جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم ۱۸ تپه و محوطه باستانی کردستان در معرض غرق‌شدگی سد تالوار!

زیست بوم

۱۸ تپه و محوطه باستانی کردستان در معرض غرق‌شدگی سد تالوار!

احداث سد تالوار ۱۸ تپه و محوطه‌ پیش از تاریخ و تاریخی کردستان را در معرض آبگرفتگی قرار داده است. این محوطه‌های تاریخی که از زمستان ۸۷ تا بهار ۸۸ بررسی و شناسایی شد و پس از آن توسط ۵ هیات باستان‌شناس مورد کاوش قرار گرفت. درحال‌حاضر این تپه‌های باستانی در حوزه آبگیری سد تالوار قرار دارند.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | WS327KA - Buy now New Balance 327 SEASONAL CLASSIC - adidas edge lux 120111741 black edition release

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ آبگیری سد تالوار 18 محوطه تاریخی و پیش از تاریخ را مورد تهدید قرار داده است. این درحالی است که هم‌اکنون نیز یک هیات باستان‌شناسی به سرپرستی عباس مترجم در حوزه آبگیری سد تالوار، در 50کیلومتری شهر بیجار مشغول به فعالیت است.
 
به‌گزارش CHN، شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با احداث سد تالوار در شهرستان بیجار 10 اثر ملی ثبت شده و هشت محوطه تاریخی شناسایی شده زیر آب را به‌شدت تهدید کرد. این درحالی است که سد تالوار در 50 کیلومتری شهر بیجار و در بخش چنگ الماس این شهرستان واقع شده است. آنطور که کارشناسان سدسازی می‌گویند، تالوار جزو سدهای خاکی محسوب می‌شود و میانگین عمر آن نزدیک به 10 سال است.
 
با این وجود فعالیت‌های عمرانی شهرستان‌های بیجار، همدان و زنجان همچنان در حال‌انجام است. به‌طوری که بیشترین اقدامات هم در استان کردستان صورت می‌گیرد. طرح احداث سد تالوار نیز از سال 86 به استان و سازمان میراث‌فرهنگی ارائه شده بود. به‌طوری که اولین تیم باستان‌شناس در زمستان 87 فعالیت‌های بررسی و شناسایی را آغاز کرد. در بررسی‌هایی که توسط تیم وحدتی نسب انجام گرفت 18 محوطه و تپه باستانی از دوره‌های مس ـ سنگ تا دوره تاریخی و اسلامی شناسایی شد.
 
اهمیت آثار شناسایی شده سبب شد که 5 هیات باستان‌شناسی برای حفاری به حوزه آبگیری سد تالوند اعزام شوند. تیم‌های باستان‌شناسی به سرپرستی حمیدرضا ولی‌پور، عباس مترجم، حمید خطیب‌شهیدی، مرتضی حصاری و آقای محمدی‌فر طی یک فصل مشغول حفاری شدند. آنطور که آذرشب معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی استان کردستان می‌گوید هم‌اکنون تیم باستان‌شناسی مترجم در محوطه‌ مشغول حفاری است.
 
در این میان اما «حمیدرضا ولی‌پور» باستان‌شناس در رابطه با نتایج کاوش‌ها در حوزه آبگیر سد تالوند می‌گوید: در خصوص نتایج کاوش‌ها باید به گزارش‌های باستان‌شناسان رجوع کرد. اما مسئله‌ای که لازم به ذکر است، اینست که کاوش‌ها در یک فصل انجام گرفته و قطعا حفاری‌های باستان‌شناسی در یک فصل نتیجه‌ای در بر ندارد. این درحالی است که باستان‌شناسان حتی برای گمانی‌زنی هم نیازمند دو و یا سه فصل کاوش هستند.
 
در این میان آذرشب معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی استان کردستان به جلسات مداوم با مدیر آب منطقه‌ای زنجان اشاره می‌کند. او معتقد است، غرق شدگی 18 محوطه باستانی آن‌هم به‌طور کامل بستگی به بارندگی‌ها و سیلاب‌ها دارد. به‌طوری‌که بارش‌‌ در سطح متوسط هم می‌تواند تمامی این محوطه‌ها را غرق کند.
 
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با تایید این مطلب که حدود 10 اثر ثبتی و هشت اثر تاریخی در حوضه سد نزدیک به این تپه غرق آب می شوند، گفت: با توجه به اینکه محدوده آبگیر سد در خاک سنه و مدیریت سد در حوزه آب منطقه ای استان زنجان واقع شده میراث فرهنگی برای حفظ این تپه باستانی تاکنون به هیچ نتیجه ای نرسیده است.
 
آذر شب در ادامه به اجرای طرح کاوش های باستان شناسی تپه قشلاق روستای چهل امیران شهرستان بیجار به سرپرستی دکتر مترجم اشاره کرد و اظهار کرد: این دومین فصل کاوش های باستان شناسی بعد از سال 89 در این تپه است که در راستای نجات بخشی این اثر تاریخی انجام گرفته است.
 
آنطور که کارشناسان می‌گویند از محل احداث این سد بخشی برای آبیاری دشت های خورخوره شهرستان بیجار به وسعت هفت هزار و 500هکتار اختصاص پیدا می‌کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید