جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سرنوشت ۱۸ محوطه باستانی پشت اتاق جلسات!

یادمان

سرنوشت ۱۸ محوطه باستانی پشت اتاق جلسات!

سرنوشت ۱۸ محوطه باستانی کردستان درحالی در ابهام قرار دارد که هنوز نتایج‌ کاوش‌های نجات‌بخشی این محوطه‌ها به‌ اداره میراث‌فرهنگی استان کردستان گزارش نشده است. معاون میراث‌فرهنگی این استان اما در گفت و گو با CHN سرنوشت ۱۸ محوطه باستانی سد تالوار را به ادامه جلسات میراث‌فرهنگی با آب‌نیرو زنجان می‌داند.

nike flex contact boys shoes gray - Nike Air Force 1 Shadow Cashmere/Pale Coral - Pure Violet CI0919 - 700 | lebron x for 50 dollars , Kids Air Jordan — Rebel Occupation

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ سد تالوار در 50 کیلومتری شهر بیجار و در بخش چنگ الماس این شهرستان واقع است و هم‌اکنون توسط شرکت آب منطقه‌ای زنجان مدیریت می‌شود. با این وجود احداث سد تالوار 18 تپه و محوطه‌ پیش از تاریخ و تاریخی کردستان را در معرض آبگرفتگی قرار داده است. این محوطه‌های تاریخی از زمستان 87 تا بهار 88 بررسی و شناسایی شد و درحال‌حاضر توسط تیمی از باستان‌شناسان و به‌سرپرستی عباس مترجم در حال نجات‌بخشی هستند.
 
هر چند که تماس‌ با سرپرست کاوش نجات‌بخشی سد تالوار تا این لحظه بی‌نتیجه مانده است اما علیرضا آذرشب معاون میراث‌فرهنگی کردستان به یافته‌هایی از 18 محوطه ثبت و شناسایی شده سد تالوار اشاره می‌کند که مربوط به دوره مس و سنگ است.
 
او می‌گوید: کاوش‌های نجات‌بخشی در راستای دستیابی به اهدافی که در فصل اول حفاری‌ها به‌دست آمد ادامه پیدا کرد و هم‌اکنون نیز اطلاعات مفیدی گردآوری شده است.
 
به‌اعتقاد آذرشب، جلسات معتعددی با معاون آب نیرو زنجان گذاشته شده و در این جلسات دغدغه‌های میراث‌فرهنگی و اهمیت 18 محوطه باستانی عنوان شده است. چنانچه آب نیرو زنجان نیز تا این لحظه قول همکاری داده و تاکید شده که تا آثار نجات‌بخشی نشده این محوطه‌ها آبگیری نشوند.
 
معاون میراث‌فرهنگی کردستان زمان جلسه آینده میراث‌فرهنگی با اداره آب نیرو زنجان را به اسفند ماه موکول کرد.
 
پیشتر آذرشب به خبرگزاری میراث‌فرهنگی اعلام کرده بود: با توجه به اینکه محدوده آبگیر سد در خاک سنه و مدیریت سد در حوزه آب منطقه ای استان زنجان واقع شده میراث فرهنگی برای حفظ این تپه باستانی تاکنون با این سازمان به نتیجه نرسیده است.
 
طرح احداث سد تالوار نیز از سال 86 به استان و سازمان میراث‌فرهنگی ارائه شده بود. به‌طوری که اولین تیم باستان‌شناس در زمستان 87 فعالیت‌های بررسی و شناسایی را آغاز کرد. در بررسی‌هایی که انجام گرفت 18 محوطه و تپه باستانی از دوره‌های مس ـ سنگ تا دوره تاریخی و اسلامی شناسایی شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید