکانات هوایی نظیر بالگرد وجود ندارد و صرفاً استفاده از راه‌های زمینی آن هم در مکان‌هایی که امکان تردد خودرو وجود داشته باشد، ممکن است.

ساعی در پاسخ به اینکه برای جلوگیری از حوادثی نظیر این اتفاق و در صورت بروز برای مهار آن چه پیشنهادی دارید، تصریح کرد: نیروهای مردمی مهم‌ترین و اصلی‌ترین ظرفیت در این زمینه هستند چرا که با اقدامات پیشگیرانه می‌توانند از بروز حوادثی نظیر آتش‌سوزی در جنگل‌ها جلوگیری کنند و به خصوص باید در مورد استفاده از وسایل و امکانات در مراتع و جنگل‌ها دقت داشته باشند و از ریختن هر گونه زباله به خصوص موادی که مستعد برای آتش گرفتن هستند از جمله شیشه جداً خودداری کنند.

مدیرکل ستاد بحران استانداری آذربایجان‌شرقی در عین حال از گردشگران خواست: در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی نسبت به اطفای حریق اقدام کنند.

با مواردی که اشاره شد به نظر می‌رسد با وقوع حوادثی نظیر آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتعی همچون ارسباران که از زیستگاه‌های کم‌نظیر دنیا محسوب می‌شود نباید منتظر امکانات و امدادهای مسئولان بود.

البته سال گذشته و دقیقاً مهرماه بود که حادثه آتش‌سوزی در نزدیک به 200 هکتار بنا به گفته مسئولان از مراتع و جنگل‌های ارسباران در محدوده شهرستان ورزقان به وقوع پیوست؛ مهار این آتش‌سوزی چند روز به طول انجامید.

ارسباران که در گذشته‌ای نه چندان دور به محدوده وسیعی از کناره رود ارس حدفاصل جلفا تا مغان و بلندی‌های سبلان، بزقوش و سهند اطلاق می‌شد اکنون به دلایل متعددی از قبیل تخریب عرصه‌های منحصر به فرد جنگلی به مرزهای شهرستان‌های کلیبر، ورزقان و اهر محدود می‌شود.

منطقه حفاظت شده ارسباران با وسعت 80 هزار و 427  هکتار در کناره‌های جنوبی رود ارس در حوزه شهرستان‌های کلیبر و ورزقان واقع شده و به عنوان ذخیره‌گاه به ثبت رسیده که از ارزش‌های خاص گیاهی و جانوری برخوردار است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه